Vandal написа:Матеев, мислил ли си да покриете покрива с тънък слой чакъл.
Доста топлина ще отделя тази изолация на покрива.
Нагряването на покривната плоча с нейната черна изолация няма да е кой знае колко голям проблем. Все пак тя е на разстояние повече от метър от плочата на модулите. Самите модули също се нагряват достатъчно много от слънцето. Дефакто от цялата слънчева енергия само 14-15% се преобразува в електрическа. Останалите 85% отиват за нагряване на модулите. Смятам, че покривната плоча няма да увеличи това нагряване с повече от няколко десети от градуса по следните причини:
1. Участъка от покривната плоча под модулите и зад модулите е в сянката на самите модули. Тоест до нея достига само дифузна радиация, и то не от цялото небе, а само от една малка част от него. По мои преценки едва ли ще надхвърли повече от 50-100 W/кв.м. Следователно нагряването на тези участъци ще се обуславя само от температурата на околния въздух.
2. Покрива на сградата е на около 20 метра над нивото на терена и на него практически винаги има вятър. Ако въобще някога утихва, то това е нощем. Можете да видите данните за скороста на вятъра тук:
http://www.sunnyportal.com/Templates/Pu ... 963cb9a57bВярно е, че не е много силен, но е достатъчен за да отвява нагретия повърхностен слой въздух в близост до покривната плоча.
Отчитайки горните фактори смятам, че влиянието на черната повърхност на покривната плоча върху електропроизводството ще е нищожно или даже въобще няма да има влияние. За да се провери тази хипотеза, трябва да се направи тестова установка, точни замервания и след това сравнителен анализ. Струва си да го включа в плановете си за развитието на тестовите централи в Габрово. Засега се позовавам само на косвени данни. В Габрово различни системи измерват температурата на външния въздух и имам натрупани голямо количество данни. Става въпрос за МТО станцията, която се намира на 1 метър над тревна площ. Друго измерване правя до басейна, където датчика е на около 1 метър над бетонна повърхност. Имам и трети датчик на около 30 см под модулите на PV03 и на около 1.20 от бетонната плоча на фундамента. И трите датчика са в сянка, но околните им условия (на повърхността под тях) са различни. При МТО станцията даже има специален вентилатор, който обдухва датчика и гарантира липсата на влияние от околната повърхност. От трите датчика имам натрупани данни за период от около една година. И трябва да се каже, че никога не съм наблюдавал разлики, по-големи от 1-2 градуса. Ако приемем, че покривната плоча на ЗИТА РУСЕ може да увеличи средната температура на модулите с 1 градус, то тогава загубите от това ще са не повече от 0.4% за летния сезон и не повече от 0.2% в годишен план. Цената на тези загуби за 10 години, заедно с дисконтиранията, няма да надхвърли повече от 1000 лева като абсолютна сума. Следователно си струва да се направи нещо за намаляването на тези загуби (пълно премахване е невъзможно), но това нещо трябва да струва не повече от 500 лева. С две думи - за толкова малко пари не може да се направи нищо, което да е достатъчно ефективно.
Имаше идея покривната плоча да се хидроизолира с ИЗОМАКС-ЕЛАСТА. Но за тази цел трябваше покривната плоча да бъде идеално гладка, а това не е така. Поради тази причина идеята отпадна и се взе решение за газопламъчна изолация. И само в участъците около краката на конструкцията ще се заздравява с ИЗОМАКС-ЕЛАСТА. Съществува вариант, при който върху газопламъчната изолация може да се положи слой ИЗОМАКС като основа и върху него втори слой от цветен ИЗОМАКС - бял или сив (сребрист). Това със сигурност ще намали малко температурата на покривната плоча, но цялото удоволствие ще струва около 5-6 лева квадратния метър. Тоест над 10 000 лева за целия покрив. Срещу тези 10 000 лева инвестиция ще получим намаляване на загубите само с 1000 лева за 10 години.
НЕ СИ СТРУВА.Vandal написа:Относно конструкцията, в крайна сметка колко излезе и с какво я боядисахте.
Точно този тип конструкция, дали е приложима за земя!
Окончателната себестойност на конструкцията все още не е известна. Когато я завършим, ще направим точни сметки. При всички случаи ще е по-евтина от западните конструкции, независимо от многото утежняващи фактори:
1. Цената на желязото поскъпна
2. Имаме допълнителен разход в носещите греди, с които я повдигаме над нивото на покривната плоча.
3. Имаме допълнителни разходи за труд поради изискването за вискоко качество и точност на изработката.
4. Самата конструкция е усилена поне 2 пъти в сравнение със западните такива. И дори и нейната себестойност да се доближи до западните, пак печалбата ни ще е в двойната здравина.
По въпроса за боядисването:
Конструкцията е боядисана с 2 слоя грунд и един слой сребърен феролит. Такава технология се използва и за боядисването на стълбовете на далекопроводите, които издържат по 15-20 години без нужда от пребоядисване. При монтажа на инвертора се наложи да зачистим малък участък от една планка от конструкцията, за да осигурим електрически контакт за заземлението. Трябва да ви кажа, че стъргахме 10 минути с нож и после търсихме шкурка и стъргахме още 10 минути и най-накрая на един от монтажниците на другата фирма му писна да ни гледа как се мъчим и взе, че ни почисти участъка с абразив. Тоест покритието се оказа учудващо здраво и в момента съм напълно спокоен, че дълги години няма да има абсолютно никакъв проблем.
По въпроса дали тази конструкция е приложима за земя:
Да. Тази конструкция е приложима за земя. Нещо повече. Препоръчвам именно тази конструкция да се използва за централи на земя. Става въпрос за следните изисквания:
1. Двойна здравина спрямо стандартите.
2. Вертикално ориентирани модули на два реда. Ни повече, ни по-малко. Един ред е малко и конструкцията трябва да е само с един ред крака. Три реда модули са много, защото задния край на втория ред става много високо и обслужването се затруднява.
3. Предния ръб на конструкцията трябва да е поне на 80 см. от нивото на земята (заради тревата и калните пръски при дъжд). На равен покрив е допустимо предния ръб да е на около 20-40 см. над плочата.
4. Ако се правят дълги редове от модули, на всеки 20-30 метра носещите алуминиеви профили трябва да се прекъсват заради топлинните разширения. След като така или иначе прекъсването вече е факт, тогава е хубаво в зоната на прекъсване да се оставя пътека от 80 см. за по-лесно обслужване.
5. Хубаво е да се спазва принципа "една конструкция - един инвертор".
Това е общо за всички видове конструкции. Единствената разлика е само в начина, по който конструкцията се прикрепя към покрива или към терена. Тука има следните алтернативи:
1. Прикрепяне към носещите греди на покрива, както е случая със ЗИТА Русе.
2. Бетонни фундаменти директно над нивото на земята. Подходящи са за ливади и пасища.
3. Бетонни фундаменти, закопани на незамръзваща дълбочина. Подходящи са за орни ниви и за равни терени със склонност за задържане на водата или със затруднено отичане на водата.
4. Стоманени поцинковани винтове, навити със специална машина на поне 1.60 дълбочина. Подходящи са за всички видове терени, но са сравнително скъпо удоволствие.
5. Набити в земята поцинковани профили тип "мантинели". Най-евтиното решение, но и с най големи резерви относно здравината и корозиоустойчивостта на подземната част. Храня големи съмнения за този тип захващане и не го препоръчвам на никого - поне докато не си направя собствени експерименти и сравнителен анализ. Факт е обаче, че централите с Канека се правят именно по този начин.