БОйлер с фотоволтаични панели на прав ток.
GOST ако все още чете, да знае, че имам колектор за топла вода с немски панел Shoeco на цена 1600лв без ддс /само панела, цялата система беше с подпомагане по програма "Енергийна ефективност" и струваше 1600лв останалата част от системата с труда/ и друг бойлер, който с 4 панела FV-китайски 380лв с ДДС-единия.
Повече съм доволен от FV бойлера с реотан вързан да работи на прав ток/въпреки липсата на контролер за MPP точката/, защото.
1.Системата е изключително проста. Четирите панела 250W 30,7V 8A, са свързани последователно и дават напрежение 120V, което е без значение. Миналата зима бях свързал 9 панела 270V- 8A- 2250W /излишно е, бързо сгряват още през м. март и април и в останалата част от деня не работят поради достигната пределна температура на бойлера още сутринта. ПРез облачните и мъгливи зимни дни, нищо не сгряваха.
2. Изключително евтино. Панелите се ориентират ако има възможност, с ъгъл по-близък до 45-градуса, дори 50 градуса/ за територията на България/, защото през лятото така или иначе сгряват бързо/ но това е от мястото и не е фатално да се тормози човек с криви стойки. Лично мое мнение е, че панелите за топла вода, трябва да са ориентирани за работа към ъгъла на слънцето през м януари и м. ноември. - Излишно е да се правят стойки на степени за през лятото, когато водата се сгрява лесно. "Неподходящият" ъгъл за летните месеци, ще бъде предпазна мярка от прегряването. Допускам, че и на силиция ще му е по-добре, когато се отблъкват част от лъчите. По-добре е след първите зима, пролет и есен, да прецени, дали му трябват повече от 4 панела по 250 W/ което според мен е оптималното за 80Л бойлер/.
3.Защитата на бойлера остава да работи на 50Хц 220В ток, защото правият ток произвежда голяма искра и "заварява" релето. Затова жиците на бойлера които са свързани с реотана се изваждат и се свръзват към бобината на контактор, който да е с големина, да прекъсва поне 30-40 A / за да издържат пъпките на искрите от правия ток/. Контактора прекъсва веригата на правия ток към реотана, когато бойлера се загрее според настройката на температура на стандартното биметално реле-регулатор на бойлера.
4. Допълнителна "екстра" -ХИБРИДНО

сгряване на водата , може да се сложи ключ с 3 положения, за преминаване към подгряване от мрежата на реотана, към подгряване от FV и нулево средно положение като гаранция, че двете линии няма да се пресекат.
Разбирам, че МРР теоретично не изстисква най-доброто от панелите, макар да не съм забелязъл " загуба и недостиг на мощност. Простата е за предпочитане.
Връзвал съм бойлера да работи и с 6 панела-последователно свързани, но не е нужно. През зимата когато няма слънце водата е едва забележимо сгрята. Моят вариант е 4 панела.
П.С. ТУК недостатъка е, че ако спре тока от мрежата, сгряването от слънцето се изключва. Съвършен свят няма. Тогава може да се натисне контактора с ръка, но пък няма да изключи, и може да прегрее бойлера, а това е ОПАСНО за здравето на сградата и хората. Извинете ме, че съм толкова обстоятелствен.
РАБОТЯ БЪРЗО, КАЧЕСТВЕНО и ЕВТИНО. На промоция са само две от ТРИте.