ДО
МИНИСТЕРСТВО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО
Република БЪЛГАРИЯ
На вниманието на: на г-н МИНИСТЪР.
Относно: дефиниция на слънчеви колектори (Чл. 93. от Наредба №7 от 22.12.2003 на МРРБ - Обн. ДВ. бр.3 от 13 Януари 2004г., изм. ДВ. бр.10 от 28 Януари 2005г., изм. ДВ. бр.11 от 1 Февруари 2005г., изм. ДВ. бр.51 от 21 Юни 2005г., изм. ДВ. бр.63 от 2 Август 2005г.)
и относно: определяне на минимална мощност към Чл.6. (5) от Наредба № 1 от 30.07.2003г. за номенклатурата на видовете строежи изд. от МРРБ (Обн., ДВ, бр. 72 от 15.08.2003 г.)
Уважаеми г-н МИНИСТЪР,
Обръщам се към Вас, като умълномощено лице от законодателя съгласно § 18. (1) от Заключителни разпоредби от ЗУТ за тълкуване на термин "слънчеви колектори", както и за преодоляване възникналата административна непреодолима пречка от нормативно естество. Намерението гражданите, и стопанските субекти в Р.България да се закупуват и монтират на собствените си сгради (на покриви, тераси, фасади и лоджии) технически устройства за преобразуване на слънчевата енергия в електричество, което към момента е невъзможно. Става въпрос за устройства с малка мощност (1KW до10KW) за фамилни къщи, офиси и малки фирми. Няма изрична забрана, но те са административно обезсмислени, като са приравнени към "СТРОЕЖ трета категория" със всички произтичащи от това задължения и разходи по проектиране, разрешителни, надзор и узаконяване които надхвърлят ДВА ПЪТИ стойността им. А сроковете се проточват над половин година в изпълнение разпоредбите на ЗУТ и Наредбите свързаните със проектирането и строителството.
Към момента техническите средства за усвояване на тази енергия се наричат "слънчеви колектори" както е общоприето и фигурира в Чл. 93. (1) от Наредба №7 на МРРБ. Но термина "слънчеви колектори" в последните години, все повече придобива гражданственост като "технически уред за отопление чрез преобразуване на слънчевата енергия". Тоест - акцентира се на резултата (като вид) от преобразуването на слънчевата енергия, а не на факта че се използва на входа на уреда "слънчева енергия". Когато става въпрос за Възобновяем Енергиен Източник (ВЕИ), не се разглежда получената енергия, а източника който се използва (природната енергия).
С така записаният в Чл. 93. от Наредба №7 през 2003 година термин "слънчеви колектори" и тълкованията на администрацията, се ДИСКРИМИНИРАТ останалите видове уреди за използване на слънчевата енергия като "соларните панели" чрез които на фотоволтаичен принцип се получава ел енергия. ФИЗИЧЕСКИ ТЕ СА ЕДНАКВИ, дори са по-тънки и по-леки от тези за получаване на топлина. Потребителя трудно ги различава без внимателен оглед. Но се оказва, че пред Закона те са коренно различни уреди. Въпрос на терминология и на погрешно акцентиране на вида на резултативната енергия след преобразуването на ВЕИ "слънчева енергия".
Тази ситуация е погрешна и нелепа. По този начин се изкривяват целите, задачите и философията на Закона. Противоречи на намеренията на Правителството и на целите в тази област на ЕС.
ЕС насърчава развитието на използване на Възобновяемите Енергийни Източници (ВЕИ)
- Решение на Европейския съвет на 9 март 2007 г. за борба с глобалното затопляне, в което европейските ръководители поставят цели за използване на ВЕИ.
- Решение на ЕК на 10.01.2007 г - създаден енергиен пакет с включена дългосрочна "Пътна карта за ВЕИ".
- Директива 2001/77/ЕО на ЕС (валидна и днес) Тя е важен елемент от оформянето на нормативната рамка за производството на електроенергия от ВЕИ в ЕС. По същността си, нормите заложени в Директивите на ЕС са задължителни за страните членки. (вкл.за България). Директивата адресира и проблема с административни процедури (Статия 6). Тя изисква националните власти да преразгледат съществуващите си законодателни и нормативни рамки (вкл. тълкуванията на термини). Да намалят регулаторните и нерегулаторни бариери с цел да опростят процедурите по използване на ВЕИ, както и осигуряването на обективни, прозрачни и недискриминационни правила и пълното отчитане на особеностите на различните технологии. Акцентира се на "процедурите по издаване на разрешения или други процедури" свързани с изграждане и използване на уреди и инсталации преобразуващи ВЕИ. Директивата в Чл. 2 буква "а", съдържа точна дефиниция за "възобновяеми енергийни източници" и включва "слънчева енергия".
Конкретно "слънчевата енергия" е всепризнат ВЕИ и не подлежи на тълкуване. Тя се състои от светлина, радиация и др. излъчвания от видимия и невидим спектър. Тези лъчения се усвояват чрез "слънчеви колектори", като при ефективното и пълноценно преобразуване може да бъде получена използваема за хората енергия под формата на топлина, електричество или комбинация от двете.
Това са технически подробности, които не са пряко свързани със задачите на МРРБ и неговите структури. ЗУТ и Наредбите към него, също не могат да бъдат всеобхватни. Но е възможно те да бъдат тълкувани В ИНТЕРЕС НА ОБЩЕСТВОТО и в изпълнение на целите на ЕС в т.ч. и на Р.България.
ПРИМЕРИ за тълкуване към Чл. 93. (1) от Наредба №7 на МРРБ:
"слънчев колектор" е техническо устройство за преобразуване на слънчевата енергия.
или
"слънчев колектор" е техническо устройство за преобразуване на слънчевата енергия в топлинна и/или електрическа
Вероятно първото е по целесъобразно, тъй-като близко бъдеще може да се създаде друт вид техническо устройство от соларен тип за преобразуване на слънчевата енергия примерно в механична или кинетична или друг вид енергия.
Само с подобна дефиниция ще дадете възможност на гражданите (и фирми) да си закупуват и монтират на домовете си (на покрива, на терасата, на стената и т.н.) всички видове слънчеви колектори. Техническият прогрес изпреварва нормативната база. На пазара се предлагат КЕРЕМИДИ (или панели) с покритие което произвежда ел.енергия ("соларни керемиди" или "покривни соларни панели"). Предлагат се и плоски покривни панели който загряват вода. Те са създадени според стратегията на ЕС и България за използване на ВЕИ (в частност - слънчевата енергия). Независимо вида на получената енергия за потребителя топлинна или електрическа, те са технически средства за преобразуване на слънчевата енергия. мощността на един панел варира от 50w до 150W а размерите варират от 50х50 см. до 100х180см.
Това са автономни уреди с вграден инвертор, а не непременно част от огромна система или инсталация (примерно "слънчев парк"). За едно жилище се ползват 5-6 бройки които осигуряват при благоприятно слънцегреене 1 KW ел.енергия или 3KW топлинна енергия. При правилно съхраняване и използване, това е 10-20% от консумацията на жилището. За България като вносител на енергопродукти това е важно. Отразява се на енергийната ефективност и на енергийния баланс.
Г-н Министър само във ваша компетенция е да разрешите проблема. Водещия Закон за строителство, за монтаж на съоръжения, за ремонти и т.н. е ЗУТ и Наредбите към него. Всички останали са съобразени с този Закон. Единствено Вие сте компетентни - когато става въпрос за поставяне на технически средства по фасади, покриви, тераси, лоджии и др. подобни.
Използването на монтираните техническите средства и уреди е от компетенцията на други министерства, но основния проблем възниква от термин в Чл. 93. (1) от Наредба №7 към ЗУТ и се ползва като основа на разсъждения и интерпретации от останалите Министерства, Регулиращи и Административни органи.
Министерство на Икономиката и Енергетиката заявява, че в Наредба №7 на МРРБ "НЯМА ЛЕГАЛНА ДЕФИНИЦИЯ на термина "слънчеви колектори" (писмо от 12.08.2008 г подписано от Красимир Стоянов - Дирекция "ЕЕООС") и поради това ни препраща към правилата на СТРОЕЖ трета категория.
Към момента административния ред за поставянетона 1 бр. слънчев колектор с размери 150см./50см и тегло от 3 кг. и с мощност 150 вата (фотосоларен тип) е обвързан пряко с нормите на:
СТРОЕЖ трета категория (Наредба № 1 за номенклатурата на видовете строежи) от възможни 6 категории.
Обект за производство на електрическа енергия (Чл. 127. Наредба 14 от 2005 г.) също като АЕЦ Козлодуй
Енергиен обект. (общо понятие с тежка регулация)
Електроцентрала (в категорията с мощност до 25 мегавата) също като ТЕЦ Марица изток
Дори да се появи накой ентусиаст решен да постави на терасата си или на покрива си "слънчев колектор" (фотоволтаичен тип) и съответно да изпълни 100% изискванията на Закона ТОЙ НЕ Е В СЪСТОЯНИЕ защото за да узакони намерението си ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да има "строителни книжа":
Трябва да направи "Инвестиционо проучване за слънчевата радиация" (отуризирана фирма).
Трябва да извади "Виза за проектиране"(смешно и безсмислено)
Трябва да изготви "Инвестиционен проект" (безсмислено и скъпо)
Трябва да изготви "Технически проект (безсмислено и скъпо)
Трябва да изготви "Работен проект" (безсмислено и скъпо)
Трябва да извади "Кадастрална скица и да укаже мастото на монтаж" (абсурдно)
Трябва да извади "Становище" от РИОС (МОСВ) дали е допустимо да го направи (сложна процедура и скъпа)
Трябва да получи "Становище" от ПАБ за допустимост (безсмислено)
Трябва да получи "Одобрение на Проектите" от Гл.Архитект и комисия (смешно и абсурдно)
Трябва да назначи "технически надзорник" за контол на монтажа (смешно, безсмислено и скъпо)
Трябва да получи "Разрешение за строеж" (смешно, безсмислено и скъпо)
Трябва да свиква комисии за установяване на Строителни етапи - (Акт.14, Акт.15, Акт.16 и др.)
Трябва да се снабди с "Разрешение за ползване" (... ако още е жив !)
АБСУРДНА ситуация, която поставя желаещите в в ситуация на безизходица. Другото парадоксално е, че ако утре си монтирам на балкона такъв тип "слънчев колектор" (фотосоларен тип), ДНСК трябва да го отстрани като "незаконен строеж". В противен случай ще наруши закона с неизпълнение на задълженията си и Директора ще бъде глобен задължително
Закупихме си 6 броя нови преносими аморфни тънкослойни слънчеви колектори за преобразуване на слънчевата енергия в електричество (фотоволтаични панели) произведени в Германия, с вграден инвертор
и наистина имахме намерение да ги монтираме както правят в Европа. След като се сблъскахме с реалността в България разбрахме, че нашия проблем не е "частен случай". Оказа се че много хора са ощетени по същия начин от административната и тълкувателна бъркотия - справка Интернет. Създава се инициатива за изготвяне на Петиция по случая, която да се постави на вниманието на компетентните органи в Р.България и ЕС.
Моля да се отнесете към въпроса не като към "частен изолиран случай", а с разбиране на важността на казуса.
ПРИЛОЖЕНИЯ за преносими аморфни тънкослойни фотоволтаични слънчеви колектори:
ФАКТУРА 240209 (към нас)
Проспект SQ Solar с описание
Рекламна снимка на комплекта JUTA с инвертор SW1000.
Рекламна снимка на комплекта 120W в монтирано състояние
София
25.02.2009
С УВАЖЕНИЕ .................
Георги Цолов
моб. 0897997898