Страница 1 от 2

Какви данъци трябва да плащаме

МнениеПубликувано на: 10.10.2007 20:01
от Dimcheff
Здравейте,

тук намерих отговори на въпроси които много ме интересуват, за което благодаря. Имам още няколко които не срещнах като теми във форум и те са:

1. При продажба на електричество плащаме ли данъци на държавата и в какъв размер?
2. За Американските продукти има ли допълнителни плащания, както и за продукти извън EU?

Благодаря предварително

МнениеПубликувано на: 11.10.2007 10:37
от Miro
1. При продажба на електричество плащаме ли данъци на държавата и в какъв размер?

Разбира се. Освен печалбите от хазарт май няма други, които да са освободени от плащането на данъци. Имаш право на избор дали ще си регистрираш фирма или ще бъдеш частно лице, като плюсовете и минусите са следните:
1. Фирма
+ Ползваш данъчен кредит (естествено трябва да се регистрираш по ДДС, но процедурата вече е доста опростена), а 20% никак не са малко. Това са си година и половина - две работа на системата.
+ 10% корпоративен данък печалба
+ можеш да си признаваш разходи, с които да си намаляш печалбата, респективно парите, които ще плащаш като данък.
- трябва да водиш счетоводство, подаваш ДДС декларации и всичко както се полага
- управиелят на фирмата, т.е. ти, трябва да се осигурява, освен ако не се осигурява на МАКСИМАЛНАТА сума в друга фирма (но пък си увеличаваш пенсията по този начин, което не е чак толкова лошо)
2. Частно лице.
+ не водиш счетоводство, респективно не плащаш на счетоводител
+ не се осигуряваш допълнително
- плащаш ДДС
- подаваш данъчна декларация (е, ако наистина от догодина ДОД е плосък 10%, не е кой знае какво)

За електричеството принципно се плаща и акциз, но това важи само за тези, които имат издаден лиценз... т.е. производствени мощности над 5 MW.

По мое мнение при инвестиция до 10-15 хил евро не е наложително да си създаваш фирма, но при по-голяма - препоръчвам. Още повече, че регистрацията на собствена фирма въздейства пряко върху предприемчивостта на човека и го стимулира да търси нови начини за увеличаване на печалбата...


2. За Американските продукти има ли допълнителни плащания, както и за продукти извън EU?

Да плащаш мито и ДДС, според митническата тарифа.

МнениеПубликувано на: 11.10.2007 14:00
от Admin
Благодаря на Миро, че ме отмени и даде подробен и точен отговор на поставените въпроси. Искам само да добавя, че митото за всички видове соларни клетки, соларни панели и въобще соларни продукти е 0%, тоест няма мито. Но от ДДС никой не може да се спаси.

МнениеПубликувано на: 11.10.2007 18:07
от kasia
Тук и аз мога да кажа нещо в допълнение на Миро,

Ако вземем за пример централа 5 кW и работим с приблизителни /груби/ цифри, които съм видял във форума.
Такава централа би струвала грубо 50000 лв. а годишния доход /брутните приходи/ - 5000 лв.


При фирми: /но не ЕТ , а юридическо лице - ООД, ЕООД, АД/
+ имате годишна амортизация от 4 % /чл. 55 от ЗКПО/, т.е. 4% от 50000 = 2000 лв. /това е разход на фирмата и с него се намалява облагаемата печалба от 5000 на 3000 лв./ и това ще продължава 25 години. Тогава корпоративен данък от 10% е 300 лв. годишно

Ако искате фирмата за ползва данъчен кредит /или както се казва да си вземе ДДС-то/ то тя трябва да е регистрирана по ЗДДС, което води и до начисляване на ДДС в/у продажбите

При физическо лице, вкл. ЕТ
Ако данъка стане 10 % и останат нормативно признати разходи в най-добрия случай 10% /две АКО/, то при същия пример:

НПР 10% от 5000 год. доход = 500 или годишния доход е ще е 4500 , НО

- Физическите лица имат годишно изравняване на осигуровките, като тавана за 2008 г е 24000 лв., а % ще е около 28% - 30%, т.е. при оптимистичния вариант 28 % от 4500 = 1260 лв. - 4500 - 1260 = 3240 лв. за облагане с 10% данък - 324 или Данъчно -осигурителното натоварване ще е 1260 + 324 =1584 лв. или за Вас остават 5000 - 1584 = 3416 лв. Това данъчно-осигурително натоварване си е 31.68 % от сумата на брутния доход и този % започва да намалява /бавно/ едва когато сумата на Общият Ви годишен доход /от, заплати, хонорари и т.н. + дохода от централата/ премине 24000 лв. годишно

Всеки може да си направи изводи сам, но аз лично /може би защото съм счетоводител/ не бих го направил като физическо лице или ЕТ, вярно ЕООД - то е по-скъпо за регистрация, с около 200 лв повече от ЕТ и с 500 ако си физ. Лице но те са еднократни и също за разход , с който се намалява печалбата,

МнениеПубликувано на: 11.10.2007 18:24
от kasia
Забравих да спомена една вратичка при фирмите

Миро правилно отбелязва, че ако имате фирма и Вие сте и управител то трябва да се осигурявате, а това са около 70 лв. месечно, НО

+ ако искате да го избегнете тогава за управител назначете Ваш роднина - пенсионер, тогава осигуровките са 13.20 лв. на месец и то при пълен работен ден от 8 часа, а няма пречка да го назначите и на 1 час дневно тогава осигуровките ще са 13.20 : 8 = 1.65 на месец , /по-малко от банковата такса за превода на тези осигуровки/

АБЕ БЕЗ СЧЕТОВОДИТЕЛ НЯМА ДА СЕ ОПРАВИТЕ - поне в началото, за да Ви покаже кое как се прави - иначе всеки със средни компютърни умения ще може да си направи и ДДС-то и всички декларации за осигуровките /те се подават всеки месец/. Има безплатен софтуер за тези неща и само трябва да Ви го обясни някой и Вие да ВНИМАВАТЕ, когато Ви го показват ..

МнениеПубликувано на: 12.10.2007 00:43
от Miro
kasia написа:Забравих да спомена една вратичка при фирмите
......
+ ако искате да го избегнете тогава за управител назначете Ваш роднина - пенсионер, тогава осигуровките са 13.20 лв. на месец и то при пълен работен ден от 8 часа, а няма пречка да го назначите и на 1 час дневно тогава осигуровките ще са 13.20 : 8 = 1.65 на месец , /по-малко от банковата такса за превода на тези осигуровки/
..


Ето затова обичам счетоводителите.
+Добрият счетоводил ще ти спести повече пари, отколкото ще платиш на него за работата.

МнениеПубликувано на: 12.10.2007 06:11
от Admin
Тъй като периода на възвръщане на инвестицията е 8-10 години, то тогава е най-изгодно и амортизацията на една слънчева електроцентрала да се извършва за толкова години. При това положение първите 8-10 години ще има разход за амортизационни отчисления, равен на получените приходи от централата. Това от своя страна ще доведе до нулева печалба (което си е вярно) и до нулев данък. Остава въпроса дали това е възможно от законова гледна точка. Ето какво казва прословутия член 55 от Закона за корпоративно подоходно облагане:

Чл. 55. (1) При определяне на годишните данъчни амортизации данъчните амортизируеми активи се разпределят в следните категории:
1. категория I - масивни сгради, включително инвестиционни имоти, съоръжения, предавателни устройства, преносители на електрическа енергия, съобщителни линии;
2. категория II - машини, производствено оборудване, апаратура;
3. категория III - транспортни средства, без автомобили; покритие на пътища и на самолетни писти;
4. категория IV - компютри, периферни устройства за тях, софтуер и право на ползване на софтуер;
5. категория V - автомобили;
6. категория VI - данъчни дълготрайни материални и нематериални активи, за които има ограничен срок на ползване съгласно договорни отношения или законово задължение;
7. категория VII - всички останали амортизируеми активи.
(2) Годишните данъчни амортизационни норми се определят еднократно за годината и не могат да превишават следните размери:

Категория активи Годишна данъчна амортизационна норма (%)
Категория I - 4%
Категория II - 30%
Категория III - 10%
Категория IV - 50%
Категория V - 25%
Категория VI - 100%/години на правното ограничение. Годишната норма не може да превишава 33 1/3 %
Категория VII - 15%

(3) За активите от категория II годишната данъчна амортизационна норма не може да превишава 50 на сто, когато едновременно са изпълнени следните условия:
1. активите са част от първоначална инвестиция;
2. активите са фабрично нови и не са били експлоатирани преди придобиването им.
(4) С наредба на Министерския съвет изчерпателно се класифицират отделните данъчни амортизируеми активи, използвани от данъчно задължените лица в категориите по ал. 1. Наредбата по изречение първо се актуализира по предложение на министъра на финансите на период, не по-дълъг от три години.


Остава открит въпроса дали ще успеем да убедим данъчните служби, че съоръженията на една слънчева електроцентрала са категория II, което ще ни даде правото сами да си определяме амортизационните отчисления в диапазона 10-12%.

Думички, за които можем да се хванем са съоръжения (при категория I) и производствено оборудване и апаратура (при категория II). Спорно е на кое от двете определения отговаря оборудването на една слънчева електроцентрала.

За съжаление в РЕШЕНИЕ Ц-033/29.12.2006 г. на ДКЕВР се цитира период на амортизация от 25 години. Това може и да е вярно за модулите, но в никакъв случай не е вярно за инверторите и комуникационното оборудване.

ПС: Ако някой от вас има информация за други текстове от закони, правилници или наредби, нека да я сподели на страниците на форума. Така може да помогне да се преборим с данъчните за норма на амортизация от 10%.

МнениеПубликувано на: 12.10.2007 12:46
от Russev
Здравейте,
Това е моят първи пост в този форум, надявам се да не е и последния.
Без да съм много вещ в момента, смятам че цитираното решение на ДКЕВР, не бива да е определящо при класификацията на дълготрайния актив "слънчева централа за производство на електрическа енергия". Когато имаш регистрирана фирма за производство на електрическа енергия означава, че за тази фирма слънчевите панели ведно с техните крепежни елементи са си производствено оборудване, а инвертора, кабелите, следящата система са си производствена апаратура, т.е. категория II. Преносителите на електрическа енергия E.ON, EVN, CEZ са си преносители на непроизведена от тях енергия и в тази връзка, би трябвало да попадат в категория I за всичките му там стълбове, жици, трафопостове и др. под.
В края на краищата, от чисто правна гледна точка и за нуждите на данъчното облагане с приоритет се прилага конкретното данъчно законодателство, а не решенията на някакъв контролен орган. Така смятам за правилно в момента, но ще го проверя допълнително. Нека и другите колеги финансисти да си кажат мнението.
Поздрави - Диян Русев!

МнениеПубликувано на: 12.10.2007 17:46
от kasia
Благодаря на Миро за "четката", .... :lol:

Що се отнася до третирането на Дълготрайните материални активи /ДМА/, за данъчни цели, то едва ли цялата централа би могла да се разглежда като едно цяло /като един актив/, т.е. някои компоненти ще са в категория І, други във ІІ, ако има софтуер - ІV и т.н. , но това би усложнило примера ... затова подходих по-елементарно, за да не усложнявам нещата ..
Сега като се замисля ако доставчикът ми фактурира "Доставка и монтаж на централа" = 50000 - т.е. и труда по монтажа е включен в цената, то тогава цялата централа е един ДМА и ще попадне в една категория и аз ще си амортизирам и ТРУДА за монтажа ..

Но това си е политика на съответния собственик, аз лично предпочитам да показвам печалба, затото така би ми се увеличил кредитния рейтинг на фирмата - като отида в банка за кредит със загуби през последните няколко години ..... как ще ми дадат?!

Има логика и да е в категория ІІ като производствено оборудване, аз предлагам следното:
STS Solar да отправи писмено запитване до ТД на НАП - Габрово, те са длъжни да я придвижат по каналния ред до Главна данъчна дирекция и в 30 дневен срок /който обикновено става 90 дневен/ ГДД са длъжни да дадат отговор - писмен. Този отговор ще е валиден за цялата страна, защото другата алтернатива е всеки с такава централа да зависи от знанията на съответната ТД на НАП , а те "вервайте ми" много варират ..

P.S.
При категория ІІ амортизацията е 30 %, т.е. балансовата стойност на актива трябва да стане 0 след 3 години и 4 месеца от датата на въвеждането му в експлоатация, което означава че в първите три години ще се показва счетоводна загуба ... но да не навлизаме в подробности

МнениеПубликувано на: 13.10.2007 08:04
от Admin
Малка корекция на kasia:
В категория II амортизацията не е точно 30% а до 30% съгласно алинея 2 на член 55. Това означава, че всеки сам си определя амортизационните отчисления в диапазона 0..30%.

ПС: Благодаря за идеята. СТС Солар ще направи официално запитване до Главна данъчна дирекция и ще публикува отговора на страниците на форума.

МнениеПубликувано на: 16.10.2007 17:28
от kasia
Господин Администратор, благодаря за корекцията, но се питам дали сте се консултирали преди да я направите? Какво имам вредвид?

По принцип всеки сам си определя каква амортизация да ползва - ДОРИ И С ПО-ВИСОКИ ПРОЦЕНТИ, НО - за данъчни цели /за определяне на облагаемата печалба/ се прилагат процентите , посочени в чл. 55.
Пояснявам:
В категория ІІ е казано 30%
Ако си определим 50% /а можем/, то в резултат на това ще намалее облагаемата печалба, но в Данъчната декларация си има коректив за това и фирмата ще трябва да коригира /в случая да УВЕЛИЧИ/ облагаемия си резултат с превишението на фактически направените амортизационни начисления /50%/ с данъчно признатите такива /30%/
И обнатното
Ако си определим 20% при заложени 30%, то облагаемата печалба ще е по-голяма, тогава в Годишната данъчна декларация ТРЯБВА да НАМАЛИМ облагаемия резултат с превишението на данъчно признатата /30%/ над фактически използваната /20%/.

За тези нужди са отделени 3 стравици в Годишнада данъчна декларация по чл. 51 /за юридически лица/, а именно Приложение 1 и 2 на страници 6, 7, 8 и 9

За да се случва това и за да има данъчната администрация механизъм за контрол,то всяка фирма, притежаваща активи, е длъжна да води два регистъра, а именно:
Амортизационен план - с избраните от фирмата амортизационни норми, ЗА ВСЕКИ АКТИВ
Данъчен Амортизационен план - същото като горния НО С ПРОЦЕНТИТЕ от чл. 55 от ЗКПО

Това подлежи на проверка при ревизия и при налични нередности се налагат санкции

Съвет от мен: когато се четат закони, трябва да се следи за връзките им с други закони, подзаконови нормативни актове, инструкции .., а в счетоводни случай и с Счетоводните стандарти.

Струва ми се, че както сме тръгнали ще превърнем форума в курс по счетоводство, а не му е това целта. Затова аз спирам да пиша по въпроса и който, както разбира - така да го прави. Пък и защо да изяждам хлябана колегите счетоводители .....

МнениеПубликувано на: 16.10.2007 18:59
от Admin
Благодаря на kasia за консултацията. Определено нейните постинги са много полезни за всички посетители на форума. В случая нейните мнения са възможно най-компетентните и възможно най-професионалните. Аз (админа) нямам абсолютно никакви претенции за каквито и да било познания в областта на счетоводството и данъчното облагане. Просто се опитвам да събера познания от различни области и да ги систематизирам, щото да бъдат от полза на всички бъдещи инвеститори. И в счетоводно отношение kasia ми оказва значителна помощ, за което благодаря.

В конкретния случай въпроса с амортизационните отчисления е от изключителна важност. От гледна точка на един инвеститор печалби няма да има, докато не си възвърне инвестицията. Обаче в счетоводството на една бъдеща работеща слънчева електроцентрала най-значимия разход се явяват именно амортизационните отчисления. И техния законов процент към момента (4%) принуждава инвеститора да започне да плаща данък печалба още от самото начало, което автоматично води до удължаване на периода на изплащане на инвестицията с поне 1 година.

Затова основния въпрос на тази тема е към специалистите - счетоводители (засега в лицето на kasia):

Има ли някаква сламка, някакъв член или алинея, някакъв прецедент или някакво основание, с което бихме могли разумно да обосновем едно наше официално запитване към Главна Данъчна Дирекция с претенции за данъчно призната норма на амортизация от 10%? Не можем ли да се позовем на факта, че сме производители и слънчевата електроцентрала от наша гледна точка е производствено оборудване?

Амортизации

МнениеПубликувано на: 05.06.2008 13:10
от jesika
Здравейте!

За първи път участвам във форума, но се надявам, че не е за последно.
Относно амортизациите на фотоволтаичните инсталации:
В чл. 55 от ЗКПО ал. 4 вече е отменена (в сила от 01.01.2008 г.), което означава, че нама и няма и да има наредба на МС за изчерпателна класификация на активите. Което означава едно, че трябва да се спазва Единния класификатор на основните средства (ЕКОС), който мисля, че не е променян от 1984 г.
А има и една заповед на НСИ от 2001 г., която класифицира сградите и строителните съоръжения, с цел подпомагане отчитането на дъготрайните активи.
В тази класификация е посочено, че електроцентралите (вкл. и тези с нетрадиционен източник на енергия - вятър, слънчева енергия) са строителни съоръжения с производствено предназначение.
Следователно според мен трябва да се начислява 4% амартизация, т.е дълготрайни активи категория І според ЗКПО.

МнениеПубликувано на: 05.06.2008 13:35
от Mateev
Дааааааааааааааа........

И аз стигнах до подобно заключение при моите проучвания. Амортизациите трябва да са 4% и точка. Тоест 25 години признат срок за амортизиране. От гледна точка на модулите и конструкциите съм съгласен. Но инверторите в никакъв случай няма да издържат 25 години. Те са електронни устройства и не могат да имат такъв дълъг период на амортизация. Вероятния живот на един инвертор е 10-15 години. Следователно добре ще е, ако можем да му начисляваме амортизация поне 10%. Някой наясно ли как това може да стане и на какво трябва да се позовем, за да ни признаят 10% амортизация поне за инверторите?

МнениеПубликувано на: 05.06.2008 17:58
от lz1wvm
За мен е по добре и панелите да имат 10 годишен амортизационен план защото гаранцията мощнност е 25 години а за продукта е по малко и зависи коя гаранция ще се вземе под внимание дали на самото изделие или на силициевата клетка която уж е капсулована и покритието няма стареене 25 години?