В разните страни има тестове за обща интелигентност, примерно на завършващите учениците. Една от задачите в теста може да е четене с разбиране - прочита се кратък текст и после се отговаря на въпроси свързани с текста. Да вземем следния пример за текст:
* * *
НАРЕДБА № 14 от 15 юни 2005 г. за технически правила и нормативи за проектиране, изграждане и ползване на обектите и съоръженията за производство, преобразуване, пренос и разпределение на електрическа енергия
чл. 131 (Обновен: бр. 73 година 2006 ) Фотоволтаичните системи, наричани `РV системи`, се класифицират, както следва:
1. в зависимост от мощността:
а) малки РV системи с мощност от 1 до 10 kW;
б) средни РV системи с мощност до 100 kW;
в) големи РV системи с мощност над 1000 kW (1 MW);
2. в зависимост от условията на работа:
а) система PV батерия без допълнителен генератор, използвана за телекомуникация, дистанционно наблюдение на машини и други промишлени приложения - клас 1;
б) типична PV хибридна система с 80 % дял на слънчевата енергия към общата енергия, използвана за битови нужди - клас 2;
в) типична PV хибридна система с 50 до 60 % дял на слънчевата енергия към общата енергия, използвана в обществения сектор - клас 3;
г) PV хибридни системи за обезпечаване на големи количества електрическа енергия, за планински и трудно достъпни селища - клас 4;
3. в зависимост от начина на използване на произведената електрическа енергия:
а) собствени източници на електрическа енергия;
б) свързани в автономна мрежа;
в) свързани към разпределителната мрежа.
* * *
Примерни въпроси към този текст може да са:
1. Каква по мощност е класификацията на PV централа 237 kW?
a) малка
б) средна
в) средно голяма / немалка / средна, от по-големите
г) който е писал наредбата има мозък колкото аспиринче
д) сигурно в Канада е по-ясно
2. Съгласно наредбата, дайте пример за "собствени източници на електрическа енергия":
а) калкулатор с PV система с мощност над 1kW
б) танкова дивизия с ел. двигатели, която влачи след себе си 10 000 дка. PV модули
в) няколко големи хладилни чанти на слънчеви батерии, щото и те са фотоволтаичен обект или съоръжение, да не се правят на дръж ми шапката
г) нещо неопределено, хем по-голямо от шапка с вентилаторче на слънчеви модули, за да е система и то над 1kW, хем по-малко от сграда за да не e автономна мрежа (като орбиталната станция, щото все пак трябва да си имаме норми и за тия работи)
д) в Канада сигурно е пълно с такива
3. Ако наредбите ги пишат, ей така, 5 за 4, редно ли е после да въртят червата за запетайки на всички, които подават някъде някакви документи свързани с тези наредби, при положение, че и душата на дявола да си продадат няма как да отговорят правилно на въпрос подобен на горния:
а) редно е
б) не е редно
в) не знам, аз ще се местя в Канада
г) който не може да брои над 100 да няма право да пише наредби (изпита да е устен за да не се минава с царски пищови)
д) не може да се прецени от текста
4. Ако гражданин забележи противоречие в наредбата, той трябва да:
а) го съобщи, тъй като това ще доведе до незабавна корекция на документа и благодарността на грешно публикувалата я служба
б) го съобщи, за да могат лелките в някой кабинет да му се посмеят в лицето и зад гърба и като бонус да си гарантира, че тая конкрета държавна служба никога нищо няма да му одобри, щото се прави на много умен
в) го съобщи, за да открие че трябва другаде да го съобщи, а това другаде е на 800км. от където е той (без значение къде е той) и приемат само във вторник след метеоритен дъжд (конкретното име на метеоритния дъжд се публикува в специална наредба на министъра, щото ако след всеки дъжд приемат къде ще му излезе края)
г) намери най-близкото консулство на Канада и се информира за процедурата за придобиване на гражданство
д) ами просто от текста не може да се прецени
Ха сега да ви видя.