Преди повече от седмица приключихме монтажа на една 5 киловатова централа на покрива на механичната работилница на Мина "Черно Море" край Бургас. Трябваше по-рано да пусна темата, но все не ми оставаше време. Сега също много бързам, така че ще я претупам набързо, пък друг път ще обяснявам в подробности.
И така: Централата е 4.80 kWp. Изградена е с 80 модула Kaneka K60 и един инвертор MASTERVOLT XS 6500. Организацията е 16 стринга по 5 модула, разположени в две конструкции една зад друга, всяка от които има по два реда модули и собствена разпределителна кутия, обединяваща стринговете на собствената си конструкция. Двете разпределителни кутии са свързани с двата входа на мултистринг инвертора MASTERVOLT XS 6500. Особенностите на централата са следните:
1. Покрива е с много голяма площ и на него не се предвижда в бъдеще да се изграждат нови мощности. Това ни позволи да се разполагаме свободно с площта и да разположим двата реда с модули на голямо разстояние един от друг. По този начин сведохме взаимните засенчвания почти до нула.
2. Техическо предизвикателство беше как да закрепим конструкцията за покривната плоча. Дефакто плочата се състоеше от стандартни бетонни профили, правени по социалистическо време. Дебелината на плочата беше само 4 см и със зор носеше собственото си тегло. Затова се наложи краката на конструкциите да стъпват само върху гредите, които бяха на разстояние 1.50 една от друга.
3. За да си осигурим противодействие на силите на повдигане при заден вятър се наложи да направим такъв детайл, при който стоманена шина обхващаше гредите не само отстрани, но и отдолу. Когато имам повече време ще публикувам конкретен чертеж.
4. По задание конструкцията трябваше да издържа на много силни ветрове. Затова се наложи да я изчислим за 180 км. в час. Имаше междинни бета версии на проекта, които се изпращаха за съгласуване на клиента.
5. Точно междинните версии объркаха нещата и се допусна една голяма грешка. Когато най-накрая изпратихме окончателната версия на проекта в 3 красиви папки, вътрешната логистика на мината изглежда се е объркала и изпълнителите не са били предупредени, че има промяна. Дефакто те притежаваха една от папките с окончателния проект, но конструкцията беше изпълнена по един чертеж от междинните версии. И вместо профил П12 за подпорни греди са използвали квадрат 10 х 10. Грешката не е фатална. Напротив - конструкцията стана по-здрава и в момента е в състояние да издържи вятър 200 км. в час и натоварване от 350 кг. сняг. Тоест метеорологични условия, които най-вероятно никога няма да се случат. От една страна добре, но от друга това доведе до малко поскъпване спрямо предварително планираните показатели. И до известно объркване, защото когато отидохме на монтажа се оказа, че носим къси болтове и се наложи в неделя да търсим работещ магазин, за да си купим няколкостотин броя по-дълги болтове. С изключение на това всичко останало беше идеално.
Самият монтаж протече доста по-бързо, отколкото го бяхме планирали. Дефакто отидохме 7 човека с две леки коли и един бус. Предварителната нагласа беше за 3-дневен монтаж. В действителност като започнахме около 11 часа сутрина, до 7 часа вечерта бяхме приключили с монтажа на 99%. За другия ден остана само подравняването и пристягането на кабелите с алуминиеви скоби. И пускането и настройката на инвертора. Тоест целия монтаж отне точно 10 човекодни (3-ма техника от мината ни помагаха). При това трябва да се има в предвид, че загубихме 2-3 часа заради сбърканата конструкция и спешната доставка на нови болтове. Също така загубихме почти един час в сортиране на модулите по мощности. Идеята беше във всеки един стринг да има модули с приблизително еднаква мощност и еднакъв ток. Това би трябвало да доведе до по-голямо електропроизводство с 2-3%.
С две думи - получихме доказателство от практиката, че германските нормативи са правилни. А те казват: "киловат, на човек на ден" за моно и поликристални модули и "500W на човек на ден" за тънкослойни модули.
Ето и малко снимки..............