Възможно ли е фотосолар да поддържа акумулатор?

Всичко за слънчевите електроцентрали. Информация за доставчици, оборудване, узаконяване, монтаж и експлоатация.

Модератори: Mateev, Admin

Мнениеот infomar » 03.08.2009 17:49

Здравейте,

В кемпер имам два акумулатора на 12 в. свързани успоредно по 90 амп/часа = 180Ач и един на двигателя от 100 ач.

Моля да ми отговорите какъв фотоволтаичен панел можете да ми предложите между 100 и 180 Wp за да ги зареждам всичките едовременно - оптимален ценови вариант за подобна система.?


Мога ли да ползвам едновременно два отделни контролера единият 10А а другият 15А - един за автомобилният акумулатор - (100ач) а другият за караванният (180 ач) и да ги свържа към панела?
Аватар
infomar
 
Мнения: 5
Регистриран на: 03.08.2009 17:29

Мнениеот Mateev » 04.08.2009 04:31

Имаме на склад Kyocera KC 130GH-2P (130 Wp) с цена 3.5 EUR/Wp и Solar Swiss SSM 150-12M (150 Wp) с цена 3.3 EUR/Wp.

Един от тези панели може за 1 летен слънчев ден да зареди на 100% един акумулатор 80-100 Ah. При по-голям капацитет се слагат в паралел 2, 3 или повече панели. Редно е контролера за заряд да е само един, оразмерен за максималния ток от панелите.

Колкото до акумулаторите - не е редно да включвате акумулатори в паралел, защото когато се окъси само една клетка на единия акумулатор, от останалите акумулатори към повредения ще протече огромен ток, който ще повреди всички акумулатори и освен това може да предизвика пожар.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот infomar » 04.08.2009 08:39

Здравейте,

Благодаря за бързият отговор.

Принципно може би сте прав, но не мога да си обясня следната препоръчвана схема за свързване на акумулатори дадена от MONBAT, където те са свързани по начин за който казвате, че е неправилен. (Или това важи само ако те са свързани последователно, а не в паралел?)
Изображение
http://www.monbat.com/articles.php?ArticleGroupID=26

Имате ли представител в Бургас или близо до него от където мога да закупя
Kyocera KC 130GH-2P (130 Wp) с цена 3.5 EUR/Wp
В Български лева това би трябвало да означава 900 лв. за брой, като това крайна цена ли е или допълнително има ДДС ? Ако има колко е, и каква е крайната ви цена в български лева?
Ако нямате представител, то ще трябва да идвам до Габрово на обявеният в сайта : "Габрово, ул. Станционна 14".

Неможах да схвана и защо не мога да включа два контролера към един панел? Ако приема, че това е все пак един генератор на ток, то ако включа два контролера - всеки към отделен акумулатор, то когато единият се зареди, то ще спре да зарежда и ще остане да работи само другият и т.н.т. Това ще се отрази ли по някакъв начин на работата на панелът ?
Ако това не е технически издържано, може ли да се приложи друг вариант :
Вторият контролер да се включи на изхода на първият предназначен за консуматор, и с едно реле да се изключва когато първият контолер престане да зарежда - т.е. вторият контролер да използва ток само от панела когато се генерира ток, но не и от акумулатора към който е свързан първият контролер? Ако това може да стане, то възниква въпросът от къде да се вземе сигнал за управление на това реле?

И последно :
Алуминиевите профили които предлагате задължително ли трябва да закупя целият - 6 м./50 евро след като ми трябват само 2 м.?
Последна промяна infomar на 04.08.2009 08:57, променена общо 2 пъти
Аватар
infomar
 
Мнения: 5
Регистриран на: 03.08.2009 17:29

Мнениеот malchev » 04.08.2009 08:50

Всички тези схеми от МОНБАТ са с последователно свързване на батериите.
malchev
 
Мнения: 164
Регистриран на: 01.09.2008 10:02

Мнениеот Mateev » 04.08.2009 17:35

Ако има контролери в паралел, те ще се лъжат един друг, а е възможно дори това да доведе до повреда на контролер или акумулатор. Аз лично не препоръчвам такива смели експерименти, освен ако производителя изрично не е упоменал, че това е допустимо. За сведение мога да ви кажа само един факт и ще разберете колко е опасен паралелизма --> например при зареден акумулатор контролера не изключва панелите, а ги ДАВА НА КЪСО. Това е много хитър начин за комутация без загуби на пад на напрежение, но представете си каква каша ще стане ако запаралелим 2 контролера.

Най-добре е един единствен контролер да се грижи за цялата система и да контролира и трите тока - панели-акумулатор, панели-консуматор, акумулатор-консуматор. Ако контролера контролира всичко, то тогава той има шанс да се самообучи за типа и качествата на акумулатора и след това да го управлява оптимално. Повечето контролери имат такъв интелигентен режим. Ако някой от трите тока не минава през контролера, то тогава той трябва да се включи в стандартен режим, в който само се следят напрежения и който не позволява пълноценно и качествено управление на акумулатора, което пък от своя страна води до по-кратък живот.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот infomar » 06.08.2009 08:07

Когато на кемпер има поставен соларен модул и токът подаван от него не е достатъчен за зареждането на акумулатора, се налага да се дозарежда от нормално зарядно устройство на 220 в. Ще възникне ли някакъв проблем между двете системи и необходимо ли е да се изключва соларният контролер когато се ползва друго зарядно устройство за акумулатора ?
Двете системи могат ли да работят заедно или всяка една само отделно?

От предните ви постове разбирам, че всичко свързано допълнително ще пречи на контролера!!
Аватар
infomar
 
Мнения: 5
Регистриран на: 03.08.2009 17:29

Мнениеот Mateev » 06.08.2009 09:35

Пак повтарям: Контролера има два режима на работа - нормален и интелигентен. В интелигентния режим на работа задължително условие е всички токове да минават през контролера. Само тогава той има пълна яснота за статуса на акумулатора. Ако си позволите да зареждате или разреждате акумулатора директно от клемите му, заобикаляйки контролера, то тогава трябва да преминете в нормален режим на работа, при който контролера се ориентира само по напрежението на акумулатора и при който не е възможно акумулатора да се управлява оптимално.

Нима е толкова трудно за разбиране?

Ако контролера само следи напрежението, лесно може да бъде излъган. Включването на външни консуматори или на външни зарядни ще клати това напрежение в доста голям диапазон. При това положение каква друга логика може да се направи, освен следене на минимален и максимален праг на напрежението? НИКАКВА !!! А трябва да се знае, че тези 2 прага са различни при нов и при стар акумулатрор. Освен това пада на напрежение в проводниците между контролера и акумулатора е неизвестен и ако е голям (тънки проводници), може да излъже контролера да остави акумулатора недозареден. А клатенето на напрежението от външни консуматори или зареждачки направо му разказва игрите.

Друга е обаче ситуацията, ако всички токове и всички енергии преминават през клемите на контролера. Тогава той може да следи количеството енергия, постъпила в акумулатора, и количеството енергия, излязла от акумулатора. От разликата може да се ориентира какъв е капацитета на акумулатора в амперчасове и дали акумулатора е нов или стар. Също така се знае точно колко процента е зареден акумулатора в момента. А знанието на цялата тази информация позволява активирането на допълнителни екстри, като например различен начин на заряд при различните ситуации. Например контролера вече е наясно с максималния заряден ток за дадения капацитет акумулатор и в никакъв случай няма да го надвиши. Също така в никакъв случай няма да добави повече енергия, отколкото може да поеме акумулатора. Или пък в никакъв случай няма да го разреди до повече от 20%. Също така има и различен стил на зареждане при нов и при стар акумулатор или при различен процент на разряд - в началото ударно зареждане, но лимитирано по време, след това нормално зареждане и в края - поддържащо зареждане. Въобще логиката на управление на акумулатора е доста сложна и не може да бъде описана с няколко изречения.

ИЗВОДИ:
1. Ако всички токове и енергии преминават през контролера, то тогава той може да се включи в ИНТЕЛИГЕНТЕН РЕЖИМ на работа, който позволява ОПТИМАЛНО УПРАВЛЕНИЕ и който СИЛНО УДЪЛЖАВА ЖИВОТА НА АКУМУЛАТОРА.
2. Във всички останали случаи контролера трябва да се включи в НОРМАЛЕН РЕЖИМ, при който само се следи напрежението на акумулатора и на база на това се взема решение за зарядния ток. При този режим управлението НЕ Е ОПТИМАЛНО, защото контролера НЯМА НУЖНАТА ИНФОРМАЦИЯ.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Lupus » 06.08.2009 09:48

Mateev написа:Пак повтарям: Контролера има два режима на работа - нормален и интелигентен. В интелигентния режим на работа задължително условие е всички токове да минават през контролера. Само тогава той има пълна яснота за статуса на акумулатора. Ако си позволите да зареждате или разреждате акумулатора директно от клемите му, заобикаляйки контролера, то тогава трябва да преминете в нормален режим на работа, при който контролера се ориентира само по напрежението на акумулатора и при който не е възможно акумулатора да се управлява оптимално.

Нима е толкова трудно за разбиране?


Бихте ли качили някъде документацията на този контролер, за който говорите? Въпроса за паралелната работа на соларен панел и външно зарядно при каравана е интересен. Позволява ли този контролер в интелигентен режим на работа подобно "двойно" захранване и какъв е алгоритъма?
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Мнениеот Mateev » 06.08.2009 09:54

Разликата между двата режима на работа е огромна. Освен това е глупаво да си купувате съвременен модерен контролер и да го оставяте да работи в нормален режим на работа. Все едно да си купите цветен телевизор, да угасите екрана и да слушате само звука.

Моята препоръка е да направите следната схема:

1. Купувате един или повече модули, ЕДИН акумулатор и ЕДИН контролер. Свързвате всичко и настройвате контролера в ИНТЕЛИГЕНТЕН режим на работа.

2. Посредством ръчен превключвател инвертора може да се свързва или с акумулатора на караваната, или с ИЗХОДА НА КОНТРОЛЕРА.

3. Акумулатора на соларната система НИКОГА не се зарежда от външен източник и НИКОГА не се разрежда директно от клемите. Всичко се прави САМО ПРЕЗ КОНТРОЛЕРА (заряд от панелите и разряд от изходните клеми).

4. Акумулатора на караваната може да го зареждате и разреждате както си искате. Той и без това се е обречен на кратък живот заради режима му на работа (лош заряд с лошо реле и недопустимо бърз разряд заради стартера).

5. За нуждите на караваната основно използвайте соларната система и само като резерва можете да превключите към акумулатора на караваната.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Mateev » 06.08.2009 10:03

Lupus написа: Бихте ли качили някъде документацията на този контролер, за който говорите? Въпроса за паралелната работа на соларен панел и външно зарядно при каравана е интересен. Позволява ли този контролер в интелигентен режим на работа подобно "двойно" захранване и какъв е алгоритъма?


Визирам PR серията на Steca. Те са световни лидери в производството на контролери за заряд и документацията на техните контролери я има под път и над път.

Колкото до допълнителното зареждане от външен източник, различен от фотоволтаични панели:
За да не се обърка логиката на контролера е необходимо ВСИЧКИ ЕНЕРГИИ да преминават през неговите клеми. Следователно би могло на входа вместо панели да включим нещо друго. Но имайте предвид, че контролера ОКЪСЯВА ВХОДА СИ, когато иска да спре тока към акумулатора. За панелите това е нормално (тока на късо е съизмерим с работния ток), за един ветрогенератор също е нормално (ще започне да работи в режим на електромагнитна спирачка), но не знам как би реагирало едно зарядно от мрежата. Със сигурност това зарядно трябва да има защита против късо, но не е ясно колко дълго време може да издържи в този режим на работа.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Lupus » 06.08.2009 10:16

Не познавам тези контролери, а въпроса ми беше в друга посока:
Ако този контролер е специализиран да работи с каравана, той трябва да може да се захранва от три източника:
1. От фотоволтаичен панел
2. От мрежа 220V/50Hz
3. От генератор на автомобил.
Логиката му трябва да може приоритетно да избира един от наличните за даден момент захранващи източници и да осигурява заряд (подзаряд).
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Мнениеот Mateev » 06.08.2009 12:00

Контролерите на Steca не са специализирани за каравана. Може и да има такива по света, но аз не знам.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Lupus » 06.08.2009 13:28

.....
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Мнениеот venkap » 06.08.2009 15:28

Lupus написа:Не познавам тези контролери, а въпроса ми беше в друга посока:
Ако този контролер е специализиран да работи с каравана, той трябва да може да се захранва от три източника:
1. От фотоволтаичен панел
2. От мрежа 220V/50Hz
3. От генератор на автомобил.
Логиката му трябва да може приоритетно да избира един от наличните за даден момент захранващи източници и да осигурява заряд (подзаряд).


Защо ти е контролер, ако имаш 220В?
venkap
 
Мнения: 843
Регистриран на: 09.02.2008 11:45
Местоположение: Burgas

Мнениеот Lupus » 06.08.2009 16:08

venkap написа:
Lupus написа:Не познавам тези контролери, а въпроса ми беше в друга посока:
Ако този контролер е специализиран да работи с каравана, той трябва да може да се захранва от три източника:
1. От фотоволтаичен панел
2. От мрежа 220V/50Hz
3. От генератор на автомобил.
Логиката му трябва да може приоритетно да избира един от наличните за даден момент захранващи източници и да осигурява заряд (подзаряд).


Защо ти е контролер, ако имаш 220В?

За да управлява заряда на акумулатора. Говорим за каравана - ако снощи съм бил някъде, където не имало мрежа и съм изтощил акумулатора и сега съм в облагороден къмпинг с възможност да ползвам мрежа или съм се прибрал и искам да го заредя.
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

ПредишнаСледваща

Назад към Слънчеви (соларни, фотоволтаични) електроцентрали

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron