Помогнете при избор на слънчеви колектори за топла вода

Използуване на слънчевата енергия за отопление на вода за битови и промишлени цели. Слънчеви колектори, контролери и друго оборудване.

Модератори: Mateev, Admin

Мнениеот LazarG » 04.04.2010 12:30

Колко дебит изисква площ от 2.7кв.м и колко дебит осигурява тръба ф15?
Аватар
LazarG
 
Мнения: 149
Регистриран на: 03.05.2009 08:06
Местоположение: Варна

Мнениеот Stefanov_ » 04.04.2010 13:31

Много спорове се зародиха относно тръбите, които следва да се ползват. Колекторите са поръчани 2*2.15селективни, тръбния път е 35м. общо (в двете посоки)разширителен съд 16л(също поръчан). Моля обосновете използването на размер различен от ф18/0.8. и защо от твърди тръби.До сега срещнах само едно предупреждение за възможно пропукване на тръбите при изправянето им, имали други причини за отхвърлянето на навитите на руло като вариант?
Stefanov_
 
Мнения: 12
Регистриран на: 24.03.2010 21:13
Местоположение: Габрово

Мнениеот kubi » 04.04.2010 17:44

Безспорно най-доброто е да бъде цял участък от тръбната разводка, особено в шахти или други нерементопригодни участъци по трасето. Ако тръбата е ф18х0,8 нямаш никакви проблеми. накрайниците на тези тръби обаче ще трябва да ги запояваш. На такава тръба не могат да се ползват пресфитинги, които се ползват при тръба ф...х1,0 или по-дебелостенна. Така че ако някой ти каже, че тази тръба не става, прати му много поздрави от "kubi"!
Действай смело!
kubi
 
Мнения: 22
Регистриран на: 26.03.2010 15:55
Местоположение: Бургас

Мнениеот kubi » 04.04.2010 17:51

Пропуснах да ти кажа, че най-добрите контролери, управляващи помпи за слънчеви системи, работят на принципа на фазовото регулиране, т.е. променят оборотите на помпата, в зависимост от необходимия дебит. Нагласяш дебта на "мах" и контролера си действа. При това регулиране максимален дебит се ползва толкова често, колкото и намален. Това означава, че по-малко ф на тръбата ще има по-голям дебит и обратно, но това зависи и от контролера. Хакай смело ф18х0,8 и не се бой.
kubi
 
Мнения: 22
Регистриран на: 26.03.2010 15:55
Местоположение: Бургас

Мнениеот LazarG » 04.04.2010 23:07

При по-малък диаметър тръби нагрятата в колекторите течност стига по-бързо до бойлера. При голям диаметър и при дълъг тръбен път може помпата да спре преди горещия флуид да е достигнал до серпентината, а до следващото включване на помпата този флуид да е вече изтинал в тръбите. Така, че не винаги широкия диаметър е за предпочитане.
Аватар
LazarG
 
Мнения: 149
Регистриран на: 03.05.2009 08:06
Местоположение: Варна

Мнениеот wasko_bg » 06.04.2010 20:13

Разширителният ми съд е 8л., общ тръбен път- около 14м., панел- SunSystem 2.7 - селективен.
DT 3.1
недостатъци- липсва управление на оборотите на помпата, както при соларните групи: липсва допълнителна защита на инсталацията както при модела им 3.3( евентуално изпускане на топла вода при прегряване или включване на охлаждане през евентуална втора серпантина на парното)
предимства- ниска цена, добра чувствителност, възможност за програмиране на системата според индивидуалните изисквания:
Ползвал съм за изолация К-Flex с дебелина 13 мм., но при такъв дълъг тръбен път ти препоръчвам 19 мм.(вярно, че ценате е над 2 лв./м).
Системата ми е пълна с PG (пропиленгликол).
Кажи ми за какво ти е този термодатчик? Каква роля ще изпълнява ?
wasko_bg
 
Мнения: 10
Регистриран на: 01.12.2009 13:42

Мнениеот Stefanov_ » 07.04.2010 17:53

Втория термо датчик искам да прикрепя към котела и през зимния сезон да превключва помпата спрямо температурата на котела ще бъде свързан на мястото на датчика на соларния панел. Долния край на твоята стойка за колектора закрепена ли е за носещ елемент от покрива или само се подпира върху циглите? Щях ли да сбъркам ако ползвах медни тръби с PVC изолация Ф20/2 cusmart и в какво точно защото днес гледах тръбен колектор свързан с такива тръби и обикновенни фитинги и системата работи безпроблемно 4 години. Въпросната система е с разширителен съд под налягане.
Моля някой от професионалистите да разясни, защо не бива да се използват алуминиеви или медни тръби с полиетиленова изолация!
Аз вече поръчах медни Ф18/08 на руло, но все пак се колебая не сбърках ли, т.е. можех ли да мина с по евтиния вариант, особенно след днескашното разглеждане на тази уж професионално изградена инсталация.
Относно диференциалния термостат насочил съм се към него като приемлив ценови вариант, но го намирам под името DT3 с потенциометър за задаване на темп разлика и Dt3.1 където задаването се извършва с бутони.
Stefanov_
 
Мнения: 12
Регистриран на: 24.03.2010 21:13
Местоположение: Габрово

Мнениеот gendo » 07.04.2010 21:24

Привет и от мен!

Чудя се какви са тези PVC или полиетиленови изолазии които държат хем на 100° хем на слънце?! В Габрово май пак нещо сме изобретили :lol:
Това което сам вижтал тук са все материали с доста добър R, a полиетиленовото покритие само предпазва сърцевината на изолазията от UV лъчите.
Защо никой във форума не споменава "самоизпразващите" се системи?
Това за нашата си габровска традиция от нищо - нещо, върви най добре.
Не са нужни медни тръби, няма спойки; няма разширителен съд нито пък гликол!
Аватар
gendo
 
Мнения: 64
Регистриран на: 24.01.2010 20:53
Местоположение: France

Мнениеот wasko_bg » 07.04.2010 22:16

Вземи си един по-обикновен биметален терморегулатор за помпата на локалното отопление(до 20 му е цената). Долният край на стойката е стъпал на циглите и като противоветрена опора е завързан с медна тел към каприорите, като тела минава под циглата.
wasko_bg
 
Мнения: 10
Регистриран на: 01.12.2009 13:42

Мнениеот Stefanov_ » 07.04.2010 23:09

В момента съм с би-метален датчик исках по удобно да го направя. Имаш ли наблюдения каква е максималната температура която може да се достигне в течността на самия селективен колектор? Предлагат ми 2 вида соларни обезвъздушители до 110 и до 200 градуса. Доводите им са че за плосък можело и 110 гр. да се ползва. На какво налягане следва да се настрои предпазния клапан? 2ат?или 3ат?
Stefanov_
 
Мнения: 12
Регистриран на: 24.03.2010 21:13
Местоположение: Габрово

Мнениеот nikbo » 08.04.2010 07:48

wasko_bg написа:..... Долният край на стойката е стъпал на циглите и като противоветрена опора е завързан с медна тел към каприорите, като тела минава под циглата.


Недоумявам как може човек да се хвали с подобно решение!
Как би реагирал автора на това "БЪЛГАРСКО" творение, ако всичко това се стовари на собствената му глава при някоя буря???
Ами ако се случи със съвсем невинен човек??
Категорично съм против безотговорните решения!!
nikbo
 
Мнения: 27
Регистриран на: 31.03.2009 10:14

Мнениеот gendo » 08.04.2010 10:15

Творението на Wasko_bg като нищо може да литне! :roll:
Stefanov_ ,обезвъздушителя не е задължителен от него можеш да спестиш. Той служи само за изгонване на въздуха по време на пълнене, а след това кранът към него се затваря. Може да бъде заменен със сигнална тръба или просто само с кран. Когато пълниш изчакваш до като всичкия въздух излезе и затваряш - ти самия си обезвъздушител! За сметка на това обаче вземи та удари някой пирон - тел и пирони става по здраво!
Не знам защо предпазните клапи не са пре-регулирани. Според мен налягането на реакциа не трябва да превишава 3b и ако ти го регулираш инвестирай в един мано - няма как ако не искаш да повредиш нещо.
Аватар
gendo
 
Мнения: 64
Регистриран на: 24.01.2010 20:53
Местоположение: France

Хвръкнал панел на главата на собственика му

Мнениеот wasko_bg » 08.04.2010 12:39

"Творението" си стои на покрива от 2 години, и там ще си стои, докато не излезе вятър над 35-40 m/s, но ти препоръчвам да укрепиш долният край по-стабилно от мен, както препоръчват колегите. Вземи си предпазен баланс-вентил на 3 бара. Работното налягане на серпантината на моя бойлер е до 3 бара. Предполагам разликата в цените е до 20лв., та ако решиш все пак да сложиш соларен обезвъздушител, то според мен вземи за 200 градуса, независимо от това, че едва ли ще ги вдигнеш някога.
wasko_bg
 
Мнения: 10
Регистриран на: 01.12.2009 13:42

Мнениеот Stefanov_ » 10.04.2010 11:09

Благодаря за съветите, надявам се скоро да се похваля с моята инсталацийка! Панелите се бавят защото били поръчка и докато ги чакам да предложа на дискусия още нещо! Сумата за съоръжението вече доста набъбна и затова се замислям върху възможностите за целогодишно използване, проблема е че бойлера е с една серпентина!!!
Какво е вашето мнение относно предлаганите фланци със серпентина и нагревател (разглеждах предлагани от "фокс99" оод)какви ще са възможните проблеми при такова използване? Задължително ли помпата да е за соларни системи , виждам че само wilo са ги отделили а аз нещо предпочитам Grundfos. с какъв дебит да е за моята инсталация?
Наистина ли никой няма наблюдения за температурата на работната течност в плосък колектор??? По другите форуми се цитират цифри от 90 да 130гр . Бих искал някакви данни, не намерих и данни за максималната работна темп на шуменските колектори!
Stefanov_
 
Мнения: 12
Регистриран на: 24.03.2010 21:13
Местоположение: Габрово

Мнениеот nikbo » 11.04.2010 04:35

Stefanov_ написа:.... Наистина ли никой няма наблюдения за температурата на работната течност в плосък колектор??? По другите форуми се цитират цифри от 90 да 130гр . Бих искал някакви данни, не намерих и данни за максималната работна темп на шуменските колектори!


Ами аз лично съм "постигал" :shock: 120гр. при плосък селективен на Сънсистем. И също така съм виждал как се изпарява пропиленгликола през обезвъздушителя на колектора (нямаше ток и нямам UPS)
nikbo
 
Мнения: 27
Регистриран на: 31.03.2009 10:14

ПредишнаСледваща

Назад към Слънчеви колектори за топла вода

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron