Електро автомобили

Дискусии на теми, които смятате за интересни и важни.

Модератори: Mateev, Admin

Re: Електро автомобили

Мнениеот petyostoev » 21.10.2014 21:14

"Нова батерия за електромобили ще се зарежда за 2 минути"
http://www.cars.bg/news/technologies/vi ... a-2-minuti
petyostoev
 
Мнения: 1770
Регистриран на: 30.04.2008 22:10
Местоположение: Плевен

Re: Електро автомобили

Мнениеот petyostoev » 28.10.2014 22:41

"Барселона и Мадрид се сдобиха с първите си електрически таксита "
http://www.cars.bg/news/news/view/15439 ... ki-taksita
petyostoev
 
Мнения: 1770
Регистриран на: 30.04.2008 22:10
Местоположение: Плевен

Re: Електро автомобили

Мнениеот petyostoev » 10.12.2014 10:32

"Supernova е първият индийски електрически спортен автомобил Той ще е способен да измине до 1000 километра с едно зареждане"
http://www.cars.bg/news/review/view/159 ... -avtomobil
petyostoev
 
Мнения: 1770
Регистриран на: 30.04.2008 22:10
Местоположение: Плевен

Re: Електро автомобили

Мнениеот Блудният син » 20.12.2014 18:49

Вчера, по някаква телевизия - майка ми слуша телевизора усилен яко - чух някакъв анализ, че въглеродният отпечатък на електроавтомобилите - като се има предвид, че добивът на ел.енергия е във висок процент от ТЕЦ, е по-висок отколкото на тези с ДВГ. Става дума, като грамове СО2 за kWh. Бях зает с друго, не гледах, само дочух това-онова но, ми звучи твърде правдоподобно, за да го игнорирам.
Умният дава правилни отговори. Мъдрият задава правилните въпроси.
Блудният син
 
Мнения: 366
Регистриран на: 11.06.2014 23:08

Re: Електро автомобили

Мнениеот Инженер » 21.12.2014 11:32

Не би трябвало да е верно това.Моята преценка е, че производството на единица механична енергия, е с по-висок КПД преминавайки през ТЕЦ,/парогенератор,турбина,електрогенератор/,зареждане на акумулатор и въртенето на електромотор, отколкото директното произвеждане на механична енергия от ДВГ.Но може и да греша, защото последните поколения автомобили са "въоръжени"с високоефективни двигатели.Въпрос на информация и аритметика.
Някой ще каже ли колко е висок КПД на съвременните мотори?Но не в една точка от характеристиката , а усреднено за целия диапазон на използване,плюс моментите на работа на празен ход.
Инженер
 
Мнения: 162
Регистриран на: 04.05.2009 21:24
Местоположение: София

Re: Електро автомобили

Мнениеот Блудният син » 21.12.2014 13:03

Инженер написа:Не би трябвало да е верно това.Моята преценка е, че производството на единица механична енергия, е с по-висок КПД преминавайки през ТЕЦ,/парогенератор,турбина,електрогенератор/,зареждане на акумулатор и въртенето на електромотор, отколкото директното произвеждане на механична енергия от ДВГ.Но може и да греша, защото последните поколения автомобили са "въоръжени"с високоефективни двигатели.Въпрос на информация и аритметика.
Някой ще каже ли колко е висок КПД на съвременните мотори?Но не в една точка от характеристиката , а усреднено за целия диапазон на използване,плюс моментите на работа на празен ход.

Де да беше само кпд-то на топлинните двигатели и генераторите. Има още кпд на преноса /капитализирано, от ел.генератор до акумулатор/, кпд на акумулатора...и тук става страшно.
Умният дава правилни отговори. Мъдрият задава правилните въпроси.
Блудният син
 
Мнения: 366
Регистриран на: 11.06.2014 23:08

Re: Електро автомобили

Мнениеот Mateev » 21.12.2014 15:49

Пълното КПД и всички видове загуби и разходи дават отражение в продажната цена на съответния вид енергия. Тя включва всичко от изкопаването и преработката и стигайки до доставката в обекти за продажба на дребно. Към днешна дата електроенергията е около 18 стотинки на kWh, а бензина (нафтата) е 2.20 лв./литър разделено на 11-12 kWh и пак получаваме 18 ст. на kWh. Тоест към днешна дата цените на kWh на течните горива и електроенергията са еднакви. И ако ги използвахме за отопление, получените резултати (енергия) пак щеше да е еднаква.

Нека сега обаче да видим как тези видове енергии ще задвижат една лека кола. Течните горива я задвижват посредством бензинов или дизелов двигател с КПД около 30-32%. Тоест при среден разход от 8 на 100 имаме вложена енергия 8*12= 96 kWh, от които само 30kWh се преобразуват в механична енергия.

От вложени около 100 kWh електрическа енергия след преминаване на процесите заряд/разряд на акумулатора получаваме само около 80 kWh електрическа енергия в електромотора, от които губим още 10-12% и получаваме около 70 kWh механична енергия.

Какво излиза - и двата вида енергия струват приблизително еднакво, но електрическата се преобразува в механична поне 2 пъти по-ефективно. При това положение ако електрическите явтомобили станат масови и поевтинеят като инвестиция, цената на 1 изминат километър с тя ще бъде ДВА ПЪТИ ПО-НИСКА !!!

Та такава е математиката към днешна дата - електрическите автомобили имат огромно бъдеще и транспорта с тях ще е два пъти по-евтин, стига обаче да станат масови.
Mateev
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Re: Електро автомобили

Мнениеот Mateev » 21.12.2014 16:17

При този баланс на цените може да се направи един друг номер и аз се чудя как производителите на коли все още не са се усетили. Идеята е да се направи електрически автомобил с голям акумулатор, но в същото време да има бензинов/дизелов двигател, който обаче да върти генератор и да се използва само за зареждане на акумулатора. Тоест схемата на автомобила да бъде следната:

Бензинов/дизелов ДВГ --> Генератор --> Акумулатор --> Електромотори --> Механична енергия

При тази схема на свързване ДВГ-то и генератора може да са с мощност само 30-40 kW, достатъчна за покриване на средния разход на енергия, а електромоторите да осигуряват моментна мощност по 500-600 конски сили. Така всяка една кола хем ще стане състезателна, хем ще гори енергия максимално икономично. Акумулатора може да е с малък капацитет, за да осигурява само 5-10 минутно усредняване, а може и да е с голям капацитят за 3-4 часа движение. Ако е втория вариант, на покрива на колата е хубаво да има и соларни панели. Така всеки път когато се паркира на слънце, всъщност ще се зарежда акумулатора, и ще се кара само на него, но при дълги преходи и разреждане до 80% ще се включва и бензиновия двигател, който да осигурява минимален подзаряд докато се достигне до следващата електрическа зарядна станция.
Mateev
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Re: Електро автомобили

Мнениеот Блудният син » 21.12.2014 16:57

Автомобилите с ДВГ горят въглеводороди, а не предимно въглерод /както ТЕЦ/. Оттам, донякъде по-малко СО2 за kWh. Въглеводородите са компактни и лесно се съхраняват, което облекчава автомобила и намалява разхода за ускоряване на /излишна/ маса. Пък и лесно се добиват, пустите. Само дето е загуба и за следващите поколения тяхното изгаряне - вместо това, да биха били преработвани в по-големи количества, да поевтинят допълнително пластмаси и др.материали, основа на композити, и да снижат допълнително и цената на /всички/ превозни средства, в т.ч и електромобили. Да, ама не. Двуногите си ебаваме планетата а после, внуците да се чудят как да живеят на нея. Уффф.
Умният дава правилни отговори. Мъдрият задава правилните въпроси.
Блудният син
 
Мнения: 366
Регистриран на: 11.06.2014 23:08

Re: Електро автомобили

Мнениеот venkap » 21.12.2014 22:12

Mateev написа:При този баланс на цените може да се направи един друг номер и аз се чудя как производителите на коли все още не са се усетили. Идеята е да се направи електрически автомобил с голям акумулатор, но в същото време да има бензинов/дизелов двигател, който обаче да върти генератор и да се използва само за зареждане на акумулатора. Тоест схемата на автомобила да бъде следната:
Бензинов/дизелов ДВГ --> Генератор --> Акумулатор --> Електромотори --> Механична енергия
При тази схема на свързване ДВГ-то и генератора може да са с мощност само 30-40 kW, достатъчна за покриване на средния разход на енергия, а електромоторите да осигуряват моментна мощност по 500-600 конски сили...

Няма как с 30-40 kW да се достигнат 500 к.с. (373 kW).
venkap
 
Мнения: 843
Регистриран на: 09.02.2008 11:45
Местоположение: Burgas

Re: Електро автомобили

Мнениеот alabala963 » 22.12.2014 03:09

г-н Матеев, дали ел. енергията от 18 ст. за kW/h е произведена в следствие изгарянето на бензин или дизел. Най-вероятно е от АЕЦ, ВЕЦ и ТЕЦ и мъничко ФЕЦ в микса, но нямаме ДЕЦ (Дизелова електро централа). Та от тук идват грешките в смятането ти.
Иначе кола с ядрен двигател или на въглища, може би ще е по-рентабилна от бензиновата. Нооо и доста по-тежка и обемна.
"Помни, че си смъртен и имайки ограничено време за живот, си достигнал, благодарение на размишленията за природата,
до безкрайността и вечността и си видял "това, което е, което ще бъде и което е било".
Аватар
alabala963
 
Мнения: 297
Регистриран на: 01.12.2008 13:53
Местоположение: plovdiv

Re: Електро автомобили

Мнениеот Mateev » 22.12.2014 09:35

venkap написа:......Няма как с 30-40 kW да се достигнат 500 к.с. (373 kW).


Ти не си разбрал същността на идеята - 500-те конски сили ще ги осигури акумулатора и мощния електромотор. Такава огромна мощност обаче е нужна само за няколко секунди - например при ускоряване. След това колата преминава в икономичен режим и се движи самo с 20-30kW и така е в 99% от времето ври всички коли. Средното количество използвана енергия е някъде около 15-16 киловатчаса на час. Тоест средната мощност е около 16 киловата. Това съм го срещал на много места в литературата. Ако това е вярно, то тогава генератор с мощност 20 kW би бил достатъчен да компенсира разреждането на акумулатора.

Като цяло:
1. Слаб ДВГ и слаб генератор, покриващи само СРЕДНИЯ РАЗХОД НА МОЩНОСТ/ЕНЕРГИЯ
2. Голям акумулатор и мощни електромотори, осигуряващи ОГРОМНА ПИКОВА МОЩНОСТ (ДВИГАТЕЛЕН МОМЕНТ)

Всичко това се базира на познанието, че дори и свръхмощните автомобили имат нисък среден разход на гориво (енергия). Така е с моето AUDI S8 - 540 конски сили, но средния разход е само 12-13 на 100. Тоест средния разход е малко по-голям от на кола с 60-70 конски сили и причината за това не е огромния двигател, а това че AUDI-то е по-голяма и по-тежка кола с по-широки гуми и от там по-големи сили на триене.

Между другото веднъж на връщане от София се наложи да карам зад жена си (бяхме две коли и се водехме). Ами тогава разхода ми падна на 9 на 100. Такъв беше разхода и на жена ми, нищо че нейното Audi е само А4 с много по-слаб двигател. Това всъщност е доказателство, че разхода на една кола не зависи от нейната мощност, а от теглото на колата и от стила на каране на шофьора (когато съм зад жена ми, не мога да се надбягвам и да карам стил газ/спирачка).
Mateev
Аватар
Mateev
Site Admin
 
Мнения: 4439
Регистриран на: 11.09.2007 02:28
Местоположение: Габрово

Re: Електро автомобили

Мнениеот Блудният син » 22.12.2014 16:29

venkap написа:Няма как с 30-40 kW да се достигнат 500 к.с. (373 kW).

Всъщност, ИМА КАК. Казва се "работа в импулсен режим", като средната мощност е малка - нея я теглиш от ДВГ-то, запасяваш я в супер-кондензатори или акумулатори - а я отдаваш в съвсем кратки включвания, в режим ускоряване. Примери-само да искаш, особено, в електрониката, в радиотехниката, при лазерите и т.н. Помисли си: Радиолокатор с няколко стотин kW импулс на предавателя, ама без да се замисли, се храни от агрегатче няколко киловата, при това, нещата са решени от много десетилетия. Правилно ти казва г-н Матеев. Може да му се довериш.
Умният дава правилни отговори. Мъдрият задава правилните въпроси.
Блудният син
 
Мнения: 366
Регистриран на: 11.06.2014 23:08

Re: Електро автомобили

Мнениеот venkap » 23.12.2014 10:54

Mateev написа:
venkap написа:......Няма как с 30-40 kW да се достигнат 500 к.с. (373 kW).


Ти не си разбрал същността на идеята - 500-те конски сили ще ги осигури акумулатора и мощния електромотор. Такава огромна мощност обаче е нужна само за няколко секунди - например при ускоряване. След това колата преминава в икономичен режим и се движи самo с 20-30kW и така е в 99% от времето ври всички коли. Средното количество използвана енергия е някъде около 15-16 киловатчаса на час. Тоест средната мощност е около 16 киловата. Това съм го срещал на много места в литературата. Ако това е вярно, то тогава генератор с мощност 20 kW би бил достатъчен да компенсира разреждането на акумулатора...

Още в началото разбрах идеята, но не бях сигурен, че я предлагаш. Тази идея е най-разпространена в корабоплаването. Системата Дизел-Генератор-Електродвигател е доказала ефективността си и съм сигурен, че ще се използва поне още 50 години.
Но не мога да си представя икономическата логика, примерно за - Tesla Model S 60 kWh Battery - с 20 киловатов, 150÷200 килограмов, двигател-генератор. Вярно ще се увеличи пробега от 330км, петорно на 1500 км, но пак ще спреш да заредиш акумулаторната батерия и да напълниш резервоара на ДВГ. Корабите не чакат на светофари, рядко попадат на задръствания, каквито има в градовете или ако тази система беше ефективна за сухопътния транспорт, щеше да е приложена отдавна.
venkap
 
Мнения: 843
Регистриран на: 09.02.2008 11:45
Местоположение: Burgas

Re: Електро автомобили

Мнениеот Блудният син » 23.12.2014 19:51

Ефективността на системите се оценява в определен технически, финансово-икономически, ако щеш, психологически контекст, и като цяло, винаги е по комплексни показатели. Пример-добивът на шистови нефт и газ но, мога да посоча и още.
Умният дава правилни отговори. Мъдрият задава правилните въпроси.
Блудният син
 
Мнения: 366
Регистриран на: 11.06.2014 23:08

ПредишнаСледваща

Назад към Свободни теми и дискусии

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron