от agro » 17.02.2013 11:55
След 10-дневна експлоатация на котела вече имам наблюдения над работата на системата. Разхода на гориво с калоричност около 16 Mj/кг е средно около 15 кг/ч в денонощен режим. Това е около 50% натоварване, ако гледам какво се случва в горивната камера. Разхода на труд е около 1,5 човекочаса на денонощие за доставка и зареждане на гориво и почистване на пепелта. Отоплявам около 300 квадрата в офиса и 200 квадрата механична работилница. В офисите, където частично поставих конвектори и частично - радиатори, настана голяма жега и в момента конвекторите са настроени на 20 градуса и почти не се включват, радиаторите успяват да насмогнат. В механичната работилница обаче, в синхрон с поговорката, че икономията е майка на мизерията, сложих наличните в склада стари заводски радиатори, състоящи се от стоманени тръби с навита върху тях спирала. Въпреки голямата им обща дължина /на което и разчитах/, топлоотдаването им се оказа много слабо и сега ще трябва да ги сменя с подходящи топлообменници с вентилатор. Ако някой знае, може да предложи подходящи. Другото съображение, поради което не сложих първоначално конвектори там е, че според твърденията на препатили в други предприятия, чугунения прах от струговете много бързо замърсява топлообменната повърхност, корозира там, не се чисти механично и се натрупва. Така че въпроса остава нерешен засега. За обикновени радиатори е твърде опасно там, тежки железа се разнасят постоянно, а радиаторите са твърде голяма мишена, освен това и много място ще заемат. Сега, след като се убедих, че мощността на котела е достатъчна, ще включа в системата и шлосерската работилница, но отново стои въпроса за подходящи вентилаторни топлообменници.
Другото, което ми идва на ум за следващия сезон, е да поставя "updraft" газификатор с въртяща решетка преди котела, който чрез прост газификационен процес да подава към горивната камера само газообразно гориво. Така ще постигна механизирано отделяне ня пепелта, и то в мокро състояние през хидравличния затвор на газификатора и ще избегна мръсотията и праха от почистването на котела. Така, с усложняването на системата, въпроса за ламбда сонда в комина придобива още по-голяма актуалност. Като направя и системата на зареждане на горивото в бункера по-бърза и нетрудоемка, накрая се надявам да постигна процес, при който човешката намеса ще е само с механизиран труд - транспортно средство и мотокар. Свършената работа до момента смятам, че е около 15% от нужната. Накрая ще ми трябва помощ за компютърното управление на системата, но то е отделен въпрос - чак когато системата покаже всичките си характеристики и недостатъци при поне един сезон експлоатация.
"На всеки сложен въпрос има прост и разбираем за всички грешен отговор"