от Mateev » 22.10.2014 02:04
Тази схема пробвал ли си я? Щото в нея има доста кусури, най-големия от които е че вероятно много бързо ще изгори операционния усилвател или релето и/или крайния транзистор. Проблемите, които виждам, са няколко:
1. Тример-потенциометъра трябва да е със стойност от порядъка на 20k, а не 222к. С такава голяма стойност има опасност на положителния вход на операционния усилвател да подадеш напрежение, по-голямо от захранващото. За последиците се досещаш - изгорял ОУ.
2. За операционен усилвател не става "всякакъв" както казваш, а само такъв, който може да дърпа добре към нулата.
3. Предложената схема няма хистерезис, в резултат на което при напрежения близки до прага на задействуване тя ще се разгенерира.
4. Релето няма защитен диод паралелно на намотката си.
5. Комбинацията от точки 3 и 4 ще доведе до пробив на транзистора, прегряване и изгаряне.
6. Ако не изгори транзистора, ще прегрее и изгори релето, защото го атакуваш с висока честота.
7. Стабилизатора на напрежение няма да играе никаква роля, защото върху него има пад около 2 волта. Работното напрежение на колата се клати между 12 и 14.4 волта, което означава че изхода на стабилизатора ще се клати между 10 и 12V. Това клатене ще клати и напрежението на отрицателния вход на операционния усилвател, което пък от своя страна ще клати прага на задействуване. Респективно пак генерации и пак изгаряне на транзистор или реле.
Mateev