Производство на позиционери в България

Всичко за слънчевите електроцентрали. Информация за доставчици, оборудване, узаконяване, монтаж и експлоатация.

Модератори: Mateev, Admin

Мнениеот Lupus » 25.09.2008 15:23

Fokus_42 написа:Пропусна да зачекнеш електрониката.
...........
Ще го направим както трябва да бъде. И ще го направим скоро!

Електрониката може да бъде много по-надеждна от механиката! В едно изследване четох, че ако един телевизор се проектира и изработи по критериите на NASA за надежност, той ще работи повече от 100г без да даде дефект. Не стоят така обаче нещата с механиката. Никой още не е успял да проектира подвижна механична връзка без триене, респективно без износване. От там - увеличаване на хлабините и все по-голяма грешка в работата. Да не забравяме и умората на материалите.
Колкото до последния абзац - сигурно ще го направите, но въпроса е друг: "Струва ли си"? Особено в светлината на това:
Следящата система ще е по-изгодна на клиента само ако е на цена, по-малка от цената на 1 колектор заедно със статичната конструкция към него.
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Мнениеот Mateev » 26.09.2008 15:20

Самият факт че непрекъснато спорим за предимства и недостатъци на позиционери доказва, че нещо с тях не е наред. Ако всичко беше много розово, всички централи по света щяха да се правят само с позиционери. Но явно това не е така.

Според мене на преден план винаги излиза здравата икономическа логика, тоест клиентите винаги предпочитат по-изгодните проекти в икономически план. И ако някой направи нещо друго - явно не може да си прави сметката или пък е бил подведен от някого.

Когато се планира едно съоръжение, трябва да се отчита не само неговата инвестиционна стойност, но и разходите за експлоатация (поддръжка, ремонт, резервни части, вложен труд и т.н.). И когато седнете да разпишете един бизнесплан да кажем за 25 години напред и веднага пред очите ви лъсва тоталната непригодност на позиционерите за дългосрочен бизнес. Вярно е, че през първите 2-3 години всичко ще е наред, но после десетки години клиента и неговите деца и внуци ще си скубят косите и ще оплюват фирмата, която ги е подвела да вземат това решение.

Не знам какви илюзии храните. Та нито едно механично движещо се устройство не може да бъде направено да работи без поддръжка и ремонт 10 години, да не говорим за 50 години. Дори и да не правите икономии и да използвате да речем титанови или ванадиеви сплави, пак устроиството ви ще е нуждае от периодичен ремонт и подмяна на триещи се части. Просто в момента човечеството не е в състояние да направи евтино и в същото време сравнително надеждно механично движещо се устройство с период на експлоатация 50 години.

Нали вече имам 3 тракера от около 1 година. Ами моторите им вече се разхлопаха и раздрънкаха. Като се движат - скърцат. Уплътнителните им гумички отдавна се скъсаха. Месинговите втулки се изтриха. Луфта им вече е над 0.5 мм. Ябълковидните съединения на моторите също се разхлопаха и имат видим луфт от 0.2-0.3 мм. Уж неръждаемите оси вътре във втулките вече ръждясаха. Един от моторите вече го подменях (счупи се още първия месец). Вече няколко пъти дозатягам гайките, които притискат ябълките към конструкцията, защото непрекъснато се разхлопват (там има тонове сила). Въпреки че би трябвало да издържат на вятър от 140 km/h, един от тракерите поддаде и при вятър от само 60 km/h се завъртя около кола. Наложи се дребен ремонт. В момента лесно предизвиквам клатене на плочата с цели 30-40 см. Това е така, защото се обират натрупалите се луфтове по всички механизми. И това го правя само със ръката си със сила от няколко килограма. И се питам какво ли ще стане, когато вятъра натисне със сто пъти по-голяма сила (а това със сигурност ще се случи някога). Зимно време чистя снега от тях на всеки 2 часа при обилен снеговалеж. Не смея да оставя сняг по плочите, по-дебел от една педя. Докато при статичните конструкции съм оставял и 80 см.

За тази една година в тракерите сигурно съм вложил поне 20-30 човекочаса поддръжка + смяната на 1 мотор. Тоест вече съм вложил 300-400 лева в поддръжка. А допълнителната енергия, която съм получил е за около 500 лв. (ако я продавах). Следователно още първата година похарчих почти цялата печалба от допълнителна енергия в разходи за поддръжка. А следващата сигурно ще изляза на загуба. И ще бъда на все по-голяма загуба с всяка следваща година. И сигурно след 5-6 години ще ми писне и ще си сложа модулите на статични конструкции. Всъщност сега се сещам, че съм на огромна загуба още през първата година, ако се отчете факта, че тракерите вече тотално са се раздрънкали и тяхната пазарна стойност в момента (ако трябва да ги продавам) е не повече от 20-30% от покупната цена. Тоест вече съм загубил 70% от стойността им, тоест около 4000 лева.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Vandal » 27.09.2008 10:59

Аз с риск да се повторя, пак ще го кажа.
Позиционерите не са изгодни за нащите климатични условия.
Ако имате двор в къщата в която живеете, и мястото ви е ограничено, става.
Така всеки ден ще си го наглеждате и ще си го подъържате(като Миро).
От друга страна пък и Матеев живее до неговия позиционер, и до тук фактите говорят обратното.
Аз мисля че позиционерите са изгодни за топлите страни, където няма сняг и студ като у нас.
Някъде бях гледал една снимка на огромна ел. централа с позиционери в южните щати, и ми направи впечатление че е в долина.
Т.е. централата малко или много е защитена от вятъра.
Аватар
Vandal
 
Мнения: 1456
Регистриран на: 19.02.2008 23:57
Местоположение: София

Мнениеот Fokus_42 » 29.09.2008 19:53

Вятъра беше 15 метра в секунда преди 3 дни във Варна, когато затвориха пристанището за всички кораби. Стойката е много близо до брега на морето и не е мръднала. Всъщност мърда - върти се всеки ден.
Fokus_42
 
Мнения: 14
Регистриран на: 15.09.2008 20:59

Мнениеот ferdy » 30.09.2008 14:59

Колега Fokus_42, поздравявам Ви за усилията и искрено се надявам да успеете. Надявам се и да успеете да убедите невярващите с факти. :wink:
ferdy
 
Мнения: 1898
Регистриран на: 04.06.2008 15:53
Местоположение: София

Мнениеот Mateev » 30.09.2008 15:31

140 km/h вятър е почти 40 m/s. Това е 2.6 пъти повече от вашите 15 m/s. Следователно силата ще е 7 ПЪТИ по-голяма от тази, на която сте ги изпитали във Варна (защото скоростта във формулата е на квадрат). Така че хвалбата ви за 15 m/s изглежда несериозно. Все едно някой производител на лека кола да каже "Моята кола може да вдига 300 km/h. Вярвайте ми. Вчера във Варна я изпробвах на 40 km/h." :lol: :lol: :lol:

Ако искате да подходите сериозно, занесете го в аеродинамичен тунел и го духнете със 150 km/h. Пък после се хвалете, че издържа 140. Ако не ви се харчат пари за официални изследвания, тогава можете да направите един прост експеримент - качете тракера в каросерията на един открит камион. И после просто излезте на магистралата и натиснете газта. Само ви съветвам да направите отцепление с лека кола на 1 километър зад камиона, защото ако се разхвърчат части, някой трябва да ги събира.

Не знам защо продължаваме да спорим. Толкова ли е трудно да качите няколко торби с цимент и да покажете снимка, че е издържал (симулация на сняг). И толкова ли е трудно да го сложите на един камион и да вдигнете 150 km/h. Ако бях аз, до довечера щях да съм направил и двата експеримента и щях да знам резултатите.
Последна промяна Mateev на 30.09.2008 15:54, променена общо 1 път
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Mateev » 30.09.2008 15:48

Между другото моя тракер вече започна да ми върти червата. Изглежда ветрозащитата му се задействува без въобще да има вятър. И се изправя хоризонтално и стои така по 1 час. После поглежда за малко към слънцето и отново се изправя хоризонтално. Като изключа датчика, всичко се оправя. Предполагам, че причината е във възникването на смущения по кабела за връзка с датчика. И смущенията (вероятно брум) се детектират от електрониката като силен вятър. Ще пробвам да сменя кабела с екраниран.

Лошото обаче е друго. Тракера е само на 3 дена и вече ми глътна в поддръжка (загубено време по него) много повече пари, отколкото ток е произвел. Ако така продължава и нататък - лошо ми се пише.
Последна промяна Mateev на 21.10.2008 11:12, променена общо 1 път
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Fokus_42 » 30.09.2008 16:44

Твоят тракер НЕ Е нашия тракер!
Никой не ти е виновен, че си изръсил една кофа пари!
Ние си имахме задание да се съберем в 55 евро цента на ват и го направихме. Регистрираме ежедневно 27-30% повече енергия, не ми говорете, че не рефлектира към срока на изплащане.
Сега има време за тестове и тях ги правим. Съобщих резултат от една установка в ден със силен вятър и НЕ съм съобщил какво друго се случва, къде се случва и колко ще продължи. Ако има с какво да се похвалим след теста - ще се чуе, ако няма - ще направин необходимите промени.

И нека да се отбележи факта, че от всички обещаващи и обясняващи как могат да го направят и как трябва да се направи, ние първи наистина го направихме.
Fokus_42
 
Мнения: 14
Регистриран на: 15.09.2008 20:59

Мнениеот Miro » 30.09.2008 17:29

Хм, карам си вчера по магистрала Хемус и гледам в огледалото една ГАЗ-ка ми примигва отдалече... изпревари ме като пистова моторетка. За краткото време, за което я фиксирах да профучава покрай мен забелязах един позиционер в каросерията...

Шегата на страна, Матеев, това не е най-добрия вариант за тестване, а ако се прави - нека да е на на някоя изоставена авиописта примерно - твърде опасна идея е да хвърчат камиони със стърчащи елементи, дето целта им е да видим дали ще паднат. Твърде опасно и незаконно е едно такова преживяване... А резултатите надали ще са надеждни, най-малкото поради факта, че кабината на камиона ще създава турболенция и въздушния поток няма да е това, което очакваме.

Аеродинамичния тунел е доста по-добро решение. Друг вариант е да се имитира усилието с помощта на някакво устройство(да речем кран) и да се мери силата с динамометър.
Miro
 
Мнения: 1178
Регистриран на: 25.09.2007 13:37
Местоположение: гр. Бургас

Мнениеот Arfy » 05.10.2008 16:12

Здравейте, май целия разговор се върти около това дали конструкцията на Fokus_42 щяла да издържи нам-кво си там...

Простичкия въпрос е кое ще предпочета аз като един най-обикновен гражданин - потенциален клиент!!! Нека вметна че съм инженер и стоя зад това!

Няма как да си купя на г-н Матеев златната централа - ще ми е по-евтино да повикам газовото дружество да ми пуснат газ, за да спестя от ток.
Обаче за колектора на Fokus_42 се замислям, един постоянно топъл бойлер без пари не е за изпускане, е то не е съвсем без пари.

Конструкцията, ами има там един мотор от сателитна чиния за неповече от 50лв. Всички вие вероятно имате или сте имали сателитни приемници, колко често се чупеше мотора или стойката, окачването... Доколко тогава бяха на дневен ред тези размишления за сняг, вятър и торби с цимент!!!

Да не говорим че никога, ама никога неми се е отдавала възможността да ме настигне на магистралата камион с 2 метра чиния!!!

Тука се говори за едни години от 20 нагоре, за едни ефективности близки до максималните и тн. А г-н Матеев има проблеми още от първия ден и за мен това е съвсем нормално защото това е реалността!

Накрая ще ви питам нещо съвсем резонно и то е КАКВО ПРАВИМ АКО МИНЕ ЕДНА СЕРИОЗНА ГРАДУШКА!!!

Къде са 20-те години, изплащането и възвращаемостта на инвестицията...
Arfy
 
Мнения: 9
Регистриран на: 05.09.2008 22:25

Мнениеот lz1wvm » 05.10.2008 16:41

Накрая ще ви питам нещо съвсем резонно и то е КАКВО ПРАВИМ АКО МИНЕ ЕДНА СЕРИОЗНА ГРАДУШКА!!!



Правим застраховка :)
lz1wvm
 
Мнения: 1263
Регистриран на: 12.01.2008 01:26
Местоположение: в Гората

Мнениеот Mateev » 06.10.2008 00:09

Трябва от небето да валят камъни, за да счупят модулите. А градушките не са проблем. Поне досега не съм чувал за модул, счупен от градушка. Докато с вятъра не е така. При всяка сериозна буря в Германия има щети даже и по статичните конструкции, пък да не говорим за позиционерите.

Колкото до колекторите - нека да не ги смесваме със фотоволтаичните модули. Това са две съсвсем различни неща. Всичко, което съм написал по горе се основава на факта, че този тракер в бъдеще ще се предлага за соларни централи. И контекста на моите разсъждения са соларните модули, които са прекалено скъпи в сравнение с някакъв си колектор.

Това с колектори на тракери според мене е несериозно. Ако ти трябва по-голяма мощност, ами сложи си още колектори по цена от 200 лв. квадратния метър. Това е най-евтиното решение. При фотоволтаичните модули обаче един квадратен метър вече струва 1000 лв. И вече наистина е възможно тракера да се окаже икономически ефективен. Стига обаче да е достатъчно здрав и да има дълъг живот. Толкова ли е трудно това да бъде съобразено от всеки? Нужно ли е да се изписват хиляди редове с обяснения и пак да се намери някой и да пита "Ами защо така, ами как така?".
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот BulSpace » 06.10.2008 01:15

Поздравления за Focus_42 и за инициативността на възложителя му!!!

В България все още има знаещи и можещи хора, които заслужават не само критики, а и градивни идеи :shock:

Аз бих препоръчал на мои инвеститори да използват този позиционер след като приключат изпитанията и лично го изпробвам.

Твърдо подкрепям едноосните следящи-слънцето системи и съм против използването на скъпи-сложни позиционери. Монтирали сме DEGER 5000NT и PAIRAN SF18 и споделям впечатленията на Матеев.

Успех! Дано има и други интересни решения проектирани и произведени в България!
Аватар
BulSpace
 
Мнения: 139
Регистриран на: 13.02.2008 00:29

Мнениеот Mateev » 06.10.2008 10:13

Още преди една година аз стигнах до извода, че двуосен позиционер на 1 кол не може да бъде направен здрав. Затова и аз се ориентирах към едноосните позиционери. И започнах широкомащабна операция по разработката му. И направихме няколко бета версии. Също така разработихме и датчик за за управление на позиционера. И на база постигнатите резултати и натрупания опит още преди една година стигнах до извода, че даже и едноосния позиционер не може да бъде направен така, щото да отговаря едновременно и на 3-те условия:

1. По-евтин от допълнително дадената енергия (за да е икономически изгоден).
2. Достатъчно здрав, щото да издържи и на най-тежките метеорологични условия.
3. Достатъчно качествен, щото да издържи поне 25 години без ремонт.


От тогава досега десетки хора започваха свои разработки, защото не вярваха на чуждия опит и си мислеха, че са по-умни. И най-накрая разбира се стигаха до моите изводи. Няма нищо лошо в това. Нека да се пробват. На това се дължи прогреса. Всъщност Focus_42 е поредния ентусиаст, който ще загуби време и пари в една загубена кауза.

Към днешна дата аз съм абсолютно убеден, че не е възможно да се направи позиционер, който да отговаря ЕДНОВРЕМЕННО И НА ТРИТЕ УСЛОВИЯ, посочени по-горе. И ако Fokus_42 направи нещо, което да бъде одобрено като производствен образец, то със сигурност ще отговаря само на едно или максимум на две от условията. На трите е невъзможно. Докато аналога (статична система с 25 или 35% повече мощност) към момента отговаря и на трите условия.

С този проблем са се сблъскали и другите производители на позиционери. И стратегията, която са възприели, е да замажат под някаква форма очите на клиентите, като си премълчават за това, че техните тракери не отговарят на условията по-горе. Другата стратегия е като цитират цифри, които нищо не значат, но впечатляват клиентите. Fokus_42 е възприел тази стратегия. Цитира, че тракера е издържал една година (а не 25). Цитира, че тракера е издържал на вятър със скорост 15 m/s (а не 40). Цитира, че допълнителната енергия е 27-30% (което е теоретично невъзможно). И най-накрая цитира някаква цена, но дефакто не е излязъл с истинска оферта, за да може клиента да си изчисли икономическата обосновка. Не го обвинявам. Знам какво беше при мене. Той е загубил токова много време и усилия, че в момента възприема всеки един съвет или критика на нож. И тепърва му предстои да осъзнае истината и да изпие горчилката на неуспеха. Но ще му трябва време да го преглътне.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Mateev » 06.10.2008 10:21

Преди време на форума се разгоря подобна дискусия за френеловите лещи. И тя по нищо не се различаваше от сегашната. От едната страна бяха ентусиастите с големите мечти и надежди, мислейки се за най-умни в света. А от другата - хората със здрава логика и трезво преценяване на икономическите дадености.

И знаете ли защо дискусията приключи? И защо вече нищо не се пише по въпроса? Ами ще ви кажа. Проекта се провали. Инвеститора загуби няколко стотин хиляди лева. Колектива се разпадна. И един от членовете на колектива ми дойде на гости в Габрово и ми разказа цялата история на мечтите, ентусиазма, опитите за постигане на параметри и най-накрая провала поради невъзможност да се постигнат желаните параметри. И дефакто в цялата тази история аз се оказах прав с моите препоръки, които се възприемаха на нож като критики.

В момента се развива някаква подобна история. И тя няма да е последната. Ще има и други. Какво да се прави. Такъв е живота.
Последна промяна Mateev на 21.10.2008 11:00, променена общо 1 път
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

ПредишнаСледваща

Назад към Слънчеви (соларни, фотоволтаични) електроцентрали

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта

cron