НОВ ЗАКОН ЗА ВЕИ

Проблеми при присъединяването и узаконяването на централи, използващи енергията на Възобновяемите Енергийни Източници.

Модератори: Mateev, Admin

Мнениеот Mateev » 29.10.2010 10:11

Ако не се сключи Договор за присъединяване още сега, инвеститора ще носи много голям риск. Видяхме 2 версии на закона, които по различен начин интерпретират какво да се прави на етап Предварителен договор. И двете версии обаче са единодушни, че на етап окончателен Договор за присъединяване всичко си върви по досегашния ред. На закона тепърва му предстои да има обществено обсъждане, обсъждане в комисиите, обсъждане в пленарната зала и не се знае какво още може да се промени в частта около Предварителните договори.

Който не иска да рискува - трябва да сключи окончателен договор. Така или иначе той е част от процедурата. А ако се остане само на етап предварителен - риска е в последния момент да се появи някоя процедура или такса, която да ви вчерни живота.

Все пак не забравяйте, че в момента в България сигурно има 10 000 проекта с предварителен договор, и една от основните задачи на закона е да спре фиктивните проекти и да пусне истинските. И единствения начин за това е поставянето на някаква ФИНАНСОВА БАРИЕРА на етап Предварителен договор.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот icoboss » 29.10.2010 11:44

andrea написа:(2) Авансът по ал. 1 не се дължи за енергийни обекти с инсталирана мощност до 1 MW, включително.
.....
Чл. 23. (1) Лицата, които желаят да изградят енергиен обект за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници или да извършат разширение на съществуваща електрическа централа или да увеличат инсталираната електрическа мощност на централа за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, подават в ДКЕВР заявления за предоставяне на мощност за присъединяване в посочени от тях зони, определени по чл. 22, ал. 5
....
Чл. 24. Разпоредбата на чл. 23 не се прилага за енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници:
1. с обща инсталирана мощност до 30 kW, включително, които се предвижда да бъдат изградени върху покривни и фасадни конструкции на сгради, както и върху недвижими имоти в рамките на населени места;
2. с обща инсталирана мощност до 1 MW, включително, които се предвижда да бъдат изградени от малки и средни предприятия върху покривни и фасадни конструкции на сгради както и върху недвижими имоти в производствени зони.

В предписанието на общината,в която правя централа пише:
"Новообразуваните УПИ-та да се отредят за Предимно производствена зона - "Пп" с цел застрояване на "фотоволтаични системи".
В одобрения ПУП пише, че имитите вече са Предимно производствена зона.


Според мен това значи, че имотите, за които има вече променен ПУП с Предимно производствена зона няма да минават през ДКЕВР и може да си останат на предварителен договор.


Аз тук много не съм съгласен, защото:
14. "Производствена зона" е съвкупност от съседни поземлени имоти със сходни характеристики и предназначени за устройство и застрояване предимно със сгради и съоръжения за производствени и складови дейности.
......тоест за населеното място трябва парцела да се намира в "Производствена зона" определена в ОУПа (Общ Устройствен План) на Общината. За всички останали случай, дори да пише в ПУПа -за производствени дейности, ако той не се намира в Производствената зона определена в ОУПа, не отговаря на изискването.


andrea написа:§ 7. (1) Цената по договорите за изкупуване на електрическа енергия от възобновяеми източници е преференциалната цена, действаща към датата на влизане на закона в сила за:
1. енергийни обекти, с изключение на водноелектрически централи с обща инсталирана мощност над 10 MW, въведени в експлоатация към датата на влизане на закона в сила;
2. бъдещи енергийни обекти, с изключение на водноелектрически централи с обща инсталирана мощност над 10 MW, за които към датата на влизане на закона в сила, има сключен договор за присъединяване;
3. бъдещи енергийни обекти, с изключение на водноелектрически централи с обща инсталирана мощност над 10 MW, за които към датата на влизане на закона в сила, има сключен предварителен договор за присъединяване, изпълнени са условията по § 6, ал. 2 и е за обекта е издадено разрешение за строеж до 30 юни 2011 г.;
(2) Електрическа енергия от възобновяеми източници, произведена от енергийни обекти, за които към датата на влизане на закона в сила, има сключен предварителен договор за присъединяване и са изпълнени условията по § 6, ал. 2, се изкупува по преференциалната цена, действаща към датата на издаване на разрешението за строеж на енергийния обект.

Мисля, че според закона в този му вид, централите на предварителен договор и разрешение за строеж нито ще ходят в ДКЕВР, нито ще внасят гаранции, нито ще им се променя цената на изкупуване спрямо сегашната.

Само за централите, които нямат разрешение за строеж ще се гледа датата на разрешението и ще се плаща на цени към тази дата.


И тук не съм съгласен, защото:
(2) Присъединяването на енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, за които има сключени предварителни договори за присъединяване към съответната електрическа мрежа,[color=red]се извършва при условията, определени в предварителния договор,
по цена за присъединяване, съгласно този закон,.......
...тоест не става ясно дали трябва да се минава по чл.23. Имайки в предвид, че в предишната версия пишеше конкретно, че всички които имат Предварителен договор не минават по чл.23, а сега това нарочно е отпаднало.[/color]
...безкрайни са само две неща: вселената и човешката глупост, като за първото не съм сигурен...
icoboss
 
Мнения: 32
Регистриран на: 30.08.2010 16:09
Местоположение: София

Мнениеот Vandal » 29.10.2010 12:38

Този закон става все по-голяма боза.
Няма ли да е по-добре да пипнат малко стария.
Аватар
Vandal
 
Мнения: 1456
Регистриран на: 19.02.2008 23:57
Местоположение: София

Мнениеот energy11 » 29.10.2010 13:49

Mateev написа:Ако не се сключи Договор за присъединяване още сега, инвеститора ще носи много голям риск. Видяхме 2 версии на закона, които по различен начин интерпретират какво да се прави на етап Предварителен договор. И двете версии обаче са единодушни, че на етап окончателен Договор за присъединяване всичко си върви по досегашния ред. На закона тепърва му предстои да има обществено обсъждане, обсъждане в комисиите, обсъждане в пленарната зала и не се знае какво още може да се промени в частта около Предварителните договори.

Който не иска да рискува - трябва да сключи окончателен договор. Така или иначе той е част от процедурата. А ако се остане само на етап предварителен - риска е в последния момент да се появи някоя процедура или такса, която да ви вчерни живота.

Все пак не забравяйте, че в момента в България сигурно има 10 000 проекта с предварителен договор, и една от основните задачи на закона е да спре фиктивните проекти и да пусне истинските. И единствения начин за това е поставянето на някаква ФИНАНСОВА БАРИЕРА на етап Предварителен договор.


Г-н Матеев, прав сте, че най-добрия начин централите с предварителни договори да се подсигурят с/у промените в закона е да сключат окончателни такива. Освен това във Вашия ред на мисли за броя на предварителните договори централите с предварителни договори са многократно повече от всички други етапи на реализация на проектите. Но преминаването към окончателен договор носи други задължения към инвеститора, най-вече финансови, свързани с таксата за присъединяване, която се изисква да се плати в определен срок (1 месец за ЕВН, незнам за другите дружества). Тази такса в някой случаи може да бъде много висока, както всички знаят, но минималната квота се върти около 2000лв.
Затова пред много от хората, както и аз подали проекти по ПРСР (и съответно застивайки на етап предварителен договор) този въпрос е важен, защото човек трябва да плати още няколко хиляди лева за окончателен договор, без дори да знае дали ще започва да строи централа, главен фактор за което е одобрението или неодобрението от ДФЗ. Затова си мисля, че подаването на докумени за окончателни договори е нещо като удваник за сламка - сключи договор и се натреси на едно зло, за да прескочиш другото зло. Може би всеки сам трябва да премери риска на едната стъпка и на другата. Надявах се, че тази версия на закона ще хвърли светлина върху този въпрос, но за съжаление нещата там все повече се заплитат именно за тази много голяма група от хора - с подадени проекти във Фонда и с предварителни договори към ЕРПтата.
energy11
 
Мнения: 322
Регистриран на: 19.06.2008 16:58
Местоположение: София

Мнениеот Емил » 29.10.2010 17:18

Проблемът с окончателния договор в ЕРЕПЕТАТА е съгласуването на проекти външна връзка и технически проекти ел.част по централата, което налага изваждане на пари за проектиране. Не е само таксата проблемът.
Аватар
Емил
 
Мнения: 432
Регистриран на: 06.04.2009 16:32

Мнениеот retro » 30.10.2010 01:07

Стартира общественото обсъждане на проекта на Закон за енергията от възобновяеми източници

От днес, 29.10.2010 г. започват обществените консултации по проекта на Закона за енергия от възобновяеми източници.

http://www.mi.government.bg/bids.html?id=327788
retro
 
Мнения: 588
Регистриран на: 05.03.2009 20:06

Мнениеот Vandal » 30.10.2010 12:16

Хм, това не е ли по-старата версия!
Мислех че последната е тази която Матеев публикува преди няколко дена.
В тази Чл. 29. ал. 2 не съществува.
Аватар
Vandal
 
Мнения: 1456
Регистриран на: 19.02.2008 23:57
Местоположение: София

Мнениеот Lupus » 30.10.2010 12:58

Стигна ли документа, който се подписа до парламента? Не е ли сега момента, когато се публикува закона за обсъждане да му се даде широка гласност, за да не бъде "заметен под килима"?
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Мнениеот energy11 » 30.10.2010 15:13

Vandal написа:Хм, това не е ли по-старата версия!
Мислех че последната е тази която Матеев публикува преди няколко дена.
В тази Чл. 29. ал. 2 не съществува.


Може да са я премахнали като "излишна" ако с тълкуванието "за всеки MW инсталирана мощност" се подразбира че всички централи под 1MW не дължат такава цена.
Иначе да се дължи сумата от 25 000 евро за 50kW-това централка например е абсурдно!
energy11
 
Мнения: 322
Регистриран на: 19.06.2008 16:58
Местоположение: София

от ВЕИ към ВИ!

Мнениеот pmihailova » 31.10.2010 22:08

Т.е, минаваме в учтива форма към материята...много Фнимавайте как се отнасяте...да не ВИ отВЕИат :D
pmihailova
 
Мнения: 335
Регистриран на: 16.02.2009 16:43

Мнениеот topsolar » 01.11.2010 23:58

АКО УТРЕ СТАРТИРА СТРОЕЖА НА ФЕЦ-100 кW И СЛЕД 5 МЕСЕЦА ПОИСКАМ АКТ ЗА ВЪВЕЖДАНЕ В ЕКСПЛОАТАЦИЯ И ПРЕЗ ТОВА ВРЕМЕ ПРОМЕНЯТ ЗАКОНА EVN КАК ЛИ ЩЕ РЕАГИРАТ.КАКВО ДА ПРАВЯ,ДА ЧАКАМ ЛИ ИЛИ ДА ЗАПОЧНА.
topsolar
 
Мнения: 63
Регистриран на: 05.07.2009 20:33
Местоположение: Пловдив

Мнениеот Mateev » 02.11.2010 01:16

Бизнесмените (инвеститорите) обикновенно рискуват. Друг начин няма. Всеки един от тях си задава въпроса какво ще стане с моя продукт? Ще се продава ли, на каква цена, някой бъдещ закон няма ли да ме прекара и т.н?

Няма какво да се направи. Бизнеса винаги е свързан с риск. И който рискува и спечели - става богат и другите научават за него (приятели, общество, медии). Който се провали, потъва в небитието и никой не научава за него. Всички завиждат на богатите, но не знаят, че има 3 пъти по толкова, които са се провалили и никой не знае за тях. Така че според мене освен знания и умения, дозата КЪСМЕТ си е доста сериозна необходимост за всеки един успешен бизнес.

Рискувайте, и може да имате късмет и да спечелите. Недейте рискува - тогава СЪС СИГУРНОСТ НЯМА ДА СПЕЧЕЛИТЕ.

В тази ситуация има само една единствена печеливша стратегия - в рамките на един живот ТРЯБВА ДА СЕ НАПРАВЯТ НЯКОЛКО ОПИТА ЗА БИЗНЕС, но всеки един опит трябва да включва САМО ЧАСТ ОТ РЕСУРСИТЕ ВИ, за да може ако се провалите, да ви останат ресурси и за друг опит. Второто правило е че в даден момент от време трябва да се занимавате САМО С 1 БИЗНЕС, за да може да му се отдадете на 100%. Който седи на два стола, обикновено пада и от двата. Третото правило е НИКОГА НЕ СЕ ОТКАЗВАЙТЕ. Всеки един провал трябва да се третира като положителен опит какво не трябва да се прави и след като преглътнете загубата, ОПИТАЙТЕ ОТНОВО.
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Мнениеот Lupus » 02.11.2010 09:57

Ето публикувания вариант на закона и мотивите към него:
http://www.mee.government.bg/iko/ZEVI_29_10_final.pdf
http://www.mee.government.bg/iko/Z_RES_ ... 0_2010.pdf
Ето и първите коментари в медиите:
http://www.segabg.com/online/new/articl ... id=0000102
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Наредба 6

Мнениеот eclipt » 02.11.2010 11:58

Отдавна може би всички забелязаха, че не се предвижда каквато и да е промяна в Наредба 6, затова направих големи постъпки за промени, като например в чл.137 трябва да благодарим на С. Маринова от МИЕ, която явно е направила всичко по силите си. Но да се върна на Наредба 6 ЕРП-тата ще ни мотая тъй като по чл. 19 те ще ни изискват документ за въвеждане в експлоатация, независимо, че ЗУТ е изричен. Трябва да се дискутира този проблем
Аватар
eclipt
 
Мнения: 79
Регистриран на: 02.11.2010 11:47

Мнениеот energy11 » 04.11.2010 19:58

Ето и някои "малки" различия между версиите на проектозакона съотв. 24.10 и 29.10. Във версията от 24.10 се казва:

§ 6. (1) Присъединяването на енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, за които има сключени договори за присъединяване към съответната електрическа мрежа, се извършва по досегашния ред.
(2) Присъединяването на енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, за които има сключени предварителни договори за присъединяване към съответната електрическа мрежа,се извършва при условията, определени в предварителния договор, по цена за присъединяване, съгласно този закон, ако в срок до три месеца от влизането на закона в сила производителят - страна по предварителния договор:
1. внесе аванса по чл. 29, ал. 1 или гаранция в същия размер, в случаите когато те са поели задължението за изграждане на присъединителни и други съоръжения от мрежата, съгласно наредбата по чл. 116, ал. 7 от ЗЕ;
2. представи доказателства за придобити вещни права върху имотите, в които ще бъде изграден енергийният обект;
3. представи за енергийния обект, обект на присъединяване, копие на виза за проектиране или одобрен подробен устройствен план, когато издаването им е задължително съгласно разпоредбите на Закона за устройство на територията (ЗУТ);

а във версията от 29.10 е така:

§ 6. (1) Присъединяването на енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, за които има сключени договори за присъединяване към съответната електрическа мрежа, се извършва по досегашния ред.
(2) Присъединяването на енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, за които има сключени предварителни договори за присъединяване към съответната електрическа мрежа, се извършва по досегашния ред, по цена за присъединяване, съгласно този закон, ако в срок до три месеца от влизането на закона в сила производителят - страна по предварителния договор:
1. внесе цената по чл. 29, ал. 1, в случаите когато съоръжения за присъединяване се изграждат от собственика на съответната мрежа или гаранция в същия размер, в случаите
когато производителят е поел задължението за изграждане на присъединителни и други съоръжения от мрежата, съгласно наредбата по чл. 116, ал. 7 от ЗЕ;
2. представи доказателства за придобити вещни права върху имотите, в които ще бъде изграден енергийният обект;
3. представи копие на виза за проектиране или влязъл в сила подробен устройствен план, когато издаването им е задължително съгласно разпоредбите на Закона за устройство на територията (ЗУТ); за енергийния обект, който ще се присъединява, с изключение на
присъединителните съоръжения.

В същото време в двете версии има различие и в чл. 29 - във версията от 24.10 има ал. 2, която казва:

(2) Авансът по ал. 1 не се дължи за енергийни обекти с инсталирана мощност до 1 MW, включително.

Във версията от 29.10 тази алинея я няма, което според мен може да означава 2 неща:

1. Да се изискват 25 000 евро за всички централи (което е меко казано нереално) и
2. Да се третира ал. 2 като "излишна" т.е. под "...размер на 25 000 евро за всеки MW инсталирана мощност..." да се има автоматично предвид, че този аванс е за централи със достигната мощност от 1MW, а тези под тази мощност да не я дължат.[/u]
energy11
 
Мнения: 322
Регистриран на: 19.06.2008 16:58
Местоположение: София

ПредишнаСледваща

Назад към Присъединяване и узаконяване на централи, използващи енергията на ВЕИ

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта

cron