Комуникация с МЗХ:
Въпрос:
Поводът да ви пиша е намерението ми да кандидатствам по ПРСР мярка 312 за изграждане на фотоволтаична електроцентрала. В тази връзка бих желала да ви попитам по какъв начин трябва да се отчитат разходите направени за правни услуги,хонорари за архитекти и т.н за да може след това, тези разходи да бъдат възстановени от евентуалната субсидия.
Отговор:
Във връзка с Ваше запитване относно мярка 312 "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. (ПРСР), Ви информираме както следва:
Съгласно чл. 23, ал. 8, т. 8 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от ПРСР, недопустими за финансово подпомагане са разходи за плащания в брой.
В документите за междинно и окончателно плащане (Приложение № 8 към чл.35, ал.1 към наредбата, т. 14, 15 и 16) са предвидени следните документи за удостоверяване на извършените разходи:
- Първични счетоводни документи (фактури), доказващи извършените разходи;
- Платежно нареждане, прикрепено към всяка фактура, което да доказва плащане от страна на ползвателя;
- Пълно банково извлечение от деня на извършване на плащането, доказващо плащане от страна на ползвателя.
Не забравяйте, че при кандидатстването трябва да приложите договора с консултанта и цената на услугата.
Също така, имайте предвид, че съгласно чл. 23, ал. 5, общите разходи, свързани с консултации, хонорари за правни услуги, архитекти, инженери не могат да надвишават 12% от стойността на допустимите разходи по проекта.
Въпрос:
Бих искала да задам и следния въпрос, свързан с обявената покана за приемане на заявления по мярка 312: В допустимите разходи за финансиране могат ли да се включат възнаграждения и осигуровки за лицата, заети с разработването и изпълнението на проекта - ръководител и счетоводител и съответно може ли да се предвидят разходи за одит?
Отговор:
Във връзка с Ваше запитване относно мярка 312 "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г., Ви информираме както следва:
Съгласно Чл. 23., ал. 8, т. 5 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., оперативните разходи са недопустими за финансово подпомагане.
Разходите за възнаграждения и осигуровки, както и тези за одит са оперативни разходи и не подлежат на финансово подпомагане по реда на тази наредба.
Финансовата помощ за общи разходи, свързани с консултации, хонорари за правни услуги, архитекти, инженери, разработване на продукти, разработване и въвеждане на системи за управление, разработване и разпространение на рекламни и информационни материали, придобиване на патентни права и лицензи, необходими за изготвяне и изпълнение на дейностите по проекта е в размер до 12% от стойността на допустимите разходи по проекта, посочени в чл. 23, ал. 1, т. 1 до 4 от наредбата.
Консултациите се състоят от разработване на бизнес-план, включващ предпроектни изследвания и маркетингови стратегии, окомплектоване на пакета от документи и консултантски услуги, свързани с изпълнението и отчитането на дейностите по проекта до изплащане на помощта, като тези разходи не могат да надхвърлят 5% от стойността на допустимите разходи по чл. 23, ал.1, т. 1 до 4 от наредбата.
Тези разходи може да са направени до 1 година преди датата на кандидатстване.