batman написа:ferdy написа:Не само коментари, ами и директни предложения ни трябват. До утре вечерта, Сряда, трябва да сме готови. Аз имам няколко идеи, до утре ще се опитам да ги формулирам, очаквам и подкрепа с ваши мисли, колеги.
Според мен трябва да се настоява да се вмъкне преференция за централи до 100 кВп, който са в населените места който не са на покрив, а на земя- както настояваме в писмото което сме приготвили. Не може с такава яка секира да се каже 30кВ и нагоре - 1 МВат. Това е недомислица!
Не може 1 или 2 мегавата да минават като 80 киловата.Абсурдно е.
Колеги имам чувството, че не сте чели проекто-закона или го тълкувате погрешно.
1.
Чл. 19. (1) Инвестиционните намерения за изграждане на енергийни обекти за производство на енергия от възобновяеми източници се предхождат от оценка за наличния и прогнозния потенциал на ресурса на съответния вид енергия от възобновяем източник, който се предвижда да бъде използван в процеса на производство на енергия в бъдещия енергиен обект.
(2) Разпоредбата на ал. 1 не се прилага за:
1. изграждане и въвеждане в експлоатация на енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници с обща инсталирана мощност до 30 kW върху покривни и фасадни конструкции на сгради, и върху недвижими имоти в границите на населени места;
2. изграждане и въвеждане в експлоатация на енергийни обекти на малки и средни предприятия за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници върху покривни и фасадни конструкции и върху недвижими имоти в производствени зони, с обща инсталирана мощност до 1 МW, включително;
2.
Чл. 23. (1) Лицата, които желаят да изградят енергиен обект за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници или да извършат разширение на съществуваща електрическа централа или да увеличат инсталираната електрическа мощност на централа за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, подават в ДКЕВР заявления за предоставяне на мощност за присъединяване в посочени от тях места на присъединяване, определени по чл. 22, ал. 5.
Чл. 24. Разпоредбата на чл. 23 не се прилагат за енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници:
1. с обща инсталирана мощност до 30 kW, които се предвижда да бъдат изградени върху покривни и фасадни конструкции на сгради, както и върху недвижими имоти в рамките на населени места;
2. с обща инсталирана мощност до 1 MW, които се предвижда да бъдат изградени от малки и средни предприятия върху покривни и фасадни конструкции на сгради както и върху недвижими имоти в производствени зони .
3.
Чл. 24. Разпоредбата на чл. 23 не се прилагат за енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници:
1. с обща инсталирана мощност до 30 kW, които се предвижда да бъдат изградени върху покривни и фасадни конструкции на сгради, както и върху недвижими имоти в рамките на населени места;
2. с обща инсталирана мощност до 1 MW, които се предвижда да бъдат изградени от малки и средни предприятия върху покривни и фасадни конструкции на сгради както и върху недвижими имоти в производствени зони .
) Електрическата енергия от възобновяеми източници по ал. 1 и 2 се изкупува въз основа на сключени дългосрочни договори за изкупуване, считано от датата на въвеждане в експлоатация на енергийния обект, за срок от:
1. 25 години - за електрическата енергия, произведена от геотермална и слънчева енергия;
2. 15 години - за електрическата енергия, произведена от водноелектрически централи с инсталирана мощност до 10 MW, както и за електрическата енергия, произведена от други видове възобновяеми източници.
(4) Цената на електрическата енергия от възобновяеми източници, не се изменя за срока на договора за изкупуване по ал. 3, като след изтичане на този срок преференции за цените не се предоставят.
Не искам да кажа, че проекто-законът е перфектен, но определено той защитава в голяма част интереса на малкия и средния инвеститор, като същевременно затруднява работата на мегаватовите инвеститори (най-вече на така наречените спекуланти). Не виждам необходимост Матеев да регистрира 3 фирми, за да изгради централа от 100 кВп. Просто трябва да регистрира фирма по изискванията и критерийте за МСП и да смени предназначението на дворното си място от жилищно застрояване в промишлени и складови дейности и тогава може да прави проект с мощност до 1 МВ. Според проекто-законът няма да се налага да прави соларен одит, ще получи приоритетно присъединяване, фиксирана за целия период от 25 г., преференциална изкупна цена.
Що се отнася до това да се повиши категоризацията на този тип строителство и да отпадне процедурата по въвеждане в експлоатация, мисля че това няма да стане и е по-добре да има контрол когато касае сигурността на разпределителната мрежа и безопасната екплоатация на централата. Но определено трябва да има предложения в посока ускоряване на сроковете по издаването на документи и разрешителни.
Предложение за промяна в проекто-закона:
Чл. 28. Преди сключване на предварителен договор за присъединяване производителят на електрическа енергия от възобновяеми източници прави вноска във Фонд "Енергийна ефективност и възобновяеми източници" в размер на левовата равностойност на 20 000 евро за всеки 1 MW предоставена мощност за присъединяване.
В чл. 28 да се добави алинея със следният/подобен текст: Разпоредбата на чл. 28 не се прилага за енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници:
1. с обща инсталирана мощност до 30 kW, които се предвижда да бъдат изградени върху покривни и фасадни конструкции на сгради, както и върху недвижими имоти в рамките на населени места;
2. с обща инсталирана мощност до 1 MW, които се предвижда да бъдат изградени от малки и средни предприятия върху покривни и фасадни конструкции на сгради както и върху недвижими имоти в производствени зони . За да стане ясно, че проекти до 1 МВ не дължът такава такса. Тъй като в момента се разбира, че и 30 кв-те проекти трябва да снасят тази сума, което е абсурдно.