В последният брой на ДЪРЖАВЕН ВЕСТНИК е публикувана нова наредба, с която се определят условията и редът за извършване на оценка за наличния и прогнозния потенциал на ресурса за производство на енергия от възобновяеми и/или алтернативни енергийни източници. Тоест - какво трябва да има в един слънчево-енергиен одит. Само че тука не го наричат слънчево-енергиен одит, а ДОКЛАД ЗА ОЦЕНКА НА ПОТЕНЦИАЛА. Което си е същото.
Добрата новина е, че вече знаем какво точно трябва да правим. В наредбата точно и ясно е изредена всяка една стъпка. И СТС Солар при своите одити ще прави точно това. Нищо повече. Нищо по-малко.
Но има и лоша новина. При анализирането на текста на документа се разходих и по всички препратки към други нормативни актове. И открих нещо неприятно, а именно:
Слънчево-енергийния одит е ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН за всички инвестиционни проекти за възобновяеми енергийни източници. В това число и за слънчеви електроцентрали. Досега си мислехме, че нужда от такъв одит има само при нуждата от външни финансирания - субсидии или заеми. С издаването на тази наредба вече става ясно, че този одит е НЕРАЗДЕЛНА ЧАСТ ОТ ИНВЕСТИЦИОННИТЕ ПРОУЧВАНИЯ, които пък са НЕРАЗДЕЛНА ЧАСТ ОТ ИНВЕСТИЦИОННИТЕ ПРОЕКТИ.
Цитирам член 2 от наредбата:
Чл. 2. Оценката за наличния и прогнозния потенциал на ресурса за производство на енергия от възобновяеми и/или алтернативни енергийни източници е неразделна част към инвестиционните проучвания, извършвани по реда на Наредба № 14 от 2005 г. за технически правила и нормативи за проектиране, изграждане и ползване на обектите и съоръженията за производство, преобразуване, пренос и разпределение на електрическа енергия (ДВ, бр. 53 от 2005 г.).
Тоест ако ще правим инвестиционни проучвания, задължително трябва да имаме ОЦЕНКА НА ПОТЕНЦИАЛА. И има една препратка към една НАРЕДБА № 14 от 2005 г. Отиваме да разгледаме тази наредба и откриваме следното:
Чл. 134. За обектите по чл. 127, т. 2, 3, 4 и 5 се възлага:
1. инвестиционно проучване;
2. инвестиционно проектиране.
Чл. 135. (1) Инвестиционното проучване включва:
1. предварителни (прединвестиционни) проучвания;
2. икономическа оценка на инвестиционните намерения;
3. задание за изработване на инвестиционния проект.
А кои са обектите по чл. 127, т. 2, 3, 4 и 5? Ами ето ги:
Чл. 127. Обектите за производство на електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници са:
1. водноелектрически централи;
2. вятърни централи;
3. геотермални централи;
4. фотоволтаични (слънчеви) системи;
5. системи за преобразуване на енергията от биомаса.
С две думи - оттърване няма. Трябва да се прави слънчево енергиен одит, при това задължително с посещение на място (чл.7 ал.1). Освен това този одит трябва да се прави на много начален етап - още преди започване на истинското проектиране. Даже не е възможно започване на проектиране без наличието на този одит. И освен това общините се задължават да събират данни от всички одити в региона (на хартиен и магнитен носител) и да ги изпращат в министерството. Ето текста:
Чл. 8. (1) Възложителят предоставя копие от резюмето на доклада в съответната община, на територията на която е предвидено реализирането на проекта.
(2) Резюмето по ал. 1 се предоставя на хартиен и магнитен носител в едномесечен срок от датата на неговото приемане от възложителя.
(3) Информацията от резюмето по ал. 1 служи за целите на информационната система по чл. 3, т. 3 от Закона за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата.
По-долу можете да изтеглите и пълният текст на наредбата.