За Белене !

Дискусии на теми, които смятате за интересни и важни.

Модератори: Mateev, Admin

Re: За Белене !

Мнениеот venkap » 08.02.2013 22:55

Тани, защо в сайта НАПРАВИСАМ.BG по темата "АЕЦ ЗА или ПРОТИВ в скорошният референдум" привържениците, са повече от противниците на ядрена енергетика чрез изграждане на нов АЕЦ?
venkap
 
Мнения: 843
Регистриран на: 09.02.2008 11:45
Местоположение: Burgas

Re: За Белене !

Мнениеот Lupus » 08.02.2013 23:26

venkap написа:Когато прочетох доводите ти, се сетих за една древно-китайска поговорка. Напълно споделям възгледите ти. Та, съвременните китайски производители предлагат следната концепция. Батериите на електроавтомобилите да се разделят на две групи - основна и оборотна. Основната група осигурява пробег около 200 км. и да се зареждат, когато автомобила е в покой. Оборотния комплект батерии ще бъдат заменяни в специализирани пунктове със заредени такива. Този комплект ще осигурява между 150-200 км. Без да влизам в подробности, но щом китайците са се заели, доста от опонентите ти, ще си променят мнението.

Идеята не е от вчера и е измислена преди повече от два века - след определен пробег да се сменят конете на дилижанса или на шейната. Само дето акумулаторните батерии не са коне, не се впрягат, а се поставят вътре в колата. И трябва да имат точно определени размери и параметри, за да паснат. Хайде да видим кой ще въведе световен стандарт по въпроса? Но да речем, че имаме "електричка" и всеки ден трябва да ходим на работа с нея и да я използваме в работата си (представител на фирма, дистрибутор, куриер и т.н) 100-150 км дневен пробег. До вечерта акумулатора е клекнал! Имаме и соларна централа за заряд. Ако приемем както казва колегата за отправна цифра 85KWh енергия в акумулаторите при разряд до 30% и КПД 70% ще са ни необходими 85KWh енергия за заряд. Хубав слънчев летен ден - макс 10 ч работи централката. А през зимата какво правим? И при тая идеална сметка ти трябват 10KWp инсталирани на покрива! Доста големичък покрив ще ми трябва май??? Нека приемем, че тя ще работи 25г и да вземем 1/5 от цената и да я добавим към сегашната цена на една "електричка" и два комплекта батерии за нея, които ще ползваме 5г. Ха сега смятайте колко ви излиза цената на пробега за един километър! Смяната всяка сутрин на комплекта батерии ще го приемем като "фитнес с вратовръзка". :D
А ако много Ви се мечтае, по темата препоръчвам книгата на братя Стругацки "Пикник край пътя". Там "сталкерите" намират в "зоната" едни "батарейки", които като ги сложиш в колата и после вечно я караш без да сипваш бензин. :D
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Re: За Белене !

Мнениеот venkap » 09.02.2013 01:05

Lupus написа:Идеята не е от вчера и е измислена преди повече от два века - след определен пробег да се сменят конете на дилижанса или на шейната. Само дето акумулаторните батерии не са коне, не се впрягат, а се поставят вътре в колата.

Винаги съм смятал, че най-добрите идеи в настоящето са взаимствани от простичките идеи от миналото или природата.
Lupus написа: И трябва да имат точно определени размери и параметри, за да паснат. Хайде да видим кой ще въведе световен стандарт по въпроса? Но да речем, че имаме "електричка" и всеки ден трябва да ходим на работа с нея и да я използваме в работата си (представител на фирма, дистрибутор, куриер и т.н) 100-150 км дневен пробег. До вечерта акумулатора е клекнал!

Това се нарича стандарт или унифициране. Става въпрос за леки и леко-товарни платформи за градски условия. Всеки производител сам преценява дали да се присъедини към въпросния стандарт с негов модел(и) автомобил. До приемането на световен стандарт се стига, когато определен национален стандарт покаже своето предимство към останалите. В общи линии изолационизма води до загуби на самите производители и клиенти.
Lupus написа: Имаме и соларна централа за заряд. Ако приемем както казва колегата за отправна цифра 85KWh енергия в акумулаторите при разряд до 30% и КПД 70% ще са ни необходими 85KWh енергия за заряд. Хубав слънчев летен ден - макс 10 ч работи централката. А през зимата какво правим? И при тая идеална сметка ти трябват 10KWp инсталирани на покрива! Доста големичък покрив ще ми трябва май??? Нека приемем, че тя ще работи 25г и да вземем 1/5 от цената и да я добавим към сегашната цена на една "електричка" и два комплекта батерии за нея, които ще ползваме 5г. Ха сега смятайте колко ви излиза цената на пробега за един километър!

Не си спомням да съм споменавал, че въпросните "депа" ще използват ВЕИ източници за заряд на батериите, но там, където условията позволяват, защо да не се предвиди и такъв вариант.
За град като Шанхай, който от единия до другия край е 120 км. , използването на "електрички" работещи по 16 часа и изминаващи по 350 км. е значително по-рентабилно, от който и да е двигател с вътрешно горене, стига да има подходящи точки за "зареждане".
Lupus написа: Смяната всяка сутрин на комплекта батерии ще го приемем като "фитнес с вратовръзка". :D

За техническо лице, като теб, да твърдиш, че смяната на оборотния комплект ще става чрез мускулна сила, е меко казано несериозно. Предвижда се подмяната да става в рамките на десетина минути. Та в тези "депа" дори не е задължително да има оператор. Дори са подготвили информационна мрежа къде има налични заредени комплекти от нужния ти тип.
venkap
 
Мнения: 843
Регистриран на: 09.02.2008 11:45
Местоположение: Burgas

Re: За Белене !

Мнениеот Тани » 09.02.2013 02:12

venkap написа:Тани, защо в сайта НАПРАВИСАМ.BG по темата "АЕЦ ЗА или ПРОТИВ в скорошният референдум" привържениците, са повече от противниците на ядрена енергетика чрез изграждане на нов АЕЦ?

Нямам идея. Уж са интелигентни хора, но явно са ги наплашили с "газените ламБи и свещите" Или от страх да поемат инициативата в свои ръце.

Lupus написа:Но да речем, че имаме "електричка" и всеки ден трябва да ходим на работа с нея и да я използваме в работата си (представител на фирма, дистрибутор, куриер и т.н) 100-150 км дневен пробег. До вечерта акумулатора е клекнал! Имаме и соларна централа за заряд. Ако приемем както казва колегата за отправна цифра 85KWh енергия в акумулаторите при разряд до 30% и КПД 70% ще са ни необходими 85KWh енергия за заряд. Хубав слънчев летен ден - макс 10 ч работи централката. А през зимата какво правим? И при тая идеална сметка ти трябват 10KWp инсталирани на покрива! Доста големичък покрив ще ми трябва май??? Нека приемем, че тя ще работи 25г и да вземем 1/5 от цената и да я добавим към сегашната цена на една "електричка" и два комплекта батерии за нея, които ще ползваме 5г. Ха сега смятайте колко ви излиза цената на пробега за един километър! Смяната всяка сутрин на комплекта батерии ще го приемем като "фитнес с вратовръзка". :D


За дневен пробег от 150км ще си изразходвал 1/3 от капацитета на акумулатора и то ако караш тежкия над 2 тона спортен електромобил с 300kW двигател. Но нека да приемем, че работиш с него. Това са около 28 kWh , за които ще са необходими 40kWh с всички възможни загуби. Ако предположим, че средната скорост е била 40км/ч , то се предполага около 4 часа шофиране. Значи все ще остане време да спреш в най големия пек под някой паркинг покрит с фотоволтаици , когато цената на тока е най-ниска и да отделиш няколко минути за да пиеш кафе и да заредиш евтино да речем на 12 ст. , ако на паркинга му изкупуват енергията на 10ст./kWh и няма кои да зарежда в момента. И той е на печалба и ти също! Прибираш се , включваш електромобила в контакта и ползваш 2/3 от енергията( за да имаш да си джиткаш 150 км на другия ден, ако няма време да заредиш) от него в дома си , ако ти свърши енергията в акумулаторите в гаража или я продаваш по 30ст. през нощта , когато енергията е скъпа, защото не работят фотоволтаиците. И така около 6000/365 = 16,43 години, докато падне капацитета на акумулатора на 80% или иначе казано капацитета му падне от 85kWh на 68kWh и вече не може да изминаваш по 500 км с едно зареждане и да ти се налага да си губиш почти 10 минути за зареждане за да изминеш следващите 500км , а ще можеш да изминаваш само 400 . Тогава вече най-вероятно ще се наложи да си смениш и автомобила, защото ще се произвеждат батерии с възможност за над 10 000 зареждания и няма да ти се налага да ги чакаш почти 10 минути да се заредят, а ще става по-бързо! А и ще са по-малки и леки, но за сметка на това с по-голям капацитет! Получаваш и бонус още един акумулатор 68kWh в гаража и може да сковеш още един навес /беседка, който/която да покриеш с още някой kWp панели или просто да купуваш от съседите енергия, вместо да я продават на електроразпределителните дружества и да я продаваш в пиковите часове и/или през нощта! Хайде сега ти смятай кое колко излиза?
Тани
 
Мнения: 38
Регистриран на: 27.03.2010 20:06

Re: За Белене !

Мнениеот Lupus » 09.02.2013 02:31

И аз обичам фантастиката, но научната, а не "фентъзи"!
И във връзка с това "Слез на земята Мойсей" - Уилям Фокнър. Не е фантастика!
А иначе ако си много сигурен в идеите си, не ни ги пробутвай тук! Направи от тях добър и печеливш бизнес - продавай електромобили и акумулатори за тях, строй соларни паркове и продавай тока по 10ст/KW, а когато съвсем го закъсаш и ако имаш някакви умения в електрониката или електротехниката - заповядай. Може да измислим някакво препитание.
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Re: За Белене !

Мнениеот agro » 09.02.2013 02:43

Бре, да му се не види, наистина ли вече има акумулатори на достъпна цена, които да издържат над 2-3 000 цикъла. Ако е така, автономното захранване чрез фотоволтаични панели е вече факт и проблема със съхранението на електроенергията вече е решен. Защо не съм го чул това още и защо иначе прагматичните американци продължават да карат на бензин? А че масовото навлизане на електромобили ще промени тотално битовото електропотребление - в това не се и съмнявам. Но както казва един мой познат - щом американците не го правят, значи не става. И досега винаги е бил прав относно поредицата от идеи, с които съм се захващал.
"На всеки сложен въпрос има прост и разбираем за всички грешен отговор"
agro
 
Мнения: 265
Регистриран на: 05.10.2012 22:29

Re: За Белене !

Мнениеот Тани » 09.02.2013 03:45

Рентабилността на един акумулатор не зависи само от цената, а и от броя зареждания! И да , вече има акумулатори с над 6000 зареждания, а аз говорех за бъдещето , но със сегашните технологии.
http://www.toshiba.com/ind/data/tag_fil ... e_5383.pdf

Ако е на същата цена като досегашните акумулатори, то значи рентабилността му е три пъти по-добра! А и за цената ще се погрижат китайците! Нека навлязат електромобилите и само стой та гледай! Всички знаете какво стана с цената на фотоволтаиците само за 4 години. Относно цената на тока от фотоволтаици - като се либерализира пазара и отпаднат преференциалните цени, на колко мислите, че ще ти го изкупуват тези изедници от разпределителните дружества! Разбира се , че ще ни извиват ръцете , като го изкупуват евтино и го продават скъпо! По-добре ще е да си го консумираш или продаваш на място, за да избегнеш таксата пренос и търгашите, защото ти няма да можеш да се пазариш за цена . Ако мислиш , че 10 ст. е ниска цена, как ли ще се опулиш, ако чуеш за ОТРИЦАТЕЛНА цена?! Някой да ти плаща за да му консумираш тока! И това не е фентъзи , а реалност и не бъдеща , а настояща!
Относно американците - тях не ги мисли. Те сега са на фаза "шистов газ" той им е най-евтин. Може да се размърдат, ако и той започне да свършва.

И не се опитвам да пробутвам идеите си, защото нямам никаква изгода от това! Просто ги споделям като БЪДЕЩО средство за акумулиране на енергия! Преди бях смятал , че броя на зарежданията или цената на акумулаторите трябва да паднат 8 пъти за да са рентабилни. Е 1/3 от целта е постигната само за година! Надявам се, че докато бъдат изградени мощности от ВЕИ, които да налагат балансиране , ще се осъществят и останалите 2/3 за акумулаторите.

agro написа:
lz1wvm написа:
agro написа:Ако издърпаме нагоре по стръмен склон /напр. по релсов път /тежест от 1000 т на 40 м денивелация, ще имаме на склад 100 kwh потенциална енергия......

А ти изобщо представяш ли си тези 1000 тона какви размери ще имат и от какъв материал ще са.А казваш че и по релси ще се движи......еми представи си че през лятото,по асвалтов път минава 8 колесна машина,тежаща 60 тона.Може да си го представиш и през зимата.....дай нещо по реално. :D

Имам сметка от 300 лв/месец за електроенергия - това са 1500 kwh или 50 kwh/ден. От тях през деня /на работа и на училище сме/, харча 20 kwh, остават 30 kwh за тъмната част на денонощието. Значи нагоре по баира ще тегля не 1000, а 300 тона /за нощната консумащия/. Това, измерено в натрошена скална маса е около 150 куб.м /20 камаз-а/, а в отпадъчен метал е наполовина по-малко.Това са два жп вагона, доста претоварени.Като се има предвид, че жп вагоните са изчислени за движение със 100 км/ч /мое предположение/, това, че ще ги движа със 0,01 км/ч би ми позволило да натоваря с 300 т дори и един вагон /тройно претоварване/. Горе долу толкова са тежали най-големите парни локомотиви, движили се по релси през 1955 г. И въобще сравнението със съществуващи машини е само условно - при конкретна разработка на задачата оптимизацията ще наложи решения, за които сега не се и досещаме. Нека гениите помислят по въпроса, никак не е за подценяване.


Все си мисля , че това

Изображение

е доста по-добра идея от това:

Изображение

А може би автомобила да излезе по-евтина инвестиция и със сигурност по-лесно ще се реализира идеята да си гледаш вечер телевизия, отколкото да дърпаш и пускаш по баира 100 тонен вагон или да развърташ 10 тонен ротор до звукова скорост! Само това ми бяха съображенията и си признавам без бой, че не съм Елън Мъск и не искам да ви продавам електромобила си :D
Тани
 
Мнения: 38
Регистриран на: 27.03.2010 20:06

Re: За Белене !

Мнениеот agro » 09.02.2013 21:51

85 kwh акумулатор = 480 км пробег, при 80 км/ч средна скорост = 6 часа работа на двигателя. 85 kwh за 6 часа = 14 kw товар средно на двигателя. Малко ми се види, и за трабант май не стига. Но понеже не съм запознат с теорията на автомобилните натоварвания, може и да е възможно като ефективен товар. Ще го сметна и през енергията на нафтата и КПД на дизела за проверка, но трябва да е по-късно, че не помня колко mJ е кило нафта.
"На всеки сложен въпрос има прост и разбираем за всички грешен отговор"
agro
 
Мнения: 265
Регистриран на: 05.10.2012 22:29

Re: За Белене !

Мнениеот agro » 09.02.2013 22:22

Кило нафта = 42 mJ. 1 mJ = 0.278 kwh. 5 кг нафта на час = 210 mJ = 58 kwh изразходвана енергия от горивото. При КПД на дизела 40%, и то при стационарен режим /напр. електрогенератор/, излиза, че мотора отдава средно 23 kw при посочения разход на гориво. При 30 % КПД = 17 kw, пак е много за акумулатора, но започва да се доближава. Сега някой да каже какво представлява 85 kwh акумулатор при съвременните достижения в тази област, че не съм запознат с този въпрос.
"На всеки сложен въпрос има прост и разбираем за всички грешен отговор"
agro
 
Мнения: 265
Регистриран на: 05.10.2012 22:29

Re: За Белене !

Мнениеот lz1wvm » 09.02.2013 22:48

Умножих размерите на един литиев акумулатор няколко пъти.И за 85 киловата се получи около 0,15 кубични метра.Което предполагам е много добре.Това е квадрат с размери метър на метър,и дебел 15 сантиметра.
99%RX........1%TX
lz1wvm
 
Мнения: 1263
Регистриран на: 12.01.2008 01:26
Местоположение: в Гората

Re: За Белене !

Мнениеот agro » 10.02.2013 01:26

Ако гледам посочения линк:
Energy / Weight 90 Wh/kg т.е. 85000 Wh = 944 кг
Energy / Volume 177 Wh/L т.е. 85000 Wh = 480 л
Каква ли е цената за 1 Wh /1 кг, 1 л/? Посоченото нещо експериментален модел ли е, или е серийно изделие с определена цена на едро?
"На всеки сложен въпрос има прост и разбираем за всички грешен отговор"
agro
 
Мнения: 265
Регистриран на: 05.10.2012 22:29

Re: За Белене !

Мнениеот Тани » 10.02.2013 03:20

Тъкмо сметнах за SCIB , че наистина са 480л! lz1wvm » за какви батерии сметна такъв малък пакет? Ето малко на български за SCIB:

http://www.news359.bg/2013/01/26/100-pa ... a-toshiba/
http://www.ecars.bg/parts/battery/item/ ... ktromobili



agro написа:85 kwh акумулатор = 480 км пробег, при 80 км/ч средна скорост = 6 часа работа на двигателя. 85 kwh за 6 часа = 14 kw товар средно на двигателя. Малко ми се види, и за трабант май не стига.


За скептиците:

http://ecars.bg/elektromobili/item/3282 ... bil-681-km
Разбира се това са крайности! Да караш толкова бърз автомобил с такава скорост си е чиста проба мазохизъм! Ако дай боже и аз карам някога подобен автомобил , сигурно ще минавам максимум 400 км :lol: Все пак обаче да не забравяме регенерацията! Каране в стил " газ-спирачки" обикновено доста вдига разхода на автомобил с ДВГ , но регенерацията на електромобила връща енергия в акумулатора, при всяко намаляване на скоростта, при вдигане на крака от педала на газта! Това увеличава пробега, особено при градско шофиране.
Тани
 
Мнения: 38
Регистриран на: 27.03.2010 20:06

Re: За Белене !

Мнениеот lz1wvm » 10.02.2013 09:42

Сметнах го за литиева батерия,тип 18650.За по-лесно я писах да е 8,5 ватчаса,предполагам не съм сбъркал при сметките.
99%RX........1%TX
lz1wvm
 
Мнения: 1263
Регистриран на: 12.01.2008 01:26
Местоположение: в Гората

Re: За Белене !

Мнениеот Lupus » 10.02.2013 10:36

но регенерацията на електромобила връща енергия в акумулатора,

Нарича се рекуперативно спиране и термина е "рекуперация". И сега се ползва в електрическите локомотиви. Натрупаната кинетична енергия зависи от масата на движещото се тяло и при автомобилите не е толкова много колкото при една влакова композиция. Между другото, от къде ги вадите тия цифри за циклите "заряд-разряд" на литиевите акумулатори - 6000??? Вчера разгледах продукцията на водещи фирми в тази област и никъде не видях цифра над 1000.
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Re: За Белене !

Мнениеот venkap » 10.02.2013 11:06

Lupus написа:... Между другото, от къде ги вадите тия цифри за циклите "заряд-разряд" на литиевите акумулатори - 6000??? Вчера разгледах продукцията на водещи фирми в тази област и никъде не видях цифра над 1000.

2013-02-10_100136.jpg
2013-02-10_100136.jpg (121.88 KiB) Прегледано 12282 пъти
venkap
 
Мнения: 843
Регистриран на: 09.02.2008 11:45
Местоположение: Burgas

ПредишнаСледваща

Назад към Свободни теми и дискусии

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта