от agro » 24.12.2012 16:21
Приемаме, че всеки интуитивно знае какво е бизнес и кой бизнес е успешен - ако не е така, бързо ще си проличи. И тъй, как ли се пръкват на света новите печеливши начинания? Задавам си този въпрос за пръв път и ще се опитам да си отговоря сам. За да е едно бизнесначинание успешно, хората трябва да поискат да си дават парите за неговия продукт. Кога хората биха поискали да го направят?
Вариант първи - нещо ново и полезно. Като подходящ пример за нещо, което не е съществувало и като ново такова е станало популярно и търсено са компютрите и цяла една нова област на бизнеса, свързана с тях, вкл. интернет. Огромни бизнеси са възникнали на тази база, примери всеки ще се сети.
Вариант втори - технологично нововъведение във вече познати и масово разпространени продукти и услуги, които превръщат продукта или услугата в по-достъпна/евтина/, по-качествена или по-привлекателна по друг някакъв признак за клиента.
Вариант трети - човешки фактор. Под това разбирам, че предлагания продукт ще си е все същият, но личността, която го предлага ще е решаващия фактор за избора на клиента. Примерно - като майстор в сервиза сте сравним с всички останали в бранша, но умеете да печелите доверието на хората и затова сте предпочетен измежду останалите.
Вариант четвърти - нещо отдавна известно, но сега му е дошло времето и някой се е досетил да го предложи на определен пазар.
Сигурно има и други варианти, хората що книги са написали по въпроса, сигурно има и такива университетски специалности. Въпросът е кой от тези случаи е приложим към настоящата кризисна ситуация. По вариант четвърти досега масово се развиваха бизнесначинанията в България - не се налагаше да откриваме топлата вода, копирахме готови бизнесмодели и къде успешно, къде не, ги адаптирахме на местна почва. Все пак хората са мислили по търговски и бизнеспроблеми столетия наред и е трудно в днешно време да се измисли нещо ново във вече утвърдените браншове. Който успее - това е горепосочения вариант втори и има голям шанс да преуспее. За мен лично вариантите първи и четвърти са най-приложими.
По вариант първи - търсим нещо, което е ново. Най-често новостите в днешно време възникват законодателно - нещо доскоро неразрешено става изведнъж допустимо. Така стана със соларните централи и предполагам, че първите /или по-скоро вторите/ спечелиха. Тоест оглеждаме се за някой закон или наредба в област, в която сме компетентни и се надяваме да сме от първите, развили дадена дейност, преди терена да се напълни с нови играчи. Веднага давам пример с наредбата, разрешаваща на земеделците и животновъдите да продават сами продукцията си, приета 2010 г и поради редица свои недостатъци все още не е масово приложима. Посоката обаче вече е дадена и рано или късно проблемните текстове в нея ще бъдат променени, колкото и да се съпротивляват големите прекупвачи. Който отсега се замисля и работи по въпроса за включването си в този нововъзникващ бизнес, в един момент ще се окаже начело в надпреварата за място на пазара. И не е необходимо да е производител/фермер/, истинската печалба ще е за тези, които успеят да създадат подходящата организация и условия, така, щото фермерите сами да го търсят и да искат чрез него да си продават продукцията. Тук идва вариант четвърти - виж как отдавна са го постигнали на друго подобно място. Засега толкова - който иска, нека участва с идеи за организирането на такъв вид бизнес, много глави ще родят много идеи, ще ги подложим на сериозна критика и които оцелеят - ето ви готов бизнесплан. Че вече ми омръзна да мъкна в багажника разни прасета, агнета, ракии и туршии от приятели за приятели.
"На всеки сложен въпрос има прост и разбираем за всички грешен отговор"