Разходи при експлоатацията на една централа

Всичко за слънчевите електроцентрали. Информация за доставчици, оборудване, узаконяване, монтаж и експлоатация.

Модератори: Mateev, Admin

Мнениеот valka » 02.05.2009 23:14

Поразрових се в новите и стари теми на форума и установих, че изграждането на една централа е изкоментирано почити на 100%.
От момента в който идеята се е родила в главата на инвеститора - до самото изграждане на централата.
В момента знаем какъв е:
- Инвестиционният процес:/смяна на статут, ПУП, виза за проектиране, разрешителни, предварителни договори, окончателни договори и т.н./
- Финансирането на проекта /лични средства, кредит, по проекти от 20 до 70%, публично-частно партньорство и т.н./
- Цена на /модули, инвертори, тракери, кабели и т.н./
- Цена на Wp за изграждането на една централа до ключ /на покрив, на земя, с позиционер и т.н./
- Връзването на централата към мрежата / на ВН, на НН, на трафопост на ЕРП, на собствет трафопост и т.н./
- Знаем и цената за изкупуването на електроенергията за момента.
Лесно е да се изчислят приходите, които ще носи централата. Тука за да не забравя ще предложа на г-н Матеев, да сложи един ориентировъчен калкулатор на сайта за груби сметки по изграждането на една централа /площ, на покрив с наклон, на равен покрив, на земя, на земя с наклон, по региони/ разглеждал съм такъв в няколко сайта. За да налекне работата в "Запитване за оферти".
Идеята ми е, че вече сме направили централата и получаваме приходи като банкови преводи от ЕРП. Но да не бъркаме оборота с печалбата. Една вече изградена централа не може да няма технически и финансови разходи като:
- Регистриране на нова фирма
- Данък печалба или данък общ доход
- ДДС
- Разходи по охрана ако е на земя
- Разходи по почистване от сняг, високи треви и храсти
- Заплата и соц. осигуровки на персонала
- Застраховка на централата
- Цена на гаранционната подръжка
- Данък сгради или местни данъци и такси, които общината може да измисли.
- И други такива разходи в момента за които не се сещам
В момента има над 1000 регистрирани във форума и сред тях не може да няма специалисти- икономисти или други които могат да обобщят разходите на една вече изградена централа. :?:
valka
 
Мнения: 211
Регистриран на: 23.05.2008 20:17

Мнениеот EOS Technologies » 03.05.2009 00:30

От 1,0% до 1,5% от оборота - за централи без охрана, управител!!, или друг персонал. Какво по-точно целиш с въпроса?
EOS Technologies
 
Мнения: 604
Регистриран на: 08.01.2008 18:27

Мнениеот valka » 03.05.2009 20:03

Целта на въпроса ми е да се изяснят разходите на една вече изградена и включена в мрежата централа. Нетолкова разходите по поддръжката, а финансовите - като данъци. Вече коментирахме, че е най-добре ако имате действаща фирма да регистрираме нова, която да построи и експлоатира централата, за да не може ЕРП -то да купува само остатъчната енергия а цялата. Една такава фирма след изграждането на централата ще може да си приспадне ДДС-то на материалите и труда. Ще започне да начислява амортизации. Ще има и други разходи по поддръжката, които трябва да са обосновани документално за да бъдат признати за разходи. И след като от прихода, който подчертавам - не може да се скрие, се извадят тези разходи се получава печалбата. А тази печалба в момента се облага с 10% данък /ако производството на електроенергия от ВЕИ не е освободено от данъци/. Отделно от това има местни данъци и такси. Като какво съоражение ще се тълкува от Общината една централа и какви данъци и такси ще определи? Данък сгради, такса смет /може да звучи смешно/ или някакъв данък съоражения или нещо друго. Ето защо задавам въпроса си - ако някой е наясно нека да обясни на всички във форума какви могат да бъдат разходите по експлоатацията на една централа?
Аз не съм икономист :lol: Помагайте.
valka
 
Мнения: 211
Регистриран на: 23.05.2008 20:17

Мнениеот Miro » 03.05.2009 23:21

Разходите за поддръжка много зависят от това къде е инсталацията.


1. На прокрив - 0%, освен ако не броим смяната на инвертор след 10-15 години.
2. В задния двор на къщата - до 200 лв годишно за подстригване на тревата, ако не са взети мерки да не никне.
3. На свободна площ - зависи от размера на парцела. В идеалния вариант ще струва до 10 лв/kWp годишно за косене.
Охраната вече зависи как ще се реши - жива 24ч, само нощна охрана + видеонаблюдение през деня, СОТ ако има възможност или какъвто вариант там се измисли.... цена не мога да кажа.
4. Ако са тракери - ще има гресиране веднъж годишно, материал + труд да е до 30 лв/бр.

Финансови разходи.

Тука зависи от счетоводителя. Принципно амортизационната норма за централата е 4%, т.е. 25 години срок на амортизация. Това ще рече, че ако фирмата няма друга дейност и отчита само разходите по поддръжка и амортизациите, то можем да направим следната сметка за 1 kWp (естествено при централи над 20-30 kwp, щото за малките сметката е по-друга):

Инвестиция: 3600 Е = 7000 лв
Годишен приход: 900 лв (в идеални условия)
Годишна амортизация: 280
Разходи: 20 лв ( грубо казано)
Облагаема печалба: 600 лв
Данък печалба: 60 лв
Нетна печалба: 840 лв

Ако тази сума искаме да си я вземем в джоба, без да правим шмекери, трябва да платим върху нея 5% данък дивидент, което ще рече 42 лв.
Следователно в крайна сметка, ако централата ни вади 900 лв/годишно от киловат, то слагаме в джоба си около 780 лв. (20 лв поддръжка и 100 лв данъци)
Miro
 
Мнения: 1178
Регистриран на: 25.09.2007 13:37
Местоположение: гр. Бургас

Мнениеот valka » 04.05.2009 00:37

Такаа. Вече започнахме да споделяме мнения. Благодаря на Миро. Но да не забравяме местните данъци и такси. И какво значи разходи за централа на покрив 0%. Няма разходи 0%. Щом има приходи ще има и разходи под формата на данъци и поддръжка. Нека се концентрираме върху тези разходи и да ги обсъдим. Мисля, че ще е полезно за всички във форума
valka
 
Мнения: 211
Регистриран на: 23.05.2008 20:17

Мнениеот EOS Technologies » 04.05.2009 01:10

Плюс застраховката. Около 10-15^/кВп годишно.
EOS Technologies
 
Мнения: 604
Регистриран на: 08.01.2008 18:27

Мнениеот Mateev » 04.05.2009 08:07

Разходи за Internet канал с истински IP адрес. Тука сумата е много мъглява и зависи от конкретния доставчик. В общия случай става въпрос за между 30 и 50 лв. на месец. Централите по полето ще са принудени да използват GSM канали.

Специално за клиентите на СТС Солар ще се опитаме да сведем тази сума на ниво под 20 лева на месец чрез закупуване на пакет от 100 GSM карти и голям общ пакет от данни.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Miro » 05.05.2009 00:57

EOS Technologies написа:Плюс застраховката. Около 10-15^/кВп годишно.

Това в немско ли? Щото моята е 0,5% от застрахователната стойност.. значи при цена 3500 Е/kWp, застраховката идва 17,5 Е.


@valka:

За данъците писах, но не съм слагал разни допълнителни неща, за които счетовдителя ти ще трябва да те ориентира. Аз ще допълня тука, ако някой се сеща за друго - нека пише, моля:

1. Осигуровки за управителя. Ако не е пенсионер, управителят на фирмата трябва да се осигурява поне на минималния праг за самоосигуряващо се лице (освен ако в друга фирма не се осигурява на максимума), демек 60-70 лв месечно са осигуровките. Хубавото е, че някой ден част от тях ще си ги върне като пенсия. Най-добре управителят на фирмата да е пенсионер... тогава осигуровките бяха 10-15 лв, ако има някой счетоводител тука да каже по-точно.

2. Счетоводство. Ако експлоатирате от името на фирма - значи, че ще трябва да имате и счетоводител. Това ще ви струва 100-200 лв/месец.

3. Може да разделите инсталацията на няколко ДМА. Част от техниката да се заведе като производствено оборудване - там амортизационната норма е 30%, част като съоръжение - 4%, а част от фактурите да се осчетоводят директно като разход.... и така да се натъманят нещата, че да се увеличат годишните разходи до някакво разумно ниво, така че счетоводната печалба да е минимална. Все пак за това взимат пари счетоводтелите.

4. Местни данъци и такси. Абе зависи от общината... При нас данъкът е 1,45 промила върху данъчната оценка на имота. T.e цифрата е пренебрежимо малка.
Miro
 
Мнения: 1178
Регистриран на: 25.09.2007 13:37
Местоположение: гр. Бургас

Мнениеот bsgroup » 05.05.2009 14:01

1. Разходите за направа на нова фирма , ще са ти максимум до 400 лева, ако в тях е вклщчено и посредник, който да ти свърши работата, иначе ако ти си го вършиш това ще ти е около 200 лева и това е еднократен разход.

2. За заплата на управителя, може да се пише че работи минимална заплата на половин работен ден и така, ще се плащат наполовина осигуровките. Управителят може да се пуска три месеца в неплатен отруск и така ще се плащат през този месец само по 6 лева осигуровки.

3. Работниците (ако има такива) може да работят и на граждански годовор и по този начин няма да се плащат осигуровки от работодателя! Ако искате да са на заплата сметнете се я от този калкулатор: http://www.kik-info.com/calculators/payroll_employer.php В графата заплата напишете на какво възнаграждение ще го водите работника и дайте изчисли. Така най-отдолу ще ви покаже реалния разход на работодателя за заплата.

4. ДДС се плаща, но и то ви се превежда от ЕРП-то, когато ви превежда месечната сума за произведената от вас електроенергия, така че това не е разход за вас. Даже има вариант ако си намерите добри разходни фактури, част от ДДС-то да ви дойде и като печалба!
А ако централата е малка и годишния и оборот е под 50 000 лева, не е задължително да си регистриран по ДДС и по този начин си спестяваш доста разправии със счетоводители и данъчни и по този начин ще можеш да си пускаш месечната фактура сам и само на края на годината да наемаш счетоводител, който да ти завършва счетоводно годината!

5. За охрана има различни предложения, даже мисля че имаше и такава тема във форума. Аз мисля, че най-удачният вариант е със сензори, които улавят ако някой премине през оградата и сигнализира на охранителната фирма. Цената е в зависимост от големината на централата, но за "малка" централа от порядъка на 70 - 80 киловата, с площ около 2,5 дка такава охрана не би била повече от 50 лева месечно. Този начин за охрана с една застраховка кражба според мен е най-добрия и евтин начин за охрана на централата.

Според мен за първите няколко точки ти трябва добър счетоводител, който да те насочи в началото, как да си опечеш нещата а после можеш да го ползваш отвреме на време.
bsgroup
 
Мнения: 76
Регистриран на: 27.12.2008 14:42
Местоположение: София

Мнениеот ferdy » 06.05.2009 01:02

Само да допълня, че местните данъци и такси се определят от общинския съвет на съответната община, и тази сума не може да се посочи така, от въздуха.
ferdy
 
Мнения: 1898
Регистриран на: 04.06.2008 15:53
Местоположение: София

Мнениеот valka » 10.05.2009 23:25

Давайте, давайте още мнения. И не ги адресирайте конкретно към мен. Темата е отворена за да бъде полезна на всички. Днес извиках счетоводителя ми, да прочете отговорите в темата. Мнението му е, че до тука са изкоментирани разходите на една обикновена фирма. И при това не напълно. Единственото ново като разход за мен и за него е поддръжката на интернет канал. На бързо се сетихме за още разходи, като - 50лв. год. за агенцията по вписванията. За агенцията по охрана по труда /ако има назначени работници/ - 20-25лв. год. на човек. За транспортни разходи до централата /дори да ходите до нея само за да и се радвате/ - според броя на ходенията. Това са пренебрежимо малки разходи за една голяма централа, но за една малка централа са си разходи. Тук 50лв. там 100лв. и накрая като теглим чертата, ще се получи нещо различно от това, което сме очаквали .
Давайте компетентни мнения и накрая ще теглим чертата и ще обобщим резултатите по експлоатацията на една слънчева централа.
valka
 
Мнения: 211
Регистриран на: 23.05.2008 20:17


Назад към Слънчеви (соларни, фотоволтаични) електроцентрали

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 1 госта

cron