Енергия до 2050та - планирайте сега!четвъртък, 09 февруари 2012 16:55
http://3e-news.net/show/20577_energiya% ... 0sega!_bg/Състоялата се на 7-ми февруари среща на високо равнище в Брюксел представляваше импровизирано начало на публичния дебат за Енергийната пътна карта до 2050, предложена от еврокомисаря Йотингер. Темата предизвика разгорещена дискусия, която вещае активен дебат в рамките на близките две години. Такъв е и заложения от Еврокомисарят срок за постигане на консенсус по целите до 2050. Следват кратки резюмета на изказванията на основните участници в конференцията.
Мартин Лидегаард
Датският министър за климат, енергия и сгради разгледа Пътната карта 2050 като насоки за осъществяването на Третата индустриална революция. Той посочи, че до момента се наблюдава увеличаване от 40% на CO2 в сравнение с прединдустриалните нива и аргументира необходимостта от план до 2030. Европейския съюз се нуждае от визия до 2030, за да осигури чиста, евтина и сигурна енергия като условие за устойчив бизнес. Министърът обърна внимание, че Европа внася 50% от енергията, която потребява, затова трябва да се възползва на максимум от потенциала си за енергийна ефективност. Датският представител разчита индустрията да предостави решенията на предизвикателствата и посочи основните три интереса на датското председателство - енергийната ефективност, развитието на мрежата - преносната и разпределителната и политическа рамка до 2030 година. Мартин Лидегаард акцентира, че независимо от различните сценарии, които комисията анализира в плана си до 2030, ВЕИ ще има дял от 28% до 32%.
Гюнтер Йотингер
Еврокомисарят започна своето експозе, изхождайки от консенсусната цел за 80-90% по-малко парникови газове на европейските икономика през 2050 в сравнение с емисиите за последните десетилетия. Ако на този фон възможните намаления в транспорта в сравнение с 1990 се оценяват на 50%, а селското стопанство също не търпи драстични намаления, то това предполага една почти емисионно-неутрална енергетика . Той посочи основните стремежи на повдигнатия дебат: 1. Да се определи целта за намаляване на емисиите до 2050 2. Инвеститорите да имат сигурност при планирането на нови инвестиции и да могат да разчитат на справедливи печалби 3. Да се определят цели до 2030 в рамките на този мандат на ЕК, така че хоризонта за планиране да е 15 годишен. Според Гюнтер Йотингер перспективата до 2030 може да се окаже дори по-важна от плана до 2050та. За Еврокомисаря темата за енергийна ефективност трябва да дойде на дневния ред на Европа, още повече, че инженерната компетентност е най-висока именно в ЕС. Той посочи актуалността на темата, особено на фона на наскоро наблюдаваното ограничение на доставките на природен газ от Русия. По преценката на Гюнтер Йотингер целите за 20% енергийна ефективност няма да бъдат реализирани, ако не бъдат поставени обвързващи цели за държавите членки. Еврокомисарят също така постави под въпрос устойчивостта на биогоривата като обърна внимание на изчисления на техния въглероден отпечатък за при използваните технологии. В този смисъл той вижда целта до 10% дял на биогоривата в транспорта за напълно достатъчна. Той посочи, че цел за ВЕИ до 2030 в рамките 35% от енергопотреблението е напълно реалистична, като постави под въпрос, дали да не бъде поставена цел в рамките на 40-45% ВЕИ. Въпросът дали целите трябва да са доброволни или задължителни е следствие от очакванията, кога ВЕИ ще станат пазарно конкуренти на изкопаемите горива. Комисарят подчерта, че е необходима политика за ВЕИ, която стимулира използването на ВЕИ според това, къде съответния вид възобновяема енергия е в изобилие. Затова той не вижда полза от 27 енергийни политики за ВЕИ и призова към хармонизиране на политиките в това отношение. Гюнтер Йотингер обърна особено внимание на цената на електричеството. Той посочи, че електроенергията няма световна пазарна цена, като ценообразуването му зависи от разходите, печалбите за компаниите и държавните данъци. По този начин цената на електроенергията ще има решаващо значение за конкурентноспособността на икономиката на ЕС в сравнение с тези на Китай, Индия и други развиващи се икономики. Той вижда необходимост от чувствителност спрямо цената на електричеството, за да бъде предотвратен възможен отлив на инвестиции.
Амалиа Сартори
Отскоро оглавяваща Комисията за индустрия, транспорт и енергетика на Европейския парламент като неин председател призна значението на дългосрочните планове до 2050, но призова да не бъдат пренебрегвани краткосрочните и средносрочните цели в ЕС. Тя пледира за засилено внимание върху актуалните теми като либерализацията, общия пазар, инфраструктурата и енергийната ефективност. Г-жа Сартори обърна внимание на комплексността на темата - от една страна ролята на потреблението и в частност интелигентните мрежи и енергийната ефективност, от друга - ролята производството с внушителното нарастване на дела на ВЕИ. Тя поиска повече яснота по няколко основни въпроса свързани с прехода към нискоемисионна енергетика: · Как ще се повишат разходите за енергия и какви социални проблеми е възможно да възникнат? · Кои са финансово най-изгодните технологии? · Как ще се развиват енергийните пазари на фона на субсидиите за ВЕИ? · Как ще бъде гарантирана сигурността на преносните системи?
Филип Лоу
Генералният директор на Комисията за енергетика представи основните послания на Пътната карта до 2050. Той посочи, че природният газ ще играе съществена роля, като измества петрола и поддържа сходни с настоящите нива през 2030 до 2050 година. Въглищата могат да продължат да имат своето значение при използване на технологии за улавяне и съхранение на въглероден двуокис. В бъдеще Еврокомисията вижда увеличаващо се значение на електричеството, на ВЕИ и търговията. Комисията оценява стойността на инвестициите според различните сценарии на стойност от 2 трилиона (в случай без промяна на настоящите политики) и 3,2 трилиона (при сценарии за висок дял на ВЕИ). Той коментира икономическата цена на трансформацията на енергийния сектор, като посочи, че ако актуалните разходи за енергия са под 10 % от БВП в ЕС, то при липса на промяна на политиките делът им в БВП се очаква да достигне 15%. Така генералният директор определи опциите, които нямат алтернатива – енергийната ефективност, ВЕИ, електричеството и повече и интелигентна инфраструктура. Заключението на генералният директор: Демократичните процедури в Европейският съюз изискват интензивен диалог за постигане на консенсус, а предизвикателствата - повече Европа и създаване на единен европейски пазар. Той подчерта необходимостта от това да се осигурят стимули, така че частното финансиране на енергийните проекти да бъде осъществимо. Независимо от настоящето субсидиране на технологии, финансирането им ще е ограничено във времето и в един момент ще бъде ред на пазара да определи, кои са победилите и кои загубилите технологии.
Дитер Хелм
Председателят на Консултативната група за Пътната карта от Оксфордския университет алармира, че няма нито един знак, че светът бележи напредък по отношение на намаляването на въглеродните емисии. Неговият основен аргумент беше, че политиките трябва да бъдат насочени към ограничаване най-вече на въглеродното потребление, а не толкова въглеродното производство. Той посочи, че страните членки могат да намалят на производството на въглероден двуокис с 20%, но същевременно увеличаване на потреблението си с 19%. Той обърна внимание, че в световен план производството на изкопаеми горива не намалява, а се увеличава, което чертае недобри перспективи по отношение на глобалното затопляне, особено с перспективата за удвояване на икономиките на Китай и Индия. Дитер Хелм се застъпи за технически неутрална пътна карта, която не избира отделни технологии за победители. "Не правителствата избират технологиите, а губещите избират правителствата" резюмира оксфордският учен, намеквайки за лобистка активност.
Йоханес Тайсен
Изпълнителният директор на Е.ОН и вицепрезидент на Еврелектрик очаква предстоящите огромни инвестиции в енергетиката да бъдат оценени по достойнство на световния пазар. Затова той апелира не само за предварителни изчисления на модели, а текущ мониторинг за реалното въздействие при вече действаща пътна карта. Йоханес Тайсен бе категоричен: "Европейската схема за търговия с емисии (ETS) е мъртва! Тя не работи, защото не дава сигнали за нови инвестиции." Вицепрезидента на Еврелектрик каза, че не познава предприемач, който да е направил конкретна инвестиция на основание на ETS. Той отправи призив: "Или я поправете, или я отхвърлете!" Той продължи изказването в същия тон: "Ние никога не сме били по-далеч от общ европейски пазар, отколкото сега!" Според него страните членки не прилагат правилата за общ европейски пазар, въпреки че публично претендират, че той е необходим. Той отправи призив ВЕИ да бъдат интегрирани на един конкурентен принцип. Йоханес Тайсен напомни, как в началото на прехода към нисковъглеродна енергетика са били изхарчени огромни средства за ВЕИ, когато технологиите са били скъпи, а сега когато те са финансово по-изгодни, средствата са вече изчерпани. Той даде за пример Испания, която е отказва схемите за финансиране на ВЕИ. Изпълнителният директор на Е.ОН насочи внимание към действителността днес, защото е възможно през 2030 може да е твърде късно за промени. За него Европа има още в днешния ден сериозни енергийни предизвикателства, които не успява да преодолее. За това цялата енергийна система трябва да стане ефективна, преди да стартира изолирането на сградите, за да бъдат те енергоефективни. Той завърши с това, че 27те национални цели до 2020 са грешка, и че е необходима обща европейска политика, като изрази надежда, че при сегашното планиране подобни предишни грешки няма да бъде допуснати отново.
Крис Дейвис
Докладчикът за Пътната карта на Европейския парламент акцентира върху ролята на гражданското общество, чиято подкрепа е необходима. Според него то ще се окаже решаващо за напредъка във въвеждане на новите технологии, след множеството случаи досега, при които гражданското общество е възпрепятствало реализацията на значими инфраструктурни проекти. Евродепутатът обърна внимание и върху необходимостта при преговорите за новата финансова рамка на Европейския съюз да бъдат съобразени нуждите за финансиране на ниско емисионни проекти. Той вижда необходимост, както да бъде осъществен напредък по енергийните магистрали, също така и схема за търговията с емисии да бъде реформирана.
Кони Хедегаард
Еврокомисарят за климата привлече вниманието с представените данни, че понастоящем изкопаемите горива са 7 пъти повече субсидирани от ВЕИ. С същото време, според цитирано от нея изследване, ВЕИ създават повече работни места на инвестиран долар в сравнение с изкопаемите горива. Тя бе уверена, че базовият сценарии с изкопаемите горива няма да е по-евтиното решение за Европейския съюз. Кони Хедегаард акцентира върху възможността, мерки за повишаване на енергийната ефективност да въздействат антикризисно на европейската икономика. Така тя оправи предизвикателство към всички, някой да даде по-добро предложение за бързо създаване на голямо количество работни места, отколкото може да създаде една разширена програма за енергийна ефективност в рамките на Европейският съюз.