от ypetrov » 01.10.2010 12:50
Основни коментари
Чл. 31. Ал.4 Цената на електрическата енергия от възобновяеми източници, не се изменя за срока на договора за изкупуване по ал. 3, като след изтичане на този срок преференции за цените не се предоставят.
Редно е да има въведен механизъм за предварително прекратяване на договора от страна на предприемача в случай на преференциална цена по-ниска от пазарната. При продажна цена от 90.275лв/МВч за 2010г. и 80.5лв/МВч за 2009, можем да изчислим, че със същия ръст пазарната цена след 2 години ще е по-висока от тази за ВЕЦ под 5МВ, а след 7 години ще е 201.35лв/МВч, което е по-високо от цените на енергия от вятъра.
Чл. 28. Преди сключване на предварителен договор за присъединяване производителят на електрическа енергия от възобновяеми източници прави вноска във Фонд "Енергийна ефективност и възобновяеми източници" в размер на левовата равностойност на 20 000 евро за всеки 1 MW предоставена мощност за присъединяване.
Принципа да има някакво плащане в началото на всеки проект е добър, но в конкретния случай ще има силно отрицателен ефект върху пазара за добив на енергия от ВИ. Изискването на подобен разход преди получаване на разрешително за строеж значи, че няма инвеститор или банка, които биха финансирали подобно начинание. Проекта на този етап е твърде несигурен - не е ясно дали ще може да бъде реализиран. Трябва да има възможност за връщане на сумата при неполучаване на разрешителното за строеж в даден срок.
Чл. 29. (1) Производителят на електрическа енергия от възобновяеми източници дължи цена за присъединяване на изграждания от него енергиен обект, както следва:
1. при сключване на предварителен договор за присъединяване - аванс в размер на 5 000 лева за всеки MW инсталирана мощност на бъдещия енергиен обект;
2. при сключване на договор за присъединяване се извършва доплащане, изравняване или възстановяване до определената в договора цена за присъединяване.
На базата на Чл.25, Ал.1 от Наредбата за регулиране на цените на електрическата енергия (обн., ДВ, бр. 17 от 2004 г.), цената за присъединяване включва "действителните разходи за изграждане на съоръженията за присъединяване" и
"разходите за [...] разширение и реконструкция". Трябва да бъде въведен механизъм за предпазване на предприемачите разработващи ВЕИ централи от злоупотреба на електроразпределителните предприятия като възлагане на въпросните разширителни работи и изграждане (на свързани лица) с надценка с цел извличане на наднормена печалба.
Чл. 18. Ал.3 Преустановява се присъединяването на вятърни и/или слънчеви електрически централи, ако в периода до 2020 г. се достигнат общи инсталирани мощности в електроенергийната система 1800 MW за вятърни и 600 MW за слънчеви централи.
Намерението за пълно, необосновано и безусловно преустановяване на добива на енергия от ВИ е показно за отрицателното виждане на администрацията относно сектора.
Чл. 22. (5) ДКЕВР одобрява ежегодно в срок до 30 юни и публикува на интернет страницата на комисията предвижданите за следващата календарна година максимални електрическите мощности, които могат да бъдат предоставяни за присъединяване към преносната и разпределителните електрически мрежи на обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, по места на присъединяване, нива на напрежение и видове възобновяеми източници.
Срокът трябва да важи не само за одобряването, но и за публикуването на въпросната информация.
Нередно е да се дискриминира на базата на "вид" възобновяем източник. Ако има такава дискриминация то тя трябва да бъде поне предварително фиксирана и ясно обоснована, а да не е произволна и субективна - примерно 50% от наличния в мрежата капацитет ще отива за мВЕЦ, 30% за Вятърни ЕЦ и остатъка за биомаса и соларни централи.
Чл.12 Ал.8 Когато поради непреодолима сила е невъзможно изпълнението на задължителната национална цел за дял на енергията от възобновяеми източници в брутното крайно потребление на енергия през 2020 г. министърът на икономиката, енергетиката и туризма прави искане до Европейската комисия за коригиране на посочения дял.
Без коментар!