Страница 1 от 3

Какво трябва да се направи?

МнениеПубликувано на: 04.03.2008 02:52
от Mateev
За всички вече е ясно, че ситуацията с узаконяването на централи, произвеждащи електроенергия от ВЕИ, е много сложна. По-долу правя кратка характеристика:

ЗАКОНОДАТЕЛСТВО

- Сложно, объркано и противоречащо си законодателство.
- Стари закони и наредби с големи недомислици в тях.
- Никакви административни облекчения въпреки изричните текстове в закона за ВЕИ.
- Липса на тълкования по редица казуси от изключителна важност.
- Процедури, разкарващи инвеститора по десетки инстанции и отнемащи по 2-3 години време.

ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛИТЕЛНИ ПРЕДПРИЯТИЯ

- Монополно положение
- Тълкуват в своя полза всички противоречия в законите и наредбите
- Директно противодействуват на процеса с всички законни (и незаконни) средства
- Не спазват законово определените срокове за отговор или отговарят в последния момент. Това силно разтегля процедурите във времето.
- Директно отказват предоставянето на предварителна информация, която би помогнала на инвеститора да направи изрядни документи.
- В договорите, които предлагат, има незаконосъобразни членове и алинеи.
- Високомерно отношение. Отказват персонални срещи за изясняване на клаузите по договорите. Една единствена ваша забележка по техния договор може да отнеме месеци за съгласуване.

ДЪРЖАВНИ ИНСТИТУЦИИ

- Тотална незаинтересованост по проблема
- Силна бюрокрация и корупция. Ако искаш да ти се свърши някаква работа навреме, трябва да търсиш персонални подходи на всеки един етап от процедурите.
- Некомпетентни служители. Понякога се налага да им доказваш с конкретни членове и алинеи какво трябва да направят.
- Високи такси. Например общината иска по 10 лв. такса на квадратен метър.

УПРАВЛЯВАЩИ

- Тотална незаинтересованост по проблема за екологичното бъдеще на нашите деца и внуци
- Преследват краткосрочни цели в обхвата на техния мандат
- Преследват лични или теснопартийни цели при определяне на приоритетите за развитие на икономиката
- Възможни са лобирания на високо ниво, но за тази цел трябва да се "заинтересоват" много хора в различните инстанции. Това е непосилна задача за редовия инвеститор.

АСОЦИАЦИИ В ОБЛАСТТА НА ВЕИ
- много на брой, без да има ярко изявен лидер
- няма реална полза от тяхното съществуване, поне до момента
- дори и да имат някаква полезна информация, те не я предоставят за публичен дотъп

Сигурно може да се напише още много по въпроса. Но и това е достатъчно, за да си създадем обща представа за картинката в нашата държава.

МнениеПубликувано на: 04.03.2008 03:32
от Mateev
Ясно е, че трябва да се започне някаква борба, с цел подобряване на съществуващото положение. Предлагам в тази тема да се обсъждат методите и средствата, с които ще водим тази борба. Целта е всички съвместно да разработим набор от писма, становища, жалвания, искания за тълкования на определени казуси и т.н. Даже ако трябва, можем да разработим и проектонаредби или проектозакони.

Предлагам да водим борбата на няколко етапа. На всеки един етап съвместно ще разработваме някакъв документ, който после ще разпращаме по съответните институции в София и/или в Брюксел. И официалните отговори ще публикуваме на форума.

На първия етап можем да започнем с искания за тълкувание на няколко важни за нас казуса, като например категоризацията на фотоволтачините централи или например казуса за фотоволтаични инсталации по покриви на сгради.

На следващия етап ще разработим предложения за някакви малки промени в единични членове или алинеи от закони и наредби. Идеята е със сравнително малки промени да постигнем сравнително голям резултат.

И на последния етап вече ще се опитаме да предложим големи промени по примера на други държави в Европа.

Кажете вашето мнение за последователността и видовете документи, които трябва да изработим съвместно. За всеки един документ ще се отваря нова тема в този раздел на форума. И в нея съвместно ще прецизираме текста. После ще потърсим начин как под документа да се подпишат колкото се може повече хора и фирми. И след това го изпращаме и чакаме отговор.

Призовавам всички да участвуват активно в създаването на текстовете на документите. Защото ако не си помогнем сами, няма кой да ни помогне.

МнениеПубликувано на: 04.03.2008 03:40
от Mateev
И като първа и най-важна тема предлагам съвместно да напишем обосновка и искане към ДКЕВР за повишаване на изкупната цена на електроенергията, произведена от фотоволтаични електроцентрали. Съществуващата цена е определена на базата на числа, които не са съвсем точни. Справедливата цена би трябвало да е поне 30-40% по-висока. Затова вече отворих темата "Предложение към ДКЕВР за повишаване на изкупната цена".

МнениеПубликувано на: 04.03.2008 11:01
от Ivan Buzov
Вече имам предварителен договор с ЧЕЗ. Разликата между моя път и Вашия е разрешението за проектиране. Категорията на обекта е шеста(за покривна инсталация), а не както е писано в писмото трета.
Предлагам Ви да се започне с казуса по другата тема(покривните инсталации) - писал съм какво пише закона и как е четен от оператора.
Вярно, че става въпрос за малки инсталации но трябва да се почне отнякъде. Още повече, че това ще е масовия случай.
Наблегнете на категорията на обекта с членовете които съм цитирал в другата тема от гледна точка на безопасността.
Нека колегите които имат получено такова писмо сезират Комисията по енергийно и водно регулиране за начало.
След като излезе решение на ДКЕВР в зависимост от резултата може да се инициира и законодателна инициатива съвместно с европейските структури в ресора.
Предлагам също така за да има представителност да бъде учредено юридическо лице което да ни представлява в тази инициатива. Същото може да стане и при срещата за публичното търговско дружество успоредно. Може да се търси и взаимодействие и със съществуващите вече сдружения. Поназнайвам някои от тях и ще проведа разговор.

МнениеПубликувано на: 04.03.2008 22:38
от Lambov
Препоръчвам да се ангажират структурите на партия ГЕРБ по места и централно, защото:
1. ГЕРБ имат декларирана енергийна насоченост в Програмата си.
2. Имат действащи евродепутати, които с готовност за сега дават рамо на полезни инициативи.
3. Промяна на закони и нормативни документи се прави по съответен ред - от законно избрани или назначени правни субекти.
4. Настоящите институции навлизат във фаза (последна година преди изборите), когато апетитите се изострят и на никого не му е до нормотворчество.
5. При следващите избори ГЕРБ е сигурен участник във властта, въпросът е само дали ще имат над 50%. Ако се работи интензивно с техните бизнес секции, може да се постигне много по-бърз и радикален напредък, отколкото ако сега си блъскаме главите с настоящите титуляри на властта.

МнениеПубликувано на: 05.03.2008 11:20
от Charles
Mateev написа:Ясно е, че трябва да се започне някаква борба, с цел подобряване на съществуващото положение. Предлагам в тази тема да се обсъждат методите и средствата, с които ще водим тази борба. Целта е всички съвместно да разработим набор от писма, становища, жалвания, искания за тълкования на определени казуси и т.н. Даже ако трябва, можем да разработим и проектонаредби или проектозакони.

Предлагам да водим борбата на няколко етапа. На всеки един етап съвместно ще разработваме някакъв документ, който после ще разпращаме по съответните институции в София и/или в Брюксел. И официалните отговори ще публикуваме на форума.

На първия етап можем да започнем с искания за тълкувание на няколко важни за нас казуса, като например категоризацията на фотоволтачините централи или например казуса за фотоволтаични инсталации по покриви на сгради.

На следващия етап ще разработим предложения за някакви малки промени в единични членове или алинеи от закони и наредби. Идеята е със сравнително малки промени да постигнем сравнително голям резултат.

И на последния етап вече ще се опитаме да предложим големи промени по примера на други държави в Европа.

Кажете вашето мнение за последователността и видовете документи, които трябва да изработим съвместно. За всеки един документ ще се отваря нова тема в този раздел на форума. И в нея съвместно ще прецизираме текста. После ще потърсим начин как под документа да се подпишат колкото се може повече хора и фирми. И след това го изпращаме и чакаме отговор.

Призовавам всички да участвуват активно в създаването на текстовете на документите. Защото ако не си помогнем сами, няма кой да ни помогне.


Спасението на давещите се е в ръцете на самите давещи се. Цитата е на Ленин, а след това се използва в една книга на Илф и Петров в съвсем друг контекст. Положението в случая е по-скоро като във втория случай.

Работата с Брюксел в никакъв случай не е за подценяване, но ми се струва, че много по-бързо и по-добре би се свършила работа на местна почва.

Ако браншовите организации са много и всяка дърпа чергата към себе си това по-дифолт дава възможност на държавните служители да си развяват байрака, използвайки разнобоя между членовете на организациите. Защо примерно браншовите организации не се съберат и съвместно да поискат среща с Кабил (или който там ще е министъра) и да представят исканията си? Почти съм сигурен, че в разработването на прословутите наредби за финансиране по линия на фонда за РСР не са участвали дори със съвещателен глас хора, които са наясно с възобновяемите енергоизточници. След като краварите си търсят правата не виждам защо и бизнеса с енергоизточници да не направи същото. В случая вината не е само на държавните служители-мечката рипа според тоягата.

МнениеПубликувано на: 06.03.2008 11:56
от TRET
Mateev написа:Ясно е, че трябва да се започне някаква борба, . Защото ако не си помогнем сами, няма кой да ни помогне.



"НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА № 6 ОТ 2004 Г. ЗА ПРИСЪЕДИНЯВАНЕ НА ПРОИЗВОДИТЕЛИ И ...."


http://lex.bg/laws/ldoc.php?IDNA=2135490230

МнениеПубликувано на: 06.03.2008 14:31
от Ivan Buzov
Нова наредба нови условия.

Притеснителен е текстът

1. (доп. - ДВ, бр. 25 от 2008 г.) възложителят в качеството си на потребител сключи договор за продажба на електрическа енергия и сделка(и) за пренос на потребената електрическа енергия от съответната мрежа, за ползване на мрежата и за достъп до нея, съгласно чл. 104 ЗЕ;

както и определението за електрическа централа(ново е, явно някой чете форума)

3а. (нова - ДВ, бр. 25 от 2008 г.) "Електрическа централа" е:
1. съвкупност от терен, сгради и технологично оборудване за производство на електрическа енергия, или
2. съоръжения за производство на електрическа енергия в обект на потребител на електрическа енергия.

което директно праща и покривните инсталации в трета категория по ЗУТ(а това е много лошо)

МнениеПубликувано на: 06.03.2008 15:51
от Mateev
Такаааааааа..........

Вече имаме нова и изцяло обновена НАРЕДБА 6 за присъединяване на производители и потребители на електрическа енергия. Променени са стотици текстове. Ще трябва да проучваме всичко отначало.

Направих бърз преглед и веднага ми стана ясно, че лобито на електроразпределителните компании действува, докато ние само си чешем езиците. Вярно е, че много неясни ситуации вече са изяснени, но не в наша полза. Единствената приятна новина е, че вече има специален член, които казва, че присъединяването на електроцентрали от ВЕИ е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО. Но всичко останало защитава основно електроразпределителните компании. Което пък разбира се усложнява нашия живот.

С две думи: Няма дори и лъч на надежда, че нещо може да се промени към по-добро. Даже обратното - изчистват спорните момента в тяхна полза и затварят малкото останали вратички за по-бързо узаконяване.

Трябва да се направи по-подробен анализ, но това ще отнеме време. И ще е най-добре да стане в отделна тема.

МнениеПубликувано на: 07.03.2008 12:02
от dido 2
Може ли да я погледнем тази наредба , някъде ?

МнениеПубликувано на: 07.03.2008 12:18
от Miro
Да, колегата TRET е пуснал линк 2-3 поста по-нагоре.

МнениеПубликувано на: 07.03.2008 12:41
от dido 2
Извинете

МнениеПубликувано на: 07.03.2008 13:52
от dido 2
Тия от не ни броят за живи :техническата информация , която искат е изброена за "водни" , "термични" , "газови" , "вятърни" централи , а ние попадаме в "други неконвенционални източници" .

МнениеПубликувано на: 07.03.2008 14:56
от Miro
Обаче ни броят в
"НАРЕДБА № 14 от 15.06.2005 г. за технически правила и нормативи за проектиране, изграждане и ползване на обектите и съоръженията за производство, преобразуване, пренос и разпределение на електрическа енергия"
Естествено обаче там не дават каква категория е обекта. Единствено ЗУТ го определя това.

МнениеПубликувано на: 15.03.2008 20:51
от Pyramid
Знаете ли, какво си мисля? Без да "обичам" ЕОН, ЕВН, ЧЕЗ и ДКЕВР, всъщност, без особено да ги уважавам, заслужили са си го:
Гнил е принципът, по който държавата възнамерява да подпомага развитието на ВЕИ. И цялата работа, поради която ЕРП-тата силно опонират, се крие именно в опита на родната ни държава да прави помен с чужда пита - Законово ги задължава да изкупуват по преференциални цени. И им изважда пари от бизнеса.
Това автоматично рефлектира в силно нежелание да подпомагат конкуренцията си, колкото и смешна да е като проценти. Значи?
Виждам няколко варианта:
1.Отпадане тежестта на чл.8 ал.(1) на ЗВЕИ при генериращите системи до 10 kW, най-висока изкупната цена да стане също за системите, разположени на покриви и в дворни места до 10kW, НО ЕРП-тата да изкупуват енергията от СЕЦ на 100% от средната изкупна цена, като представят данните за изкупените количества на МФ, и вече МФ да освобождава от ДДС пропорционално количество от енергия така, щото разликата да формира на надбавката. Фактически, надбавката да се образува за сметка данъчна амнистия, пропорционална на произведеното количество. Така ще се премахне съпротивата на ЕРП.
2.Да се доразвие инициативата на г-н Матеев "1 стотинка за нашите деца" и съответен % от всички увеличения на цените на ел.енергията + данък изведена стойност /ДИС, виж № 71 ето тук: http://ideas-portal.com/free_ideas.php? ... SC&from=30 / отсега нататък да се пренасочат за държавни дотации на соларната енергетика.
3.Комбинации от горните варианти + + + каквото още се сетите - очаквам коментари :roll: