от Mateev » 27.09.2008 12:14
Одита е задължителен съгласно наредба 16-27, но общините все още не го знаят този факт. Но когато започнете да правите бизнес план за кредит или за субсидии, одита ще ви потрябва. Без него не можете да попълните таблиците с данни. А дори и да си измислите данни, банките пак искат официален одит. Само дето не е необходимо да е толкова сложен, колкото в Наредба 16-27.
Ако обаче започнете да правите централа, одита пак е необходим. Поне в частта му с посещението на място и заснемането на хоризонта и 3D картината на близките засенчващи обекти. И след това направата на изчисления за оптималния ъгъл, оптималната ориентация, оптималното междуредово разстояние, оптималното разположение на конструкциите или позиционерите и т.н. А това е вече е 80% от целия одит. И като сложите времето (по 30-40 лв./час), което сте загубили на соларната фирма за предварителни консултации и уточнявания и времето, през което ви подготвя разни "безплатни" документи, и сметката ви вече надхвърля цената на одита. Под "безплатни" документи разбирам разните му там предварителни оферти, предварителни планирания на инвертори, модули, конструкции и т.н., подготовка на безплатен идеен проект за ЕРП, десетки разговори по телефона и какво ли не още. И като се сметне всичко това излиза, че соларната фирма реално е похарчила за вас много повече пари, отколкото вие ще дадете за одита. И после вие се отказвате да правите централа и забравяте за соларната фирма. и даже нямате абсолютно никакви угризения на съвестта, че сте прецакали соларната фирма и сте нанесли щети в пари и време.
Не се сърдете, но това е реалната картинка в България. За малко повече от една година време през СТС Солар преминаха над 2000 човека за "безплатни консултации" и за тях беше похарчено над 20 000 лева живи пари в транспортни разходи и над 4000 човекочаса, струващи над 100 000 лева. Добави към това "безплатния" форум, "безплатната" поддръжка, "безплатното" отговаряне на въпроси и даване на информация, "безплатното" отговаряне на поне 20-30 E-Mail-a на ден, "безплатните" тестови централи и "безплатното" публикуване на данни и т.н.
Май списъка с безплатните екстри стана доста дълъг.
Освен това сигурно предполагате, че за да функционира една соларна фирма, тя трябва да си купи компютри и друго оборудване, да си наеме офис и да плаща наем, ток, отопление, осветление, интернет канали, заплати, осигуровки, складови разходи, лихви по кредити, счетоводни услуги, командировки в чужбина на соларни панаири, разходи по собственото си представяне по панаири и изложения и поне още стотина други видове разходи.
Добре че се е намерил глупак, който да похарчи няколкостотин хиляди лева, за да функционира тази "безплатна" организация и да предоставя "безплатни услуги". И няколкото десетки хиляди приходи от одити са капка в морето на фона на разходите.
Та на фона на казаното по-горе искам да кажа, че цената за одит всъщност не е само за одит, а за започване на работа с дадения клиент по неговия проект. И за отделяне на много повече персонално време в срещи, консултации и доуточнявания. Това го знам от личен опит. Който вече ни е станал клиент, веднага започва да ни губи много повече време. Практически нямаме клиент, с който да не сме се срещали по няколко пъти от по няколко часа. И с който да не сме провели поне по 100-200 телефонни разговора от по 15-20 минути. И сме направили една камара "безплатни" идейни проекти и сме предоставили всичките други "безплатни" екстри. И всичко това за някакви си смешни 500-600 лева на клиент, защото останалата сума на одита отива в транспортни и командировъчни разходи и амортизация на оборудването.