Статистически "трикове" ще насърчават колите на ток и биогоривата от боклуци
11 юли 2011
http://www.dnevnik.bg/ekobiznes/2011/07 ... te_na_tok/
Цитат
Количеството биогорива, използвано в транспорта, ще се приема за двойно по-голямо при изчисляване на дела на зелената енергия, ако биосъставките са извлечени от отпадъци. Електроенергията от възобновяеми източници (ВЕИ) статистически също ще се отчита като по-голямо от реалното количество, ако е употребявана за задвижване на електромобили.
Такива стимули предвижда проект на наредба за дела на ВЕИ в крайното енергийно потребление, която е публикувана на сайта на Министерския съвет за обсъждане, преди да бъде приета.
Мерките произтичат от евродиректива 2009/28/ЕС и с тях правителствата по-лесно и бързо ще постигнат климатичните цели на Европейския съюз до 2020 г. Тогава България трябва да отчете пред Брюксел, че 16 на сто от крайното потребеление на енергия в страната е от зелени източници, а в транспорта делът на ВЕИ е 10%.
По данни на Министерството на икономиката и енергетиката през миналата година 15 на сто от консумирания в страната ток е от ВЕИ. От браншовите асоциации обаче изтъкват, че европейската цел е за дял в общото енергийно потребление. Според тях в момента този дял е около 5%, като по-голямата част е от водни централи.
Горивата от отпадъци, остатъци и нехранителни целулозни материали, наричани биогорива от второ поколение, ще се отчитат в двоен размер, но само ако носят положителни ефекти за околната среда. "Целта е държавите - членки на ЕС, да събират и оползотворяват отпадъци, а не да садят растителни култури за енергийна употреба", обясни пред "Дневник" председателят на Българската асоциация за устойчива енергия Костадинка Тодорова.
По думите й Европа трябва да се пренасочи от употреба на горива от първо поколение, които нарушават хранителния баланс, към такива от второ. Технологиите за гориво от боклуци обаче все още са скъпи, коментира експертът.
Биомасата и горивата не може да са от земи с ценни растителни и животински видове или с високи въглеродни запаси (т.е. гори), става ясно от проектонаредбата. Органичните горива трябва да доведат до намаляване на парниковите газове от транспорта - до 2020 г. тези емисии трябва да спаднат с 6 на сто, гласят ангажименти, които вече са част от Закона за опазване на околната среда.
С последните поправки в Закона за ВЕИ обаче беше спряно задължителното смесване на дизел с биосъставка до края на годината, а на бензин с биоетанол - до юни 2012 г. Идеята беше да се задържат растящите цени на горивата за крайните потребители. При приемането на новите текстове управляващите отрекоха мярката да повлияе на крайното намаляване на емисиите.
Според проектонаредбата държавата ще смята, че зелената енергия, консумирана от електромобили и други пътни возила на ток, е два и половина пъти повече от калоричността на вложените ВЕИ. "Този стимул ще насърчи навлизането на електромобили и зарядни станции, а с тях при пикови моменти енергийната система се балансира по-лесно", обясни Тодорова. Според нея стимулите за биогоривата и колите на ток ще отпаднат, когато станат конкурентни в пазарни условия.