Регистрация на собствениците на ФЕЦ по ДДС

Публична дискусия за обсъждане на мерките, които трябва да бъдат препоръчани на законодателните органи в България, с цел облекчаване на процедурите по узаконяването на елекроцентрали, използуващи ВЕИ (Възобновяеми Енергийни Източници)

Модератори: Mateev, Admin

Регистрация на собствениците на ФЕЦ по ДДС

Мнениеот EOS Technologies » 24.03.2008 13:18

Позволявам си да отворя нова тема, понеже следния факт в немското законодателство е много важен за развитието на бранша и непременно трябва да бъде коментиран на заседанието на ДКЕР.

Всеки които закупи и пусне една или повече от една ФЕЦ в Германия получава ДДС-то от фискалната служба обратно, т.е. заплаща само нетната цена. Тълкуването е: като производител със стопанска цел собственика се регистрира автоматично по ДДС (също като частно лице). Всички разноски по ФЕЦ, както и за в бъдещето, се отчитат като разходи на "фирмата" и намаляват приходите на лицето/собственика - били те от собствен труд или по друг начин.

Според нас, това трябва на всяка цена да бъде уточнено в разпоредбите.

Успех!
EOS Technologies
 
Мнения: 604
Регистриран на: 08.01.2008 18:27

Мнениеот Mateev » 24.03.2008 15:23

Едва ли ще разбутат и закона за ДДС само заради нас. Ние не можем да се оправим с няколко точки в една-две наредби, а какво остана да се променят цели закони. Особенно пък този за ДДС. Че ако това стане, то тогава хиляда други организации ще предявят претенции също да получат някакви ДДС преференции. Според мене е абсолютно безнадеждно.

Дайте да си припомним няколко основни положения при започването на нов бизнес:

Като физическо лице или като фирма?

- На фирмите, при определяне на печалбата, е разрешено да си приспадат необходимо присъщите разходи. Затова са и длъжни да водят счетоводство. На данъчно облагане подлежи само печалбата (разликата между приходите и разходите).
- При частните лица на облагане подлежат всички приходи. Не са длъжни да водят счетоводство. Разходите не се признават.

За разлика от другите бизнеси при слънчевите електроцентрали има една важна особенност: Разходите по време на експлоатация са много малки. Това означава, че приходите и печалбата са съизмерими. Следователно нуждата от регистрация на фирма не е толкова голяма. Самото функциониране на фирмата предполага много главоболия с инстанциите и предполага допълнителни разходи (най-малкото за водене на счетоводство). Аз съм правил сметки, че първите 2 киловата от една централа работят само за счетоводното обслужване на фирмата. Следователно по-малки централи (под 20 кW) е по-добре да се направят като физически лица.

Трябва ли да се регистрираме по ДДС?

Който е регистриран по ДДС получава правото да го връща, но заедно с това възниква и задължението да го внася.

Регистрираните по ДДС ще си го върнат при закупуване на оборудването, но после дълги години ще трябва да внасят ДДС-то на продадения ток. Включая и след периода на изплащане на централата.

Който не е регистриран по ДДС ще закупи с 20% по-скъпо оборудване, но и ще получава с 20% повече пари. При това и след периода на изплащане на инвестицията.

ИЗВОДИ:
1. Периода на изплащане на инвестицията не зависи от това дали си регистриран по ДДС или не.
2. След като един път инвестицията вече е изплатена, то тогава който не е регистриран по ДДС ще получава с 20% повече пари.

Следователно е по-изгодно да не се регистрирате по ДДС. Разбира се това пак важи само за малките централи. С големите няма как да стане, защото над някакъв оборот (не го знам колко е в момента) регистрацията по ДДС е задължителна.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Miro » 24.03.2008 16:59

Mateev написа:[b]ИЗВОДИ:
1. Периода на изплащане на инвестицията не зависи от това дали си регистриран по ДДС или не.
2. След като един път инвестицията вече е изплатена, то тогава който не е регистриран по ДДС ще получава с 20% повече пари.


Не съм съгласен. Ако съм регистриран по ДДС, то аз върху сумата по фактура начислявам ДДС, т.е. ако съм с 5 киловатова инсталация, за квч фактурирам 0,782+0,156(ДДС) = 0,938 лв. От тях 0,156 ст. внасям в НАП (естествено, ако не прихвана някой разход) и за мен пак остават 0,782.

Ако не съм регистриран по ДДС няма на какво основание да сложа тези допълнителни 0,156 лв и фактурирам само 0,782 ст на квч. Т.е и в двата случая получавам едни и същи пари за квч, само дето в първия случай може да ползвам и част от ДДС-то като данъчен кредит, ако правя покупки, които могат да минат като разход на фирмата. В този случай държавата ще ми върне и ДДС-то, което съм платил за закупуване на оборудването.

Относно данъчните стимули - и аз си го мислех, че трябва да се преправя закона за ДДС (той и без това търпи промени всяка година), но все пак си мисля, че ще е по-лесно с ЗОДФЛ - сумата да се приспада или връща на физическото лице след подаване на годишната данъчна декларация. Така ще се избегне необходимостта физически лица да се регистрират по ДДС и да подават ежемесечно декларации...
Miro
 
Мнения: 1178
Регистриран на: 25.09.2007 13:37
Местоположение: гр. Бургас

Мнениеот Mateev » 24.03.2008 18:15

Може и да си прав. Разколеба ме. Досега винаги съм работил от името на фирми и наистина не знам как стои въпроса с физическите лица. Ще направя проверка при специалист и ще пиша на форума резултата.

Мисля обаче, че съм прав по следните съображения:

В България никой няма право да обявява цени без ДДС и да извършва покупко-продажба без ДДС. Самото ДКЕВР е в нарушение на закона, след като е определило цени без ДДС. По принцип изкупната цена по закон не е 718 лв, а 718 х 1.2 = 861.60 лв. И точно по тази цена ще продават всички. И фирмите ще издават данъчна фактура по тази цена и после ще са длъжни да внесат ДДС-то. А физическото лице ще издава някакъв документ (не знам какъв ще е той) за същата цена, но няма да внася ДДС-то.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот EOS Technologies » 24.03.2008 20:12

И ако не дай си боже, собственика е на почивка в чужбина или е болен, и не успее да издаде фактурата на 30 число, тогава по българските закони може и да го накажат, че не е издал на време фактурата :-).

Предложение към ДКЕР и НЕКовете:

Сумата за консумирания ел. ток се определя веднъж годишно и се заплаща от потребителя месечно на НЕК. В края на година се проверява електромера и потребителя заплаща (когато е изхарчил повече от предположеното) или получава (аналогично) разликата на/от НЕК. За следващата година НЕК напасва сумата, взависимост от реалното количество, изхарчено през миналата година. И така нататък.

Клиента на НЕК закупува, инсталира и пуска ФЕЦ в действие.

По аналогичен начин НЕК третира количеството енергия произведено от ФЕЦ. Определя, да речем, 1000kWh/kWp за Софийска област и 1300kWh/kWp за Варненска област (грубо казано) и на тази база изплаща енергията по преференциалните цени на собственика - без той да издава каквито и да е фактури. На края на годината се прави приравнение, като се отчита ФЕЦ-електромера.

Пример (тогава така би трябвало да изглежда фактурата от НЕК):

Потребление: 280kWh х 0,11 Лева = 30,80 Лева
Изкупена енергия ФЕЦ: 350kWh х 0,718 Лева = 251,30 Лева

Салдо = -220,50 Лева

НЕК превежда по сметката на клиента 220,50 Лева.

Няма фактури, няма счетоводство.
EOS Technologies
 
Мнения: 604
Регистриран на: 08.01.2008 18:27

Мнениеот Mateev » 24.03.2008 21:50

По скоро си мисля, че при засичане на показанията на електромера ще се подписва някакъв констативен протокол, който ще е основание за превод на сумата. Все пак електроразпределителното предприятие се нуждае от някакъв документ за разход. Но по новите български закони печата вече не е задължителен елемент. Достатъчен е и само подпис.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Miro » 25.03.2008 01:29

Mateev написа:По скоро си мисля, че при засичане на показанията на електромера ще се подписва някакъв констативен протокол, който ще е основание за превод на сумата. Все пак електроразпределителното предприятие се нуждае от някакъв документ за разход. Но по новите български закони печата вече не е задължителен елемент. Достатъчен е и само подпис.


По мои сведения към момента производителят издава фактура (данъчна) на електроразпределителното предприятие. Въпросът е за в бъдеще при частни лица как ще се постъпва, тъй като те по закон могат да си продават произведената електроенергия.

Според мен(без да съм спец в областта на данъчното право и счетоводството) въпросът е още недоклатен в законодателството и трябва да натиснем и това да бъде решено. Аз предполагам, че ако стане, ще бъде а принципа на изкупуването на отпадъци - там данъчно задължен по закона за ДДС е получателя, а не доставчика и той сам си издава протокол за ДДС-то (т.е. вместо да плати ДДС на доставчика, го плаща директно на държавата, почти като при вътрешнообщностните доставки). Документът за покупката се издава също от получателя в този случай.

Т.е. в нашия случай цената ще е 861.60 за мегават, но от тях ще се удържат 143,6 при електроразпределение и ние пак ще получим 718. Поне така си го представям аз. Иначе схемата на EOS Technologies също ми изглежда възможна, но при нея ежемесечното плащане също трябва да се основава на някакъв документ - било то протокол или нещо такова, предполагам някой счетоводител би се изразил по-ясно от мен.
Miro
 
Мнения: 1178
Регистриран на: 25.09.2007 13:37
Местоположение: гр. Бургас

Мнениеот Lambov » 25.03.2008 22:16

Частното лице има договор с енергото. По този договор се издават приходни или разходни ордери, които се осчетоводяват:
- от енергото - като разход,
- а от частното лице - като приход.
В годишната си данъчна декларация, физическото лице може да си приспадне осигуровките и нормативно признати разходи и след това се облага с ДОД.
За малки инсталации регистрацията на фирма е напълно излишно, ако ще е само заради тока. Даже е глупаво да се прави фирма заради това - на лъва в устата.
Lambov
 
Мнения: 142
Регистриран на: 12.01.2008 19:09
Местоположение: ьяеи645ш6

Мнениеот Lupus » 25.03.2008 22:23

Lambov написа:Частното лице има договор с енергото. По този договор се издават приходни или разходни ордери, които се осчетоводяват:
- от енергото - като разход,
- а от частното лице - като приход.
В годишната си данъчна декларация, физическото лице може да си приспадне осигуровките и нормативно признати разходи и след това се облага с ДОД.
За малки инсталации регистрацията на фирма е напълно излишно, ако ще е само заради тока. Даже е глупаво да се прави фирма заради това - на лъва в устата.

Това къде го прочете? Я занеси малко ордери в местния клон на НАП, да ти обяснят дали се признават за фискални документи. :D
Добре е да направиш запитването писмено и после да постнеш тук отговора им.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Мнениеот deroo » 18.07.2008 10:03

Абсурдно е от счетоводна гледна точка да се счита, че законово определената изкупна цена от 0,718лв е с включен ДДС. Следователно физ. лица ще получат точно толкова, а регистрираните по ЗДДС ще начислят върху нея ДДС.
deroo
 
Мнения: 65
Регистриран на: 15.07.2008 00:19
Местоположение: Добрич

Мнениеот misho_dim » 19.07.2008 15:25

ама тая цена и е включено ддс то треа да го извадиш и като се осчетоводи си исе води сметка 453.2 и ако си по ДДС ще можеш да си вземеш ДДС а физ. лица са ощетени...
misho_dim
 
Мнения: 3
Регистриран на: 05.07.2008 22:51

Мнениеот ferdy » 21.07.2008 15:49

Юридическо лице, регистрирано по ЗДДС, издава фактура на разпределителното дружество /към последното число на всеки месец/, като върху сумата /киловатите по цената, определена от ДКЕВР/ начислява ДДС. Начисленото ДДС, след приспадане на ДДС-то по получените фактури за месеца, се внася в бюджета по установения ред - месечна справка-декларация в НАП и превод към бюджета.

Количествата произведена енергия за месеца се определят като се засичат показанията на електромерите и се съставя протокол, подписан от двете страни - от собственика и от ЕРП-то.

На третия месец, най-късно на четвъртия, след като заплатеното за оборудването ДДС не успее да се приспадне от прихода от продажбата, е напълно вероятно на фирмата да се направи ревизия /след като, естествено, фирмата си е поискала ДДС-то за връщане/, но с това чисто отчитане, това не би трябвало да е проблем за никой инвеститор и да няма изобщо притеснения от изхода на ревизията. Възможно е и връщането на ДДС-то от закупеното оборудване, да бъде направено с проверка от органите на НАП, но това вече зависи от всяко териториално подразделение и не е общовалидно за цялата страна.

Лично аз не виждам смисъл да се избягва регистрацията по ЗДДС, губи се ДДС-то върху закупеното оборудване.
ferdy
 
Мнения: 1898
Регистриран на: 04.06.2008 15:53
Местоположение: София

Мнениеот petyostoev » 05.01.2009 10:47

petyostoev
 
Мнения: 1770
Регистриран на: 30.04.2008 22:10
Местоположение: Плевен


Назад към Инициатива за подобряване на законодателството при изграждане на ВЕИ

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта