Сериозно и некомерсиално

Всичко за ветрогенераторите. Информация за доставчици, оборудване, узаконяване, монтаж и експлоатация.

Модератори: Mateev, Admin

Автомобилен генератор

Мнениеот Arfy » 06.03.2011 03:43

Ако си доразвия мисълта за автомобилния генератор - нека витлото се върти с 30 оборота в минута а оста на генератора с 3000. Тогава ще ни е нужен редуктор който да повиши оборотите 100 пъти. Може да се направи с две ремъчни предавки, като всяка повишава оборотите 10 пъти. Първата е значително по-мощна от втората и е добре да е с ангренажен ремък от дизелов мотор, който е доста широк и със здрави зъби. А втората да си е с ремъка подходящ за шайбата на генератора, която няма нужда да се променя. Ако малката шайба е 5-6 см. в диаметър, то голямата трябва да е 10 пъти по-голяма, което ще рече 50-60 см.
Акумулатори ще са нужни, за да може да се поддържа мощността в товара, когато вятъра е недостатъчен, а когато пък е в повече, излишъка ще ги зарежда. Ъгъла на атака на лопатките на витлото, трябва да се управлява за да може да се поддържат подходящи обороти, при различна скорост на вятъра.
От самосебеси се подразбира, че е необходим и подходящ електонен контролер който да синхронизира работата на всички компоненти на системата, включително и инвертора захранващ товара, а можеби и самия товар.
Arfy
 
Мнения: 9
Регистриран на: 05.09.2008 22:25

Мнениеот backo » 06.03.2011 11:47

Не става. Автомобилния алтернатор има много ниско к.п.д., при някои може би под 50%. Необходимата енергия за възбуждане е в рамките 60-120Вт. Ако искаш да видиш "компресия", подай му принудително възбуждане. Постоянните магнити не са проблем - повечето двуколесни мпс-та са с перманентно възбуждане. Вградения регулатор не ти върши работа - не ти трябва регулиране на напрежение, а управление на тока(въртящия момент). Контролера, който би го направил, трябва да управлява възбуждането. Но ще е уникален и сътворен специално за тази цел.
В редуктора ще има много загуби и ще увеличи диаметъра на гондолата. Все пак, това е някакъв вариант за турбина с вертикална ос (VAWT). Ако някой направи специалния програмируем контролер.
Липсата на възбуждане при слаб вятър ще доведе до постоянно въртене на турбината без да се произвежда енергия и само ще изяжда ресурса на ремъци, четки и лагери.
backo
 
Мнения: 105
Регистриран на: 12.02.2011 21:13
Местоположение: София

Ех, backo, backo

Мнениеот Arfy » 14.03.2011 07:39

Ако автомобилния генератор има ниско КПД от 50-60%, какво КПД ще имат мотори използвани като генератори и колко ще издържат редуктори предназначени за играчки!

Освен това защо ли на истинските ветрогенератори витлата неса от дърво, пък не се чупят твърдеси от резонансни вибрации и всички са с управляем ъгъл на атака!

Ейтъй, като се позамисля, имаше едно време едни самолети АН-2 дето пръскаха нивята и тяхния винт беше с управляем ъгъл на атака, мотора им звездообразен, абе бая голям на диаметър, пък винта изглеждаше бая малък, ама даваше добра тяга. Освен това тялото им от винта назад бая се удебеляваше, щото събираше по 8-10 парашутисти със все обурудване...

Ама кат си рекъл, че на 5-6 метра витло - 60 см. колело ще направи гондолата много дебела, ти си знаеш, сигурно ги разбираш тия работи.
Пък и за какво ли му е на това витло променлива стъпка, то кво значение че периферната скорост расте с отдалечаването от центъра на кръга. Пък и той ъгъла на атака не е чак толкоз важен, че щял да настъпи срив на потока, голяма работа, то да не е крило на самолет че самолета да падне - цялото нещо стои на пилон, неможе да мръдне, пък и за какво ли му е да мърда!
А пък за "умния" инвертер дето като спадне вятъра подава по-малко мощност - умния консуматор пък дърпа повече ток като му спадне напрежението, ама нейсе.

Айде че много се напрегнах!
Arfy
 
Мнения: 9
Регистриран на: 05.09.2008 22:25

Мнениеот backo » 11.04.2011 11:28

Не се напрягай, няма смисъл.
backo
 
Мнения: 105
Регистриран на: 12.02.2011 21:13
Местоположение: София

Re: Сериозно и некомерсиално

Мнениеот mladomo » 13.05.2012 13:39

Една нова българска технология за вятърни генератори Kunchev Wind Tecnology KWT прави опити за направа на ветрогенератори подходящи за БГ условия и добра работа при скорости на вятъра 4 5 m /s повече от 10 г.
Вижте как работи съоръжение с автоматичн контрол на мощността при скорост на вятъра 4 5 м/с и буря. с доста ефтина конструкция под 100 лв.
http://www.youtube.com/watch?v=MkVjnwxISNA
при буря.
http://www.youtube.com/watch?v=6utvSz33HhY
тази технология завхаща 10 пъти по голяма работна площ за да може да изсмуче енергия от тези слаби скорости на вятъра. 10 пъти по голяма работна площ означава да издържи на 10 пъти по- големи сили по време на буря. А силите на вятъра нарастват екпоненциално от скоростта на вятъра. За това другите технологии редят по няколко перчици с малък диаметър, а KWT Слага оромни криле напук на законите на физиката накрая на крилата. Така постига много по добра ефективност и няма проблема с голяма разлика в периферните скорости на перките. Има бързо следене на посоката на вятъра дори в буря. КВТ има още доста преимущества особено ниска цена на изработка.
mladomo
 
Мнения: 95
Регистриран на: 22.10.2011 16:36

Re: Сериозно и некомерсиално

Мнениеот mladomo » 21.05.2012 15:38

backo написа:Не става. Автомобилния алтернатор има много ниско к.п.д., при някои може би под 50%. Необходимата енергия за възбуждане е в рамките 60-120Вт. Ако искаш да видиш "компресия", подай му принудително възбуждане. Постоянните магнити не са проблем - повечето двуколесни мпс-та са с перманентно възбуждане. Вградения регулатор не ти върши работа - не ти трябва регулиране на напрежение, а управление на тока(въртящия момент). Контролера, който би го направил, трябва да управлява възбуждането. Но ще е уникален и сътворен специално за тази цел.

В редуктора ще има много загуби и ще увеличи диаметъра на гондолата. Все пак, това е някакъв вариант за турбина с вертикална ос (VAWT). Ако някой направи специалния програмируем контролер.

Липсата на възбуждане при слаб вятър ще доведе до постоянно въртене на турбината без да се произвежда енергия и само ще изяжда ресурса на ремъци, четки и лагери.


възбуждането на алтернатор за лада е 20 30 вата не 60 120 - вдигане на обороти с тапецовиден ремък има големи загуби.
дори и с плосък ремък 100 пъти вдигане на обороти е проблем и ще води до загуби. За това трябва да се пренавие алтернатора като ще му падне мощността поне 3 пъти. за да можеш да съгласуваш по обороти с редуктор 10 пъти вдигане на оборотите.
mladomo
 
Мнения: 95
Регистриран на: 22.10.2011 16:36

Re: Сериозно и некомерсиално

Мнениеот backo » 01.06.2012 19:49

Ладовия гълта за възбуждане 3пъти по-малко от автомобилен (да ме извинят лададжиите), но за сметка на това достига пълна мощност при 3пъти по-високи обороти. Ако го пренавиеш само ще компенсираш този недостатък. А и с пренавиването какво правиш? Сваляш оборотите и тока при същото напрежение или просто вдигаш напрежение, сваляш ток при същите обороти. Единствения смисъл е лекото повишаване на к.п.д.-то заради по-тънкия проводник.
backo
 
Мнения: 105
Регистриран на: 12.02.2011 21:13
Местоположение: София

Re: Сериозно и некомерсиално

Мнениеот mladomo » 02.06.2012 13:16

http://dynamo-bg.com/catalog.php има характеристиките на повечето алтернатори и ще видиш,
че няма голяма разлика в оборотите.
При пренавиване постигаш сългасуване по обороти и изходно напрежение за да може да се ползва алтернатора. В момента се опитвам да направя и самовъбуждане, но завися от друг човек и неща, които стават за половин час при мене се бавят със седмици..
mladomo
 
Мнения: 95
Регистриран на: 22.10.2011 16:36

Re: Сериозно и некомерсиално

Мнениеот backo » 03.06.2012 12:53

Полезно инфо, благодаря. За съжаление само руски алтернатори. Логично при една и съща технология ще имат подобни параметри. Истинските алтернатори си се самовъзбуждат. Ако искаш да е при по-ниски обороти, лепни 1-2магнитчета от харддиск отстрани на ротора с епоксидна смола. Ама да не е българска. Да си намирал характеристики въртящ момент/обороти/ток? Че да смятаме витла и редуктори.
backo
 
Мнения: 105
Регистриран на: 12.02.2011 21:13
Местоположение: София

Re: Сериозно и некомерсиално

Мнениеот mladomo » 03.06.2012 14:56

За да се самовъзбуди е необходимо да се подаде за момент напрежение на въбудителната намотка докато се върти алтернатора и през диод изхода се свързва с възбутителната наметока за да не окъси ( говоря за по старите алтернатори които са без диоди, за новите няма нужда от диод). Идеята е да се зареди кондезатор с 10000 микрофарада и паралелно да се въже реле като дигне определено напрежение релето, задейства и кондензатора се свързва към въбудителя. А зареждането става с една намотка мнаваща покрай магнит може да се постави намного места -за до 1 минута ще зареди кондензатора .
От тези характеристики, които са дадени можеш спокойно да видиш каква мощност вади при какви обороти.
Глеедаш тока и умножаваш по 13 волта . При това въбуждане толкова мощност можеш да изкараш ако искаш можеш да напомпаш въбуждането имаш ограничение единствено магнитната проводимост на сърцевината да не влезе в насищане.
mladomo
 
Мнения: 95
Регистриран на: 22.10.2011 16:36

Re: Сериозно и некомерсиално

Мнениеот backo » 04.06.2012 09:29

Защо трябва да е сложно, когато може да е просто? 3x1N5408 от 3-те фази и готово. Самовъзбужда се от остатъчното магнитно поле в ротора. Ако е слабо и възбужда при много високи обороти, добавяш магнитче на ротора. Освен, че се самовъзбужда, после се самозахранва.
От тези характеристики мога и товарния въртящ момент да си сметна, стига да знам к.п.д. Знам, че е малко, знам, че на по-високи обороти спада и толкова. За "напомпване" на възбуждането - ако не изгори ротора, к.п.д.-то ще спадне още от повишаване на загубите в магнитопровода. А и за какво да го "помпам"? За да изкарам по-голяма мощност? Ако искам, мога, но е по-добре да ползвам по-високо напрежение от статора при по-високи обороти.
Въпроса е в контролера, който да управлява умно товарния ток, а оттам и товарния въртящ момент, за да може да се съгласува механично с витлото при различни скорости на вятъра.
backo
 
Мнения: 105
Регистриран на: 12.02.2011 21:13
Местоположение: София

Re: Сериозно и некомерсиално

Мнениеот Lupus » 04.06.2012 19:34

backo написа:......
Въпроса е в контролера, който да управлява умно товарния ток, а оттам и товарния въртящ момент, за да може да се съгласува механично с витлото при различни скорости на вятъра.

Ей тук е зарито кучето! :D Контролера да работи както МPP тракера при соларните централи, за да изкарва във всеки момент максималната мощност от генератора.
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

Re: Сериозно и некомерсиално

Мнениеот mladomo » 04.06.2012 23:42

Алтернаторите, които пробвах не се самовъбуждат. Използвам външна намотка, защото е с много повече навивки от навиките на работните. С едно магнитче няма как да постигнеш голяма мощност за това аз я акумулирам в кондезатор с високо напрежение( от многото навивки) и малък ток. Така като се зареди кондензатора получаваш за момент зхварнване с нормална мощност на въбудителя, което е достатъчно на работните намотки да е появи мощност за самоудържане. Напомпване имах в предвид вдигане на напрегантостта на магнитното поле , може да стане и с намотка и с магнити и с максимално приближаване на магнитната сърцевина на ротора до статора. Явно знаеш доста много за да ти давам повече акъл.
mladomo
 
Мнения: 95
Регистриран на: 22.10.2011 16:36

Re: Сериозно и некомерсиално

Мнениеот backo » 05.06.2012 13:31

Не е необходимо голямо магнитно поле, малко е достатъчно, аналогично на стотина милиампера възбудителен ток. Един път изкара ли 2-3В от статора, в миг се самовъзбужда.
Там е работата, че контролера не трябва да работи като MPP-tracker, а малко по-умно - товара винаги трябва да е една идея по-малък, за да не паднат оборотите на витлото. Освен това, вятъра променя много бързо силата си и няма време за "следене". В контролера се програмира зависимост обороти(честота)/товарен ток или входна волт-амперна характеристика. Заводските контролери го правят манипулирайки dc-dc преобразувателя. В случая с автомобилния алтернатор е по-удобно да се манипулира възбуждането. Да се прави такъв контролер заради един алтернатор ми се струва малко като оня лаф "имам си копче, ще шия балтон".
backo
 
Мнения: 105
Регистриран на: 12.02.2011 21:13
Местоположение: София

Re: Сериозно и некомерсиално

Мнениеот Lupus » 05.06.2012 14:41

backo написа:.......
Там е работата, че контролера не трябва да работи като MPP-tracker, а малко по-умно - товара винаги трябва да е една идея по-малък, за да не паднат оборотите на витлото. Освен това, вятъра променя много бързо силата си и няма време за "следене". В контролера се програмира зависимост обороти(честота)/товарен ток или входна волт-амперна характеристика. Заводските контролери го правят манипулирайки dc-dc преобразувателя. В случая с автомобилния алтернатор е по-удобно да се манипулира възбуждането. Да се прави такъв контролер заради един алтернатор ми се струва малко като оня лаф "имам си копче, ще шия балтон".

Да, разбира се че е така! Това с оборотите не го съобразих. :(
Колкото до това, да се ползва автомобилен алтернатор - ами това си е чисто ТНТМ! Има достатъчно подходящи генератори на пазара, а и не е кой знае каква философия някой майстор да ти навие някакъв според твоите изисквания. Слава богу все още има такива.
www.tscommunication.com
HG07,MG08 - GSM устройства за охрана и управление на обекти.
www.bsms.bg
SMS услуги за фирми и организации с модерно мислене.
Lupus
 
Мнения: 1804
Регистриран на: 18.11.2007 12:08
Местоположение: София

ПредишнаСледваща

Назад към Ветрогенератори

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта