Страница 1 от 2

Инвеститор-покупка парцел по 312 -моля за съвет !!!

МнениеПубликувано на: 30.08.2010 18:50
от icoboss
Здравейте,

Първо искам да благодаря на г-н Матеев за прекрасния Форум!
Нов съм във форума и имам инвестиционйни планове свързани със ФЕЦ. Чета от две седмици, но форума е огромен и ще ме извините ако задам някои и друг въпрос, на който вече е отговорено. Така, сега по темата:

Предстои ми избор на подходящ парцел за ФЕЦ за кандидастване по мярка 312.След всичко прочетено стигам до следните изводи:

1. Местоположението на парцела не е толкова важно, защото сънчевата радиация за България се мени в рамките на 5-8%. (разбира се, трябва да бъде в селски район и да се избягват райони с много мъгли и дъжд).
2. По възможност да бъде в регулация в рамките на населеното място (за да се спестят процедурите по промяна предназначението на земята. По този начин ПУП+Виза за проектиране се вади за 1-2 месеца, нали?).
3. Квадратура: за да се кандидатстава за максималната помощ (200 00 евро) трябва да е около 2 декара.( ФЕЦ мощност 70 - 90 Квп) Колко според вас е нормално да струва такъв парцел в регулацията на селото? (Грубо, знам че зависи от много неща).
4. Задължително трябва да се направи предварителен слънчев одит за да се оценят, засенчвания, и др. и да се докаже че парцела е подходящ. Колко струва такъв предварителен одит?
5. По възможност да се намира до Трафопост, за де се извърши присъединяване на НН.(...ако Дружеството е на кеф, разбира се). Тук имам следните въпроси:
- до колко метра дължина от парцела до Трафа е разумно при присъединяване на НН?
- самото кабелно трасе (между парцела и Трафа)може ли да премине в сервитута на пътя или трябва да бъде въздушно. Кои го решава (предписва) това? Трябва ли да имам 'право на преминаване" от Общината (пътя е общински, нали?)?
6. Ако няма траф, но има трасе НН, може ли да стане присъединяване директно и до каква мощност? (четох някъде, че по неофициална инфрормация, ЧЕЗ присъединяват директно към НН при мощности до 30Кв? Как е при ЕОН и ЕВН?
7. Ако няма Траф, но има трасе 20кв, в рамките на парцела, трябва да се прави задължително Траф. Направата на траф е част от проекта, тоест се финансира от мярка 312, нали? От това което прочетох, един траф струва около 15 000 евро, тоест около 6% от цялата инвестиция. Дефакто, "губиш" около 6% от мощността на централата заради това че трябва да правиш Траф, нали?
8. След преглед на форума установих , че най благонадежни са ЧЕЗ (най- лесно става присъединяването), после ЕВН и най-неприятни са от ЕОН. Моля за вашето мнение и заслужава ли си според вас да избереш парцел в западна България само поради тази причина?
9. Доколкото разбрах можеш преди покупкта на парцела да подадеш Заявление към Дружеството (съгласно чл.2, ал5 от Наредба 6) относно възможността за присъединяване. Поне ще получиш някакъв ориентир! Всяко едно от 3те дружества ли предлагат тази услуга и колко струва?

Ще съм благодарен, ако направите коментари и отговори по всяка точка по горе!
Моля Ви ако има нещо друго важно което изпускам го добавете!
Благодаря предварително за помощта и още веднъж се извинявам ако някъде във Форума ги има отговорите на въпросите ми!
Поздрави!

МнениеПубликувано на: 30.08.2010 19:19
от ferdy
Тук вече започнахме с лексикони да консултираме...

Накратко: всичко е въпрос на сметки, драги инвеститоре, няма най-подходяща формула. Идеалният вариант е земя в регулация за 100 лв на декар, без близки засенчвания, на 20 км от домът Ви, с ТП на границата на имота или поне трасе 20 kV, на асфалтов път, с прекрасен главен архитект в общината, който Ви е първи братовчед, а шефът на местния клон на ЕРП-то Ви е съученик до 8-ми клас и сте седяли на един чин поне 5 години.

Всеки вариант, различен от посочения, е въпрос на сметки.

МнениеПубликувано на: 30.08.2010 19:28
от Mateev
Ще отговоря само на част от въпросите, по които има 100%-ова яснота.

1. Присъединяването ще стане така, както им е кеф на ЕРП-то. При това не очаквай някаква икономическа логика в тяхното решение. Всякакви опити за официална кореспонденция с цел подобряване на становището могат да ти отнемат от 3 до 6 месеца, без при това да бъдеш удовлетворен. Имам конкретен случай с конкретен клиент, който 6 месеца не успя да да се пребори със становището на ЧЕЗ, въпреки че беше прав. Наблизо мощен градски трафопост с голяма консумация и въпреки това ЧЕЗ принуди клиента да направи още един трафопост. При това положение ЧЕЗ също губеше, защото си навлякоха и 2-3% собствени загуби в техния трафопост.

2. Ако имаш стълб на далекопровод в имота, няма гаранция че ще те присъединят кум него. Могат да ти посочат и друг, който например да е на 150 метра встрани. Имам такива случаи.

3. На страна НН ще те присъединят само ако:
- трафопоста е тяхна собственост
- на страна НН има консуматори, които консумират повече, отколкото ти произвеждаш
- съответния шеф в ЕРП-то е на кеф

4. Независимо къде ще те присъединят, ВИНАГИ трябва да копаеш за кабел от централата до трафопоста (стълба). Забранено е да се използват съществуващи линии НН, защото ще изгориш крушките и телефизорите на комшиите. Ако не знаеш, за да отдаде енергията си, инвертора вдига напрежението до над 250 V. Присъединяване към съществуваща въздушна линия НН е възможно само при мощности до 5 kWp (и дори тогава пак възмикват проблеми с повдигнатото от инвертора напрежение).

5. За да разбереш кое ти е по-изгодно - кабел НН и присъединяване на страна НН или трафопост в имота и присъединяване на стълб СН, трябва да си сметнеш двете алтернативи като цена. От определени метри нататък трафопоста ти става по-изгоден, защото кабел СрН е по-евтин от кабел НН (в него има по-много евтина изолация и по-малко от скъпия метал). По мои груби сметки някъде около 350-400 м е максимума, на който ти е по-изгоден кабел НН.

За сведение ето някои цени, за да можеш да си сметнеш алтернативата:

1. Един линеен метър трасе - кабел СН + изкоп и обратно зариване, струва 50-60 лева.

2. Един трафопост струва 55-60 хиляди лева.

3. Подмяна на бетонен стълб с ЖР струва 10-11 хиляди лева. В тази цена е включена една скъпа Такса Спиране на Далекопровод по твое желание. Иначе стълба и труда струва малко повече от половината. В практиката си обаче имам случаи да се е разминавало и без такса.

4. Кабел НН е много скъп и цената може да надхвърли 150 и дори 200 лева на метър (ако е меден). Имай предвид, че с увеличаване на разстоянието пропорционално трябва да нараства и сечението, иначе загубите могат да надхвърлят всеобщо-приетата граница за допустимост от 1%.

В цялата си практика имам само едно дълго трасе с кабел НН и то е 350 метра. Спомням си, че при него сметките бяха по ръба спрямо същите сметки с трафопост и кабел СрН.

МнениеПубликувано на: 30.08.2010 21:50
от Vandal
Mateev написа:2. Един трафопост струва 55-60 хиляди лева.

Тоя траф да не е със златни намотки!

МнениеПубликувано на: 30.08.2010 21:52
от ferdy
Толкова са. Не се ли радваш, че това ще ти е най-скъпият подарък в живота, който си правил? :lol:

МнениеПубликувано на: 30.08.2010 22:07
от YordanIvanov
Аз от една година му говоря, че един траф струва толкова, а той все не ми вярва :)

МнениеПубликувано на: 30.08.2010 22:30
от Lupus
Vandal написа:
Mateev написа:2. Един трафопост струва 55-60 хиляди лева.

Тоя траф да не е със златни намотки!

Абе още за златни не съм чул, ама ако се опиташ на аудиофил да обясниш, че траф със сребърни намотки е живо разточителство, цялото кралско войнство ще те обяви за еретик и ще те върже на кладата! :D Я си спомни ония спорове за начало и край на кабела! :shock:

МнениеПубликувано на: 30.08.2010 23:47
от Miro
Vandal написа:Тоя траф да не е със златни намотки!


Бе той самият траф е под 10 хил, ама нали е в БКТП.... и с всички шукарии става цифра.

МнениеПубликувано на: 31.08.2010 12:34
от batman
Mateev написа:14. Кабел НН е много скъп и цената може да надхвърли 150 и дори 200 лева на метър (ако е меден). Имай предвид, че с увеличаване на разстоянието пропорционално трябва да нараства и сечението, иначе загубите могат да надхвърлят всеобщо-приетата граница за допустимост от 1%.

.


Тук не съм много съгласен. Никой нормален инвеститор няма да сложи меден кабел за HH и да струва 150лв./метър малко пресилено.
Слага се САВТ 4x150 .6/1 kV кV който по цени отпреди няколко месеца е около 18лв./метър без ДДС без отстъпката която може да бъде около 20%. За метражи над 150 метра за и 70кВ може да се помисли да се положи още един в паралел, с оглед оптимизиране на загубите.При това положение с два кабела нещата отиват на към 6000лв за 150 метра трасе.

МнениеПубликувано на: 31.08.2010 17:48
от icoboss
ferdy написа:Тук вече започнахме с лексикони да консултираме...

Накратко: всичко е въпрос на сметки, драги инвеститоре, няма най-подходяща формула. Идеалният вариант е земя в регулация за 100 лв на декар, без близки засенчвания, на 20 км от домът Ви, с ТП на границата на имота или поне трасе 20 kV, на асфалтов път, с прекрасен главен архитект в общината, който Ви е първи братовчед, а шефът на местния клон на ЕРП-то Ви е съученик до 8-ми клас и сте седяли на един чин поне 5 години.

Всеки вариант, различен от посочения, е въпрос на сметки.


.... :D ....забрави да добавиш, че Калина Илиева трябва да ми е жена или да съм и брат... :D
Сериозно, не се заблуждавам, все пак сме в БГ, бил съм инвеститор и знам че без връзки нищто не става.....
Добре знам, че ми трябва опитен консултант, но преди да тръгна по консултанти предпочитам да съм информиран колкото е възможно по-добре за да съм по-сигурен във инвестицията която планувам. Ще съм благодарен ако можеш да ми отговориш малко по подробно на някои от въпросите. Благодаря!

МнениеПубликувано на: 31.08.2010 18:01
от icoboss
.[/quote]

Тук не съм много съгласен. Никой нормален инвеститор няма да сложи меден кабел за HH и да струва 150лв./метър малко пресилено.
Слага се САВТ 4x150 .6/1 kV кV който по цени отпреди няколко месеца е около 18лв./метър без ДДС без отстъпката която може да бъде около 20%. За метражи над 150 метра за и 70кВ може да се помисли да се положи още един в паралел, с оглед оптимизиране на загубите.ри това положение с два кабела нещата отиват на към 6000лв за 150 метра трасе.[/quote]

......забрави да добавиш и 150м' изкоп, зариване, уплътняване X 20лв/м' =3000лв

МнениеПубликувано на: 31.08.2010 18:12
от icoboss
.....ехооо, хайде де ,помогнете малко с горните въпроси, зная че знаете отговорите и сигурно Ви мързи да пишете........., пък и аз от тук нататък ще помагам с каквото мога....

МнениеПубликувано на: 31.08.2010 19:44
от ferdy
Знаем отговорите, но не е въпрос на мързел, а в това, че не може да се даде модел за избора на терен. Ако имаш няколко предложения, можем да преценим кой парцел е по-подходящ. Аз ти казах идеалния вариант, Матеев е отговорил по-подробно по точките, така че кажи точно какво те тревожи още?

МнениеПубликувано на: 31.08.2010 20:28
от helios
ела да ти продам готов проект със строително разрешение и да не се занимаваш с глупости

МнениеПубликувано на: 01.09.2010 13:43
от batman
icoboss написа:.


Тук не съм много съгласен. Никой нормален инвеститор няма да сложи меден кабел за HH и да струва 150лв./метър малко пресилено.
Слага се САВТ 4x150 .6/1 kV кV който по цени отпреди няколко месеца е около 18лв./метър без ДДС без отстъпката която може да бъде около 20%. За метражи над 150 метра за и 70кВ може да се помисли да се положи още един в паралел, с оглед оптимизиране на загубите.ри това положение с два кабела нещата отиват на към 6000лв за 150 метра трасе.[/quote]

......забрави да добавиш и 150м' изкоп, зариване, уплътняване X 20лв/м' =3000лв[/quote]

В цената от 6000 включвам копането с багер и зариването.тарифата за малък багер от типа Bobcat е около 20 лв./час а за голям 40.От личен опит от преди 1 седмица , големия багер прави чудеса за 1 час.Естетвено зависи кой го кара и как се пазариш :wink: