Сериозно и некомерсиално

Всичко за ветрогенераторите. Информация за доставчици, оборудване, узаконяване, монтаж и експлоатация.

Модератори: Mateev, Admin

С инвертор

Мнениеот Radoslav70 » 16.02.2011 15:31

backo написа:Имаш ли идея как да се направи контролер за управление на товара на перманентрно възбуден синхронен генератор?


Идея нямам, ами това ми е работата. Произвеждаме конвертори за вятърни генератори. Структурата на такъв тип инвертор (за синхронен генератор с постоянни магнити) е идентична със стуктурата на соларен инвертор - 1. изправител 2. повишаващо стъпало 3. мрежов инвертор Има и втори вариант - 1. генераторен конвертор 2. мрежов инвертор
Radoslav70
 
Мнения: 11
Регистриран на: 01.02.2011 20:01

Мнениеот backo » 16.02.2011 17:59

250rpm/V пише. 250 оборота, ама за всеки волт. 12000оборота при 48В
Не пише максимален ток, но по сметки трябва да е 125А, но това е кратковременно натоварване. В режим генератор ще дава доста по-малък ток. Не бързай да си даваш парите. От това ветрогенераторче не става, ако не му сложиш редуктор.
Добър вариант е с двигател от пералня "direct drive". Неприятното е, че е с голям диаметър, а и още са доста нови, та не ги изхвърлят на скрап.
backo
 
Мнения: 105
Регистриран на: 12.02.2011 21:13
Местоположение: София

Мнениеот Evg » 16.02.2011 18:12

Може би е добър вариант 1 голяма перка да върти 10-20 такива моторчета с ремъчна предавка например. Така хем ще има мултипликатор, хем генерираната енергия ще е еднаква във всичките. Така след изправителя - кеф ти паралелно, кеф ти последователно свързване...
Evg
 
Мнения: 46
Регистриран на: 10.06.2008 11:42

Мнениеот backo » 16.02.2011 19:08

Пробвай с моторчета от флопита за Правец-8. Палят по няколко светодиода. Представям си как ще изглежда тази ремъчна предавка...може би като детелина.
backo
 
Мнения: 105
Регистриран на: 12.02.2011 21:13
Местоположение: София

Re: С инвертор

Мнениеот backo » 16.02.2011 21:00

Radoslav70 написа: Произвеждаме конвертори за вятърни генератори. Структурата на такъв тип инвертор (за синхронен генератор с постоянни магнити) е идентична със стуктурата на соларен инвертор - 1. изправител 2. повишаващо стъпало 3. мрежов инвертор Има и втори вариант - 1. генераторен конвертор 2. мрежов инвертор

Говоря за логиката на работа на първата част(повишаващо стъпало или генераторен конвертор). Той управлява товара на входа, за да се уцели такава точка от характеристиката на фотоволтаика, че да се отнеме максимална мощност.
При ветрогенераторите е по-сложно - не можеш да си позволиш да ползваш пълната мощност от генератора при слаб вятър, защото ще претовариш витлото и то ще спре. Трябва да се управлява товарния ток в зависимост от честота(обороти) на генератора. Тази зависимост (таблица или функция) трябва да е различна за всеки комплект генератов/витло.
backo
 
Мнения: 105
Регистриран на: 12.02.2011 21:13
Местоположение: София

Мнениеот Mateev » 16.02.2011 22:06

Evg написа:Може би е добър вариант 1 голяма перка да върти 10-20 такива моторчета с ремъчна предавка например. Така хем ще има мултипликатор, хем генерираната енергия ще е еднаква във всичките. Така след изправителя - кеф ти паралелно, кеф ти последователно свързване...


Гениално. Не се бях сетил. Всички хеликоптери имат зъбен ремък за по долар-два. Ремъка е много здрав и с много дълъг живот. Към този ремък са съвместими различни зъбни колелета. Наистина направата на редуктор с готови компоненти може да се окаже детска играчка.

А специално за моторите на хеликоптерите се продават пиньони с по 10, 12 или 15 зъба, които пък са съвместими със зъбното колело на главната ос.

Има и огромен избор от микро лагерчета - от 2-3 мм до 20-30 мм външен диаметър. Пак по долар-два. Абе чудо на чудесата, особенно в цените. Тези китайци сигурно работят без пари и живеят само на вода и въздух.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Re: С инвертор

Мнениеот Radoslav70 » 17.02.2011 00:42

backo написа:
Radoslav70 написа: Произвеждаме конвертори за вятърни генератори. Структурата на такъв тип инвертор (за синхронен генератор с постоянни магнити) е идентична със стуктурата на соларен инвертор - 1. изправител 2. повишаващо стъпало 3. мрежов инвертор Има и втори вариант - 1. генераторен конвертор 2. мрежов инвертор

Говоря за логиката на работа на първата част(повишаващо стъпало или генераторен конвертор). Той управлява товара на входа, за да се уцели такава точка от характеристиката на фотоволтаика, че да се отнеме максимална мощност.
При ветрогенераторите е по-сложно - не можеш да си позволиш да ползваш пълната мощност от генератора при слаб вятър, защото ще претовариш витлото и то ще спре. Трябва да се управлява товарния ток в зависимост от честота(обороти) на генератора. Тази зависимост (таблица или функция) трябва да е различна за всеки комплект генератов/витло.


Точно затова съм написал в началото, че при слаб вятър - промерно до 10м/с мощността се регулира от конвертора, за да се стои в най- горната точка на работната характеристика. И тази точка не зависи от оборотите на перката, а от силата на вятъра, като имам време следващите дни ще публикувам графики. Поне това си спомням аеродинамиката не ми е най-силната ние правим конверторите. В промишлените генератори тази стойност се задава от контролера на турбината към конвертора, който по заданието генерира определената мощност. Но разбира се при определена стойност на вятъра точката е точно на определени обороти.

Това със самолетните двигателчета ми се видя интересно. Между другото, колко е най-нискооборотния мотор. Те са brushless което значи, че ще трябва да се изкормят за да им се извади платката която е вътре в тях и комутира намотките, за да станат на генератори. може би ще трябва да им се преконфигурират и намотките, трябва да се види. Но това че са леки е добре, каквито и да са предавки ми се струват ненадеждни, за мен директно куплиране на пропелера и нискооборотен генератор е най-доброто решение. От тия за самолетчетата няма ли някакъв нискооборотен за въртолет например.

ПП За асинхронния генератор, когато има конвертор може да работи в целия диапазон до максималки обороти в генераторен режим. Когато е с навит ротор (без конвертор) хлъзгането може да се увеличава до 20% и по този начин и оборотите до 20% над синхронните, като се регулира тока през роторната намотка. Това е система която се ползва от Westas при вятърните генератори и се казва флекси слип. Недостатък е, че при голямо хлъзгане енергията се изгаря в огромни резистори горе долу по два метра големи за всяка фаза. При двойно захранения асинхронен генератор, тази енергия се връща също в мрежата, като при пълна мощност 70% идват през статора, а 30% през ротора и сответно през конвертор.
Последна промяна Radoslav70 на 17.02.2011 01:38, променена общо 2 пъти
Radoslav70
 
Мнения: 11
Регистриран на: 01.02.2011 20:01

Мнениеот Evg » 17.02.2011 00:45

brushless DC са с комутатор brushless AC са обикновено трифазни
Evg
 
Мнения: 46
Регистриран на: 10.06.2008 11:42

brushless

Мнениеот Radoslav70 » 17.02.2011 00:51

Evg написа:brushless DC са с комутатор brushless AC са обикновено трифазни


Това е синхроннен мотор с постоянни магнити, разликата е, че се управлява не със синусоудален а с трапецовиден ток и се ползва комутатор който се управлява от датчик(или датчици) за позицията на ротора. Комутатора се захранва с постоянно напрежение като въртящия момент е пропорционален на подаденото напрежение. Затова са подходящи за вентилатори и явно и за авиомодели. Ако тези са без комутатора, значи няма да трябва да се "оперират" :)

Комутатора е направен обикновено с транзистори, но може и тези авиомотори да са без вграден, аз нещо много трудно се ориентирам по тия данни дето са ги дали там.

Ето тук намерих един сайт където продават магнити

http://www.pramiz.com/frambgp.html
Radoslav70
 
Мнения: 11
Регистриран на: 01.02.2011 20:01

Мнениеот Mateev » 17.02.2011 07:28

Никаква комутация няма в Brushless моторите. Те представляват фиксирани намотки и въртящи се магнити. Намотките са навити на неподвижната част (статора), а се въртят магнитите.

Няма пръстени, няма четки. Намотките директно си излизат от корпуса и за да се усвои енергията от тях е необходимо само да се сложи изправителен блок от 6 диода по схема Иларионов.

Тоест към всяко едно моторче външно трябва да се добавят 6 диода и тази група вече се превръща в постояннотоков генератор. Много такива постояннотокови генератори директно могат да се свързват в паралел без никакви други допълнителни компоненти. Просто две дебели жици ще обикалят по всички генераторчета и толкова. След това акумулатори (не са задължителни) и инвертори. Толкова е просто........
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Данни

Мнениеот Radoslav70 » 17.02.2011 14:40

Ето един от двигателите

Model: HXT80-85-B
Input Voltage : max. 48V
Kv : 170 rpm/V
Weight: 1230g
Shaft: 10mm
Voltage Range: 20-48v
Non Load Current: 2.6A
Stator Size: 77x80mm
Power: 6000W
Turns: 8
Resistance: 37ohm
Idle Current: 2.6A

и какво означав това

Kv : 170 rpm/V

170 оборота на волт, значи при 48 волта ще имам към 8000 оборота така ли е? Обикновено за обороти над 4000 се ползват магнитни лагери, а гледам, че някои от тия моторчета правят по над 12000, малко ми се струва невероятно, сигирно нещо не разбирам правилно от тези странни параметри които са дали. Не съм се занимавал със авиомоделизъм.
Radoslav70
 
Мнения: 11
Регистриран на: 01.02.2011 20:01

Мнениеот backo » 17.02.2011 16:29

В режим генератор ти определяш на какви обороти да го ползваш - ако искаш 1000, ако искаш 10 000 . Съответно, ще получиш 10 пъти разлика в мощността.
backo
 
Мнения: 105
Регистриран на: 12.02.2011 21:13
Местоположение: София

100 оборота

Мнениеот Radoslav70 » 17.02.2011 16:40

backo написа:В режим генератор ти определяш на какви обороти да го ползваш - ако искаш 1000, ако искаш 10 000 . Съответно, ще получиш 10 пъти разлика в мощността.


Нали все пак идеята е да се направи нещо, което да е оптимално, не да се ползва 10% от капацитета на машината, а като се има в предвид, че са интересни оборотите под 100 тогава 1%. На кого му трябват 50 Вата изкарани от такъв мотор. Или трябва да се преработи за да стане нискооборотен, което означава да се пренавие и да се преконфигурират магнитите в ротора. А дали си струва усилията?
Radoslav70
 
Мнения: 11
Регистриран на: 01.02.2011 20:01

Малко инфо

Мнениеот saraneron » 17.02.2011 17:17

saraneron
 
Мнения: 344
Регистриран на: 24.03.2009 16:28

Автомобилен генератор

Мнениеот Arfy » 06.03.2011 02:54

Според мен, много по-добре е да се ползва автомобилен генератор.
Без доработване и с оригиналната си електроника един генератор от стар автомобил взет от морга ще дава между 14.0 и 14.4 волта напрежение на изхода си и ток до към 60 ампера. Само трябва да му се осигурят подходящи обороти, мисля да са някаде над 3000 за минута. Това ще рече подходящ редуктор.
Все-пак това си е генератор, колектора му е с пръстени и четките имат много дълъг живот, освен това възбуждането се управлява за да се поддържа напрежението на изхода. С моделарски мотори едвали ще изкарате мощност за повече от едно радио. Освен това проблема с редуктора е още по-сериозен а и напрежението на изхода няма да е стабилно заради постоянните магнити в ротора. Освен това повечето "BRUSHLESS" мотори имат яка "компресия".
За вариант с автомобилен генератор /алтернатор/ смятам, че перка с радиус от 2-3 метра ще е добре. Тоест витло с три лопати по 2-3 метра дължина. От моделарските неща, разбира се, може да се ползват рулеви машини за управление на ъгъла на атака на лопатките на витлото. Те могат лесно да бъдат управлявани от микропроцесор и понеже имат датчик за положение, ъгъла им на завъртане може много прецизно да се задава, като се променя коефициента на запълване на сигнала за управление. Освен това работят с напрежения 5-6 волта, колкото е и захранването за един чип-компютър, консумират немного ток, но създават голяма сила, заради големия вграден редуктор след микромотора им.
Вероятно витлото ще е твърде голямо и тежко за рулева машина и ще трябва нещо по-яко, като например позиционер за сателитна чиния. Това е друг механизъм, завършен. Само че там няма обратна връзка по положение и е нужно да се прави контролер. Всъщност има там една RID ампула, която дава импулси, но това не е много точно и надежно, ще трябва да се преработи. Иначе модула е доста як и устойчив на атмосферни влияния.
Според мен това са най-евтините и при това надежни и леснодостъпни компоненти.
Arfy
 
Мнения: 9
Регистриран на: 05.09.2008 22:25

ПредишнаСледваща

Назад към Ветрогенератори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта