НОВ ЗАКОН ЗА ВЕИ

Проблеми при присъединяването и узаконяването на централи, използващи енергията на Възобновяемите Енергийни Източници.

Модератори: Mateev, Admin

Мнениеот Miro » 29.09.2010 17:00

retro написа:....производствената зона се състои (образува) от най-малко два и то съседни имота със сходни характеристики и предназначени за устройство и застрояване предимно със сгради и съоръжения за производствени и складови дейности.


Демек цепиш имота на 2 и минаваш ... пак ще се почне експлоатацията на вратички...
Може би щеше да е добре единственото условие да е "урбанизирана територия", защото дори в жилищните зони се допускат обекти за безвредни производства.
Miro
 
Мнения: 1178
Регистриран на: 25.09.2007 13:37
Местоположение: гр. Бургас

Мнениеот ferdy » 29.09.2010 17:53

Демек не ти дават субсидия, щото си ги цепил.
ferdy
 
Мнения: 1898
Регистриран на: 04.06.2008 15:53
Местоположение: София

Мнениеот Miro » 29.09.2010 18:00

ferdy написа:Демек не ти дават субсидия, щото си ги цепил.


Е... то пък хем това в онова, хем душата в рая...Знаеш ми мнението за субсидиите по мерките ;)

Иначе по принцип не би трябвало да има проблем, щото не създаваш изкуствено условия за взимане на помощта, а създаваш изкуствено условия за намаляване на административните процедури... целта на цепенето е различна! Плюс това не надхвърляш максималния размер на инвестицията, така че формално няма пречка...
Miro
 
Мнения: 1178
Регистриран на: 25.09.2007 13:37
Местоположение: гр. Бургас

Мнениеот ferdy » 29.09.2010 18:28

Производствена зона не се образува самоволно където всеки реши, това се опитвам да обясня. Образува се от общината.
ferdy
 
Мнения: 1898
Регистриран на: 04.06.2008 15:53
Местоположение: София

Мнениеот SolarraloS » 30.09.2010 12:52

чл.19(2)
2. изграждане и въвеждане в експлоатация на енергийни обекти на малки и средни предприятия за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници върху покривни и фасадни конструкции и върху недвижими имоти в производствени зони, с обща инсталирана мощност до 1 МW, включително;

Това значи ли, че централи принадлежащи на малки и средни предприятия също ще минат по облекчените процедури ?
SolarraloS
 
Мнения: 6
Регистриран на: 02.06.2010 17:10

Мнениеот Miro » 30.09.2010 14:09

SolarraloS написа:чл.19(2)
2. изграждане и въвеждане в експлоатация на енергийни обекти на малки и средни предприятия за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници върху покривни и фасадни конструкции и върху недвижими имоти в производствени зони, с обща инсталирана мощност до 1 МW, включително;

Това значи ли, че централи принадлежащи на малки и средни предприятия също ще минат по облекчените процедури ?


Да... казано иначе,кофти процедурата отпада за:

Централи до 30 киловата, независимо къде.
Централи до 1 MW върху покриви и фасади НА МАЛКИ И СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ.
Централи до 1 MW върху промишлена земя НА МАЛКИ И СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ.

Общо взето остават прецакани само централи межу 30-1000 kW в непрозиводствени зони - жилищни и прочее...
Miro
 
Мнения: 1178
Регистриран на: 25.09.2007 13:37
Местоположение: гр. Бургас

Мнениеот sunny_boy » 30.09.2010 16:12

Miro написа:
SolarraloS написа:чл.19(2)
2. изграждане и въвеждане в експлоатация на енергийни обекти на малки и средни предприятия за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници върху покривни и фасадни конструкции и върху недвижими имоти в производствени зони, с обща инсталирана мощност до 1 МW, включително;

Това значи ли, че централи принадлежащи на малки и средни предприятия също ще минат по облекчените процедури ?


Да... казано иначе,кофти процедурата отпада за:

Централи до 30 киловата, независимо къде.
Централи до 1 MW върху покриви и фасади НА МАЛКИ И СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ.
Централи до 1 MW върху промишлена земя НА МАЛКИ И СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ.

Общо взето остават прецакани само централи межу 30-1000 kW в непрозиводствени зони - жилищни и прочее...


Miro, по принцип не можеш да строиш центала върху парцел (УПИ) с жилищно предназначение, не и преди да си сменил предназначението за производствени и складови дейности. След тази процедура вече можеш да строиш ФЕЦ върху парцел (УПИ) с предишен статут - за жилищно предназначение.
sunny_boy
 
Мнения: 333
Регистриран на: 03.09.2009 12:05
Местоположение: Пловдив

Мнениеот Miro » 30.09.2010 16:52

sunny_boy написа:Miro, по принцип не можеш да строиш центала върху парцел (УПИ) с жилищно предназначение, не и преди да си сменил предназначението за производствени и складови дейности. След тази процедура вече можеш да строиш ФЕЦ върху парцел (УПИ) с предишен статут - за жилищно предназначение.


Ами... мога като стой та гледай. Направих го като допълващо застрояване, колкото и да е странно. Ключът е, че вече си имаше жилищна постройка в имота....

Както и да е. Въпросът, който коментирахме с ferdi по-нагоре е, че подразбирането е за производствена зона по ОУП...
Miro
 
Мнения: 1178
Регистриран на: 25.09.2007 13:37
Местоположение: гр. Бургас

Мнениеот ypetrov » 01.10.2010 12:50

Основни коментари
Чл. 31. Ал.4 Цената на електрическата енергия от възобновяеми източници, не се изменя за срока на договора за изкупуване по ал. 3, като след изтичане на този срок преференции за цените не се предоставят.
Редно е да има въведен механизъм за предварително прекратяване на договора от страна на предприемача в случай на преференциална цена по-ниска от пазарната. При продажна цена от 90.275лв/МВч за 2010г. и 80.5лв/МВч за 2009, можем да изчислим, че със същия ръст пазарната цена след 2 години ще е по-висока от тази за ВЕЦ под 5МВ, а след 7 години ще е 201.35лв/МВч, което е по-високо от цените на енергия от вятъра.
Чл. 28. Преди сключване на предварителен договор за присъединяване производителят на електрическа енергия от възобновяеми източници прави вноска във Фонд "Енергийна ефективност и възобновяеми източници" в размер на левовата равностойност на 20 000 евро за всеки 1 MW предоставена мощност за присъединяване.
Принципа да има някакво плащане в началото на всеки проект е добър, но в конкретния случай ще има силно отрицателен ефект върху пазара за добив на енергия от ВИ. Изискването на подобен разход преди получаване на разрешително за строеж значи, че няма инвеститор или банка, които биха финансирали подобно начинание. Проекта на този етап е твърде несигурен - не е ясно дали ще може да бъде реализиран. Трябва да има възможност за връщане на сумата при неполучаване на разрешителното за строеж в даден срок.
Чл. 29. (1) Производителят на електрическа енергия от възобновяеми източници дължи цена за присъединяване на изграждания от него енергиен обект, както следва:
1. при сключване на предварителен договор за присъединяване - аванс в размер на 5 000 лева за всеки MW инсталирана мощност на бъдещия енергиен обект;
2. при сключване на договор за присъединяване се извършва доплащане, изравняване или възстановяване до определената в договора цена за присъединяване.

На базата на Чл.25, Ал.1 от Наредбата за регулиране на цените на електрическата енергия (обн., ДВ, бр. 17 от 2004 г.), цената за присъединяване включва "действителните разходи за изграждане на съоръженията за присъединяване" и
"разходите за [...] разширение и реконструкция". Трябва да бъде въведен механизъм за предпазване на предприемачите разработващи ВЕИ централи от злоупотреба на електроразпределителните предприятия като възлагане на въпросните разширителни работи и изграждане (на свързани лица) с надценка с цел извличане на наднормена печалба.
Чл. 18. Ал.3 Преустановява се присъединяването на вятърни и/или слънчеви електрически централи, ако в периода до 2020 г. се достигнат общи инсталирани мощности в електроенергийната система 1800 MW за вятърни и 600 MW за слънчеви централи.
Намерението за пълно, необосновано и безусловно преустановяване на добива на енергия от ВИ е показно за отрицателното виждане на администрацията относно сектора.
Чл. 22. (5) ДКЕВР одобрява ежегодно в срок до 30 юни и публикува на интернет страницата на комисията предвижданите за следващата календарна година максимални електрическите мощности, които могат да бъдат предоставяни за присъединяване към преносната и разпределителните електрически мрежи на обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, по места на присъединяване, нива на напрежение и видове възобновяеми източници.
Срокът трябва да важи не само за одобряването, но и за публикуването на въпросната информация.
Нередно е да се дискриминира на базата на "вид" възобновяем източник. Ако има такава дискриминация то тя трябва да бъде поне предварително фиксирана и ясно обоснована, а да не е произволна и субективна - примерно 50% от наличния в мрежата капацитет ще отива за мВЕЦ, 30% за Вятърни ЕЦ и остатъка за биомаса и соларни централи.

Чл.12 Ал.8 Когато поради непреодолима сила е невъзможно изпълнението на задължителната национална цел за дял на енергията от възобновяеми източници в брутното крайно потребление на енергия през 2020 г. министърът на икономиката, енергетиката и туризма прави искане до Европейската комисия за коригиране на посочения дял.

Без коментар!
ypetrov
 
Мнения: 1
Регистриран на: 01.10.2010 12:48

Мнениеот energy11 » 11.10.2010 13:56

Колеги, бихте ли дали тълкувание на следния текст от проекто-закона, за който г-н Матеев написа в началото на темата:

§ 6. (1) Присъединяването на енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, за които има сключени договори за присъединяване към съответната електрическа мрежа, се извършва по досегашния ред.
(2) Енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, за които има сключени предварителни договори за присъединяване към съответната електрическа мрежа, се присъединяват при условията на сключения договор и за тях не се прилага разпоредбата на чл. 23, като собствениците на обекти внасят аванса по чл. 29 в срок от един месец от влизането на закона в сила.


Чл. 29. (1) Производителят на електрическа енергия от възобновяеми източници дължи цена за присъединяване на изграждания от него енергиен обект, както следва:
1. при сключване на предварителен договор за присъединяване - аванс в размер на 5 000 лева за всеки MW инсталирана мощност на бъдещия енергиен обект;
2. при сключване на договор за присъединяване се извършва доплащане, изравняване или възстановяване до определената в договора цена за присъединяване.


Централите с вече сключен предварителен договор значи дължат ли този аванс или не, защото в Чл. 29. (1), т. 1 се казва: "при сключване на предварителен договор за присъединяване..." Какво ще рече това в случай, че имаш предварителен договор от преди няколко месеца насам примерно, че доброволно ще отидеш в ЕРП-то и ще внесеш 5000-те хиляди лева, при положение, че имаш предварителен договор ли?

Ще съм благодарен да чуя вашето тълкувание.
energy11
 
Мнения: 322
Регистриран на: 19.06.2008 16:58
Местоположение: София

Мнениеот energy11 » 19.10.2010 13:37

Отново по въпроса за таксата по чл. 29:

Чл. 29. (1) Производителят на електрическа енергия от възобновяеми източници дължи цена за присъединяване на изграждания от него енергиен обект, както следва:
1. при сключване на предварителен договор за присъединяване - аванс в размер на 5 000 лева за всеки MW инсталирана мощност на бъдещия енергиен обект;
2. при сключване на договор за присъединяване се извършва доплащане, изравняване или възстановяване до определената в договора цена за присъединяване.

Как трябва да тълкуваме аванса - стъпаловиден от 5000лв за MW независимо от мощността, която присъединяваме (дори и 5kW да е тя) или пропорционален на мощността? Ако текстът остане такъв, може би всеки да си го тълкува както си иска, ЕРП-тата с твърда цена, инвеститорите пък да внасят таксите пропорционално...
energy11
 
Мнения: 322
Регистриран на: 19.06.2008 16:58
Местоположение: София

Мнениеот ferdy » 19.10.2010 13:45

Текстовете не могат да останат в този си вид, тъй като има много позиции за тълкуване. За определението "за мегават" би трябвало да се определи или на започнат мегават, или над мегават, или пропорционално за проекти под тази мощност.

А относно предварителните договори, при наличие на такъв, таксата се внася до един месец от влизане в сила на закона.
ferdy
 
Мнения: 1898
Регистриран на: 04.06.2008 15:53
Местоположение: София

Мнениеот energy11 » 19.10.2010 16:35

Да, благодаря за мнението ferdy, със сигурност промени ще има и трябва да има, въпроса е, че и такса ще има и затова повдигнах въпроса - да може всеки да прецени на какъв етап е и какъв би бил най-добрия вариант. Аз примерно не съм сключил окончателен договор, но може би ще го направя, въпреки, че и той изисква известна сума за присъединяване. Явно ще се разделям с пари преди да разбера какво става със субсидиите. Но като се замислим малцина са тези, които към този момент са разбрали одобрени ли са или не :)
energy11
 
Мнения: 322
Регистриран на: 19.06.2008 16:58
Местоположение: София

Мнениеот Solaris » 19.10.2010 18:27

Според мен ако таксата е 5000 Е за 1 MW, то това означава следното:

5000 Е за 1 MW = 5000 Е за 1000 kW = 5000 E за 1 000 000 W, т.е.

за 1 W - 0,005 Е
за 1 kW - 5 E
за 5 kW - 25 E
за 100 kW - 500 E

Напр. за 124,85 kW - 124,85 x 5 = 624,25 E = 1220,93 лева
Ако за присъединяване на 124,85 kW ЕРД ви поиска общо 2000,00 лева, значи трябва да доплатите към предварително внесената такса (2000,00-1220,93) 779,07 лева.
А ако ви поискат за същата мощност такса за присъединяване 1000,00 лева - то трябва да ви върнат 220,93 лева.
Solaris
 
Мнения: 24
Регистриран на: 04.10.2010 15:54

Мнениеот ferdy » 19.10.2010 19:26

Освен ако тълкуванието не е "на започнат мегават", тогава за всяка мощност над 30 кВт ще се дължат 5 000.
ferdy
 
Мнения: 1898
Регистриран на: 04.06.2008 15:53
Местоположение: София

ПредишнаСледваща

Назад към Присъединяване и узаконяване на централи, използващи енергията на ВЕИ

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron